Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material till stängsel.  (läst 5603 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Material till stängsel.
« Svar #20 skrivet: 23 maj-15 kl 02:39 »
Har du får i ett rovdjursområde? Det har jag, och därför vill jag att mina stängsel ska vara så bra som möjligt. Det räcker inte med 2000 volt i tråden om man vill hålla vargen borta, utan vi försöker hålla 7-8000 volt och 25 joule i stötarna.
Och med kilometervis med 5 trådiga elstängsel, så gäller det att inte tappa "några volt här och där", som till slut summerar sig några tusen...

Det är inte sprödhet hos tråden som är problemet med att tvinna gång på gång, utan att vekligheten hos människan som ska göra't!

En stödlina, fine, det fixar jag, eller två, kanske tre, men sedan tar händerna och fingrarna för mycket stryk...

Jo, rovdjursavisande också. Och rätt långa sträckor, på sina ställen. Om det är 2000, eller 8000 volt, beror en del på aggregatet, om man säger så.

Det är bra att ha någon tång, eller liknande till hjälp, när man snor ihop tråden. Då är det inte bökigt.

Förtydligar att jag alltså inte har egna får, utan fixar massa stängsel till andra.

Som i alla andra branscher, så finns det ju massa typer som hittar på onödiga extraprylar, för att tjäna extra pengar på folk.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Material till stängsel.
« Svar #21 skrivet: 23 maj-15 kl 08:46 »
Din erfarenhet av jordspett är guld värd i en sådan här tråd, Skogaliten, men det du märkt är inte att de galvaniska strömmarna motverkar den ström aggregatet skickar ut, utan att du har ett smart aggregat som blir lurad av ett par volt åt fel håll. Det skulle inte bli något sådant problem med ett gammalt aggregat utan kontrollfunktion. Visste inte att en del smarta apparater var så lättlurade.

Den tråd Olivia har från 70-talet är inte sämre när det gäller att leda ström, och har säkert använts som elstängsel. Elstängsel har funnits länge. 2,5mm tycker jag är en bra tjocklek. Lite rost är ingen fara, bara man inte skarvar med rost imellan, däremot kan många dåliga skarvar ge även ett ståltrådsstängsel dåligt med kräm i delarna längst bort. Korta bitar, eller egentligen många skarvar, är ett otyg att handskas med och utstickande trådändar är otrevligt att ha på ett staket för djur. Stängsel rostar inte så fort som bilar, men har man otur rostar de av innan man själv går ur tiden.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Material till stängsel.
« Svar #22 skrivet: 23 maj-15 kl 08:55 »
Angående att sätta upp och spänna nätstängsel, se detta inlägg av Olof, samt hans följande inlägg i tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163097.msg1541641#msg1541641

Nu efter ytterligare en vinter kan jag dela erfarenheten att ett bra arbete sparar massor av tid. Underhållet denna våren på stängslet var 0 minuter. Förra våren krävdes hela 20 minuter då den nedre eltråden gått av eftersom en snödriva frusit ihop fjädern. Vi har inte ens behövt sträcka nätet.

Så skulle jag sätta upp mer än en liten tillfällig hage skulle jag inte tveka ett ögonblick att spara ihop pengar till två kedjesträckare och en grippletång.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Material till stängsel.
« Svar #23 skrivet: 23 maj-15 kl 10:36 »
Råbandsknop på HT-tråd är nog inte möjligt. Hästfolket använder elband och elrep, de materialen är rimligare att "knyta".


Är man lite händig så fixar man till det  :D ..Förr fanns det nog inga gripplar...förstår att firmorna vill sälja det... Gäller att hålla kostnaderna nere vilket man kan vid lite eftertanke...en bra bonne skarvar det mesta  :)

https://www.youtube.com/watch?v=K1x8oS_fsPQ

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Material till stängsel.
« Svar #24 skrivet: 23 maj-15 kl 10:55 »

Den tråd Olivia har från 70-talet är inte sämre när det gäller att leda ström, och har säkert använts som elstängsel. Elstängsel har funnits länge. 2,5mm tycker jag är en bra tjocklek. Lite rost är ingen fara, bara man inte skarvar med rost imellan, däremot kan många dåliga skarvar ge även ett ståltrådsstängsel dåligt med kräm i delarna längst bort.

Ok.. Det är svårt när man får olika bud. Jag såg inte att de rullarna var rostiga, utan de var silverfärgade. De har ju stått inne. Jag tror jag läste att elstängsel har funnit sen 30-talet. Om man ska köpa ny tråd finns det så mycket att välja på. Men kanske onödigt att köpa tråd om den jag har duger. Man behöver ju inte välja de bitar som är korta. Ska se om jag hittar några hundra meter som sitter ihop.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Material till stängsel.
« Svar #25 skrivet: 23 maj-15 kl 19:33 »
För att inte tappa spänningen på en tråd om den skulle haft oturen att få för många skarvar med för mycket rost, så tar man på 2-3 ställen runt hagen och kopplar ihop alla trådar med en kort trådstump.

Här har jag fått höra att hemma i Ångermanland hade de minsann elstängsel på 30-talet, det är bara sörlänningar som envisas med den gamla taggtråden ;D Men det var väl för att ni inte hade ström, kunde det läggas till ibland.

 

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Material till stängsel.
« Svar #26 skrivet: 23 maj-15 kl 21:41 »
Har du galvad tråd hemma skall du använda den.
Om du skall köpa tråd köp trippelgalvad HT-tråd och ingenting annat, den är lite styvare att jobba men lär dig rätt teknik och använd bra verktyg så går det bra.

Jag gör ändan med ett ägg precis som i denna video fast jag använder även en fjäder och trådspännare.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Material till stängsel.
« Svar #27 skrivet: 24 maj-15 kl 18:59 »
Har du galvad tråd hemma skall du använda den.
Om du skall köpa tråd köp trippelgalvad HT-tråd och ingenting annat, den är lite styvare att jobba men lär dig rätt teknik och använd bra verktyg så går det bra.

Jag gör ändan med ett ägg precis som i denna video fast jag använder även en fjäder och trådspännare.


ok, Tack för svar. Jag har köpt en sån förpackning med äggisolatorer i svart plast. Jag hittade en låda med Delaval grejor för halva priset på lantmännen häromdagen så köpte på mig en del stängselsaker som isolatorer, kopplingsklämma etc. De hade också till halva priset sådana stora fjädrar, är det något att ha? De såg ut som i länken nedan: http://www.bole.nu/Hem/Produkt/sv-SE/1331220/Stangselfjader-stor.aspx
Är det HT-tråd de använder i länken i filmen? Den såg ganska smidig ut men den på granngården såg stel ut. De hade även på butiken ett sånt hjul man spänner tråden med men köpte ingen för jag förstår inte vad för verktyg man ska använda till den.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Material till stängsel.
« Svar #28 skrivet: 24 maj-15 kl 19:26 »
När du väljer fjädrar så hänger det mycket på hur starka hörn du vill göra. Om fjädern rör sig en bra bit när du drar tio kilo i den så kommer fem trådar dra 50 kg i stolpen. Mer fjäder tycker inte jag är lönt att belasta med. Jag har använt dessa någon gång  http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-2000017760/  men oftast lever jag inte som jag lär utan kör utan fjäder. Obotlig slarver ;)

Rullspännarna (hjulen) http://www.bole.nu/Hem/Produkt/sv-SE/1331170/Tradspannare-stabil-1-st-SB.aspx  använder jag ett spärrskaft till. Det passar med en halvtums tapp i hålet. Jag tycker de är bra, men som Pentti nämnde så blir det så mycket lull-lull som egentligen inte behövs.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Material till stängsel.
« Svar #29 skrivet: 24 maj-15 kl 19:50 »
Ja precis, jag änvänder sådana fjädrar fast jag brukar ta den mindre (200 mm) som egentligen är till 1.6 mm. tråd.
Annars så går det bra med vilken tryckfjäder som helst, jag tiggde till mig en hink med fjädrar när dom renoverande en kantpress på ett ställe som jag använde.


Jag använder inte sådan spännare som man sätter på efteråt  utan en sådan här:
http://se.lgprodukter.se/product.html/tradspannare-enkel?category_id=82
Den finns i blankförzinkat och varmgalvat utförande och jag försöker alltid köpa den sistnämnda då den förutom förutom bättre rostskydd även är gjord i grövre material.
Man spänner med en skiftnyckel eller polygrip.

Att det ser lätt ut är för att det är en välfödd bonnpojk som böjer tråden men framför allt är det rätt teknik. Man skall inte snåla på tråden när man jobbar utan ha en tillräckligt lång löpande part så blir det så mycket lättare.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Material till stängsel.
« Svar #30 skrivet: 24 maj-15 kl 23:45 »
Använder fjädrar av denna typen: http://se.lgprodukter.se/product.html/lg-fjadern?category_id=80

Behöver man efterspänna, så klipper man tråden bredvid fjädern och dra till sig för en ny ögla. Inga märkvärdigheter.
Stängslar mest natur/skogsbeten och där är inte helt ovanligt att träd och grejer trillar över stängslet. Med de där fjädrarna, så är det normalt sett bara att avlägsna trädet, så står stängslet som vanligt igen. Såvida trädet inte har träffat rätt på stolpar då.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Material till stängsel.
« Svar #31 skrivet: 02 jun-15 kl 20:43 »

Vi har också goda erfarenheter av att använda aluminiumtråd som en av trådarna (näst nedersta i femtrådigt stängsel), den leder ström oerhört bra, och är lätt att jobba med.

HT-tråd är bra, hållbar och leder ström bra, men eftersom den så hård så är den lite besvärlig att jobba med. Låna eller köp en särskild vinda, det underlättar enormt.


I viltskadecenters bok står det att man inte ska blanda material i trådarna. Kan man ändå alltså använda aluminiumtråd på ett varv och ståtråd på ett annat? Eller menar de att man inte får skarva ihop sådana trådar men det är ok att ha dem på olika varv? Undrar också, ifall man har aluminiumtråd, ska man ändå ha vanliga matarkablar? Det är ju ståltråd i dem.

"Metaller av olika slag ska aldrig blandas. Om trådar av olika metaller skarvas ihop kan galvaniska strömmar ge upphov till korrosion och därmed dålig kontakt i skarvarna."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Material till stängsel.
« Svar #32 skrivet: 02 jun-15 kl 20:47 »
Dom har rätt i att det uppstår galvanisera strömmar när olika metaller ligger mot varandra.
Det är dock ett problem som man ser först efter ett par år.
Och innebär att man får lägga mer tid på underhåll. Och samtidigt kan det oxå innebära att man har möjligheten att sprida investeringen under ett par års tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Material till stängsel.
« Svar #33 skrivet: 03 jun-15 kl 01:15 »
Har du aluminiumtråd som räcker till ett varv så sätt den på samma varv. Om skarvarna mellan järn och aluminium är blöta så äts aluminiumtråden upp där efter ett tag. Jag skulle sätta aluminiumtråden tvåa uppifrån eftersom den inte är så stark.

Aluminiumtråd är lätt att jobba med, men klen och dyrare. Lite överkurs om man inte råkar komma över den billigt. Vanlig järntråd leder tillräckligt bra, det är de tunna rostfria "sytrådarna" i plastband och snören som har lite dålig ledningsförmåga, dels för att den samlade arean är väldigt liten och rostfritt leder sämre än järn, men framför allt för att de lätt går av utan att det syns.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Material till stängsel.
« Svar #34 skrivet: 06 jun-15 kl 13:02 »
Tack till er som gett mig tips i tråden.

Jag har äntligen fått upp stängslet, och getterna har inte rymt ännu så det är succé så långt.
Jag satte fårnät (90 cm) och 20 cm ovanför det satte jag gammal tjock oanvänd ståltråd som jag hittade på gården (man såg att rullen var ny), och så satt jag aluminumtråd 30 cm från marken på avståndsisolatorer. Aluminiumtråden (1,8mm) kostade 250kr excl moms vilket jag tycker inte var så dyrt, och den var väldigt enkel att sätta upp.

Tyvärr har jag ingen stängseltestare så har inte kunnat kolla strömmen eller jordningen ännu.
Det största felet jag gjort, som inte går ändra, är att jag köpt för korta stolpar. Jag skulle köpt 2m istället för 1,75m.

Sen förstår jag inte hur man ska koppla tråden närmast marken vid grindöppningen. Ska man ha avståndsisolator även på grindstolpen? Som sen går till grindankaret? Mina kopplingar vid grindankaret är en enda röra. Hittar ingen bild på hur det ska se ut. Tråden längst upp har jag kopplat med ett sådant "ägg" vid grindstolpen så där är det inga problem. Går ju inte göra så längst ned eftersom fårnätet är i vägen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Material till stängsel.
« Svar #35 skrivet: 06 jun-15 kl 13:26 »
Blir det inte lite väl trassligt att använda grinden med avståndsisolatorer och tråd i snubbelhöjd på den? Jag skulle nog strunta i den tråden på grinden.

Smart att använda tunn aluminiumtråd som avståndstråd! Den tråden är ju bara bra att djuren inte ser så bra, så att de får en obehaglig överraskning då de är nära stängslet.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Material till stängsel.
« Svar #36 skrivet: 07 jun-15 kl 01:37 »
...Du skulle ta en bild hur det ser ut vid din grind så är det lättare att förstå   :D ... Kan ju förbikoppla tråden längst ner med en bit matarkabel som du gräver ner under grinden. Stadigast blir om du gör en riktig ram av trä till grinden, krampar på nätstump där,på med gångjärn och hasp...sedan om du delar av hagen innanför ytterstängslet kan man göra enklare lösningar...ytterhagen är viktigast...
« Senast ändrad: 07 jun-15 kl 02:06 av Tännlappen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser