Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stillsamma höns?  (läst 1294 gånger)

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
Stillsamma höns?
« skrivet: 05 apr-14 kl 14:41 »
Jag har haft höns och andra lantdjur tidigare och VET att bästa sättet att få dem att springa sin väg är att verkligen vilja att de håller sig hemma, men jag måste fråga ändå... Finns det hönsraser som är mer lugna och "hemmabundna" än andra? Kan man "lära" dem att hålla sig hemma genom massor med mat eller annat? Vi har en stor tomt men inga uthus och jag saknar hönsen vi hade på förra stället så himla mycket. Naturligtvis ska vi ordna ett hönshus till dem men jag vill så gärna att de ska kunna gå fria också. Vi ska sätta staket runt tomten nu under våren men det blir ju inget hönsnätstaket direkt. Eller ska jag bara släppa tanken på fria höns och bygga en stor hönsgård istället? (Jag är medveten om risker med räv osv osv, de är med i beräkningen sen innan!)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Stillsamma höns?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-14 kl 19:29 »
Hej vi har haft några olika raser och kommer först och främst att tänka på silkeshönsen som var otroligt fega och knappt våga sig utanför stalldörren, för det mest hitta vi dom i eller strax utanför boxen.
Sedan var våra orpington otroligt lugna och tillgivna. Kommer inte ihåg om de gav sig iväg så ofta men det gick åtminstone inte snabbt och de skulle alltid vara med när vi var ute, har dock något minne av de följde med en granne på promenad någon gång. Mycket trevliga men kan tänkta mig att det inte är något för självhushållaren med tanke på  aptiten
« Senast ändrad: 05 apr-14 kl 19:37 av Jakobn »

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Stillsamma höns?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-14 kl 12:01 »
Det finns hönsraser som är mer lata, bekväma och slöa än andra, och som oftast inte går lika långt bort från huset för att de helt enkelt är nöjda med att vara där de är. Orpington är en sån ras, det har jag märkt av egen erfarenhet. Vad jag har hört så ska Dvärgkochin vara ännu "värre" på den punkten.

På andra sidan av skalan har vi Brun Lohman, som är otroligt nyfikna och hela tiden vill gå runt och undersöka saker.

Dock tycker jag det är en ganska osäker strategi att försöka få hönsen att stanna hemma genom att köpa en hembunden ras. Förr eller senare lär även den lataste höna bli nyfiken på vad som göms på granntomten. ;)

En jobbarkompis till mig berättade hur hennes pappa brukade göra när de hade höns förut: Han lät dem gå ute, och när de gjorde det så höll de sig nära hönshuset i början, men gick sedan längre och längre från huset varje dag. När de började gå farligt nära granntomten så stängde han in dem i hönsgården ett par dagar. När de sedan släpptes ut så upprepades processen. Det kanske kan vara en idé? På så sätt blir de "nästan frigående", speciellt om du har en stor hönsgård.

En hönsgård är nog klokt att skaffa iallafall, om du av någon anledning behöver ha hönsen instängda.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Stillsamma höns?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-14 kl 12:03 »
Det finns hönsraser som är mer lata, bekväma och slöa än andra, och som oftast inte går lika långt bort från huset för att de helt enkelt är nöjda med att vara där de är. Orpington är en sån ras, det har jag märkt av egen erfarenhet. Vad jag har hört så ska Dvärgkochin vara ännu "värre" på den punkten.



Stor kochin är lite så den med. Stora och lite sävliga.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Stillsamma höns?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-14 kl 12:47 »
Brahma är den "slöaste" rasen jag har haft. Går aldrig mer än fem meter från hönshuset, om det inte vankas godsaker förstås. De är otroligt lugna och sävliga men mycket trevliga.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Stillsamma höns?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-14 kl 13:15 »
Brahma är den "slöaste" rasen jag har haft. Går aldrig mer än fem meter från hönshuset, om det inte vankas godsaker förstås. De är otroligt lugna och sävliga men mycket trevliga.

Vi har både Brahma och Orpington; båda är "slöa", men Brahmorna är snäppet piggare.

Får jag fråga vilken färg av Brahma du har? Värt att komma ihåg i såna här sammanhang är att färgen på hönsen kan spela en viss roll, precis som rasen. Hönor av en viss färg kan alltså ha lite annorlunda temperament än hönor i samma ras med som har en annan färg. Våra Brahmor är guld-svartkantade.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Stillsamma höns?
« Svar #6 skrivet: 19 apr-14 kl 10:55 »
Tack för era svar! Ja, en mindre hönsgård får det nog bli i vilket fall så att vi kan åka bort någon dag utan att det blir för mycket krångel med hönspassning. Men det vore fint att ha dem spankulerandes i trädgården också när vi är hemma! Brahmor borde ju funka fint som vaktdjur också, har svårt att tänka mig att någon skulle gå in på tomten om ett par brahmatuppar hälsade dem välkomna, hehe.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Stillsamma höns?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-14 kl 11:18 »
Vi har både Brahma och Orpington; båda är "slöa", men Brahmorna är snäppet piggare.

Får jag fråga vilken färg av Brahma du har? Värt att komma ihåg i såna här sammanhang är att färgen på hönsen kan spela en viss roll, precis som rasen. Hönor av en viss färg kan alltså ha lite annorlunda temperament än hönor i samma ras med som har en annan färg. Våra Brahmor är guld-svartkantade.

Guld o svartk. och grå  :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

 

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Stillsamma höns?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-14 kl 11:51 »
Skulle en sånhär funka till en tupp och två-tre hönor tror ni? Kanske inte brahma då... ;) Om de får gå ut i trädgården när vi är hemma.

http://www.zoosajten.se/honshus-med-gard-p-2309-c-480.aspx


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser