Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att registera plats och individer  (läst 3935 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Att registera plats och individer
« skrivet: 06 mar-10 kl 15:34 »
Tycker det verkar skitjobbigt. Läser följande på Jordbruksverket:

Vad händer om jag struntar i att märka, journalföra och registrera mina får eller getter?

Ditt stödbelopp kan bli mindre om du får kontroll och kontrollanten konstaterar att du inte följer bestämmelserna. Jordbruksverket kan också besluta att du inte får flytta dina djur till eller från produktionsplatsen.


Om jag inte bryr mig om detta - finns det något annat som kan hända om man "missar" att sätta skyltar i öronen? Och anmäla var djuren finns?

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Att registera plats och individer
« Svar #1 skrivet: 07 mar-10 kl 09:43 »
Det kan finnas någon sur granne som anmäler att du har djur och då kommer en kontolant. Vad som händer då vet jag inte, men ev böter? Söker du bidrag så är ett tvärvilkor att sköta djuren med märkning. Det är ju även bra att ha djuren regade då man får info från länsstyrelsen om kurser och annan information.

Pernilla C.

  • Gäst
SV: Att registera plats och individer
« Svar #2 skrivet: 09 mar-10 kl 00:23 »
Tycker denna fråga var intressant!
Går det att ha får utan att registrera/märka dem?

/Pernilla

gurkan

  • Inlägg: 255
SV: Att registera plats och individer
« Svar #3 skrivet: 09 mar-10 kl 08:38 »
Går gör det kanske, men det är olagligt. Och det är inte så jobbigt. Klart ni ska regga era djur!  :)

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html


Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att registera plats och individer
« Svar #4 skrivet: 09 mar-10 kl 10:11 »
Det finns massor av oregistrerade och omärkta sällskapsfår. Bedriver man inte bidragsjordbruk eller vill skicka djuren på slakt kan inte så mycket hända.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #5 skrivet: 09 mar-10 kl 14:12 »
Tycker denna fråga var intressant!
Går det att ha får utan att registrera/märka dem?
Än så länge har det gått bra.  :-\

Men man skulle ju inte vilja att hela gården blir omringad och djuren destruerade. Men som det står på Jordbruksverket så verkar det ju inte så himla farligt. Nått stöd får jag inte och flyttar dom gör jag bara mellan hagarna på tomten.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #6 skrivet: 09 mar-10 kl 14:15 »
Lite fler nackdelar:
Man kan heller inte vara med i fårkontrollen
eller ha genbank och hjälpa till med utrotningshotade raser.
Medlemskap i Maedi visna programmet skiter sig också.
Liksom att sälja livdjur...
Man kan heller inte bevisa sitt ägarskap om fåren skulle "försvinna"

Så fördelarna överväger med att ha märkta djur på sin produktionsplats tycker jag  =)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Att registera plats och individer
« Svar #7 skrivet: 09 mar-10 kl 14:47 »
Registrering och märkning uppges vara ett sätt att bekämpa smittsamma sjukdomar bland fåren. Jag hyr en lagård och i hagen utanför, där mina får går höst och vår, går ett antal kvigor på sommaren. Ägaren till kvigorna frågade mig när jag kom om mina får var märkta eller om han skulle vara tvungen att oroa sig för olika sjukdomar. Då var jag ju glad att fåren var märkta och registrerade.
Åsenfår, hundar och katter

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #8 skrivet: 09 mar-10 kl 15:10 »
För om de är märkta så får man inga sjukdomar?  :)

Blir bara stressad av alla dessa dokument och att sätta koordinater och så vidare. Dokument för flyttning, märkning, stalljournal... Gud vet allt! Jag som bara vill att de röjer lite sly här på baksidan.  :P

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #9 skrivet: 09 mar-10 kl 15:25 »
 Det är faktiskt inte så betungande :)
Det mesta kan man göra via Internet bara man har fixat karta och anmält sin djurhållning. En stalljournal är heller inte så betungande att föra om det inte händer så mycket med djuren, och händer det mycket är den ju bra att ha som påminnelse om vad som hänt ;)
 Jag har ingen aning om vad som kan hända om man struntar i att anmäla sin djurhållning och märka sina djur, jag tänker mest bara på Skotten i Ljungskile när man faktiskt sköt ett antal nötkreatur :-\ Men det kanske krävs att man upptäcks och fortsätter vägra ???
 Nackdelen med en massa omärkta och oanmälda "Hobbydjur" kan kanske vara att det blir svårare för svenska djur att bli friförklarade/få förenklade provtagningsrutiner runt vissa sjukdomar och det känns ju trist om det skulle vara så och man faktiskt sköter sina papper.
                                                                   Mvh
                                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Att registera plats och individer
« Svar #10 skrivet: 11 mar-10 kl 11:43 »
För om de är märkta så får man inga sjukdomar?  :)

Blir bara stressad av alla dessa dokument och att sätta koordinater och så vidare. Dokument för flyttning, märkning, stalljournal... Gud vet allt! Jag som bara vill att de röjer lite sly här på baksidan.  :P


Hur svårt kan det vara att sätta ett kryss på en karta? Och om de dessutom bara röjer sly på baksidan är det ju inte mycket förflyttning att tala om.

Märkning och stalljournal är skitbra, även om Elitlamm är bättre och funkar som stalljournal om man vill. Jag skulle märka och journalföra även om det inte fanns krav på det, eftersom jag vill veta saker om mina djur och då måste man veta vilka de är (märkning) och vilka relationer de har (stalljournal).

Att räkna mina djur en gång om året är heller inte så betungande.

Att det sen finns obegripligheter som att uppgifter om registreringsnumret på transporten ska sparas i flera år kan jag leva med.
snus? vad är priset på en pris?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #11 skrivet: 11 mar-10 kl 13:11 »
Kan någon förklara begreppen stalljournal?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #12 skrivet: 11 mar-10 kl 20:23 »
Stalljournalen är en loggbok där du skriver in alla dina djur i besättningen. Tex individnummer, födelseår samt även info om slakt eller om du sålt något djur. Inget jobb alls att tala om.. Har inte provat elitlamms stalljournal, kanske är den ännu smidigare.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #13 skrivet: 11 mar-10 kl 20:30 »
Kan man göra egen i exempelvis Excel eller är det nått som måste köpas?

Känns lite pinsamt att fråga med tanke på att man hållit på i över 10 år...  :-[

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #14 skrivet: 11 mar-10 kl 20:47 »
Oj, det vet jag faktiskt inte, men rent spontant misstänker jag nog att man måste använda sig av deras godkända stalljournal. Tidigare har det ju varit ett block, men nu ska de ha gjort om det till en pärm som man sen kan fylla med lösblad som kan skrivas ut från sjv. Du kan beställa den där (vet inte vad den nya pärmen kostar...) Fast då måste du ju vara reggad med se-nummer och hela kittet, och det var du inte (har bara skummat tråden som du märker  :)) Det är verkligen inte mycket extrajobb med att ha fåren på papper, en timmas jobb första dagen när du skriver in allt, sen antecknar du bara förändringar/ändringar.
Jag var som du tidigare, tänkt att man inte behövde ha en massa pappersarbete för några får som betar på gården, men nu har jag ändrat åsikt. Så länge fåren enbart betr på din gård (=din produktionsplats) behöver du inte sätta några kryss mer än på fårstallet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #15 skrivet: 11 mar-10 kl 20:58 »
Det här är väl en del i den process som krävs för att jag ska få tummen ur!  :)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #16 skrivet: 11 mar-10 kl 21:27 »
Ja, ut med tummen bara. Allt blir lättare med fåren på papper.. Snart har du skaffat Elitlamm och allt!!  ;D ;D ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #17 skrivet: 14 mar-10 kl 21:49 »
I kontakten med veterinären så frågas alltid efter produktionsplatsnummer, åtminstone har det varit så för mig. Antagligen så behandlar de väl omärkta djur men det är väldigt smidigt, de får upp alla uppgifter de behöver direkt via sin dator.

Vi har också får för att hålla gräset nere men jag skickade en kopia på fastighetskartan samt fastighetsbeteckningen och det räckte när jag anmälde produktionsplats.

När jag ringde och frågade sjv om transportdokument så fick jag till svar att det inte behövs om man flyttar inom kommunen så jag har inte brytt mig om sådant.

Den bästa nyttan jag har haft genom att vara med var ändå att man kan få döda djur över 2 år gratis hämtade till destruktion men då behövde jag styrka åldern med min stall journal.

Så det enda jag gör som inte har lamm är att räkna mina djur och anmäla via sjv hemsida 1 ggr /år. Inte alls jobbigt  ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Att registera plats och individer
« Svar #18 skrivet: 15 mar-10 kl 06:29 »
Veterinärerna behandlar omärkta tackor och man kan t o m vara med i Maedi visna fast man har omärkta får. Har pratat med djurhälsovården angående detta och de såg inga problem med det om man kunde särskilja de olika omärkta individerna genom exempelvis olika individuella kännetecken el färgskillnader. Jag vet att det låter lite konstigt, men det var faktiskt det beskedet jag fick när jag ringde dem för ganska precis ett år sedan. Men det är väl inget att eftersträva - att ha omärkta får.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Att registera plats och individer
« Svar #19 skrivet: 17 mar-10 kl 20:36 »
Om man vägrar att märka sina får efter påtryckningar från Jordbruksverket omhändertar de så småningom djuren (alltså tar dem från dig). Är det inte ställt utom all tvivel var djuren härstammar från och hur de är släkt avlivas de. Hårt med sant. Så - märk djuren!
Den stalljournal som krävs ska vara godkänd av Jordbruksverket, vilket ger dig två alternativ: Jordbruksverkets gula pappersbok (beställs från Jordbruksverket, kostar typ 80kr) eller Elitlamms datorprogram.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #20 skrivet: 18 mar-10 kl 07:33 »
Tack för alla utmärkta svar! De verkar i alla fall inte dyka upp med fullt pådrag och destruerar alla fåren utan förvarning. Ska fixa detta inom kort!  :-*

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Att registera plats och individer
« Svar #21 skrivet: 21 mar-10 kl 17:55 »
Nädå, de varnar först!  ;) Man får en chans på sig, så ingen panik.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #22 skrivet: 21 mar-10 kl 19:06 »
Fåren finns på grannens mark som har mjölkkor. Kan man ange hans produktionsplats eller kör jag eget? De finns i olika byggnader på samma fastighet.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Att registera plats och individer
« Svar #23 skrivet: 21 mar-10 kl 19:14 »
Du kan använda hans produktionsplatsnummer.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #24 skrivet: 21 mar-10 kl 19:44 »
Har man får på många olika platser och flera markägare och man sedan skall skilja av bagg ,tacklamm och till sist ta hem tackor.Då är det en hel del jobb med tillfälligt ute sidan i stalljournalen.Får man sedan en kontroll just när man har de hemma mitt i sommaren för blåtunge sprutan så måste man förklara det .Så visst det är en hel del jobb med journalen .Men att söka se nr är ju enkelt.Men att ha se nr och märkta får för att beta sly på tomten och slakta 2 lamm till sig själv.Det låter som överkurs.Varje kontrollant som åker ut till en registrerad fårgård kör säkert förbi 2 platser med omärkta får ,iallafall när de åker till mig.Men inte händer det något hos grannen.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Att registera plats och individer
« Svar #25 skrivet: 22 mar-10 kl 08:49 »
Kontrollanterna i vårt län åker än så länge mest ut på anmälningar och där är grunden till anmälan ganska ofta "omärkta får"...  (:)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #26 skrivet: 22 mar-10 kl 09:14 »
Närmast grannen är polis och de har varit och tuggat på hennes äppelträd. Men det enda hon har hotat med är att skjuta tuppen med tjänstevapnet...  (:)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #27 skrivet: 20 aug-10 kl 10:58 »
Tar upp denna gamla tråd igen:
Fast jag läst flera trådar i ämnet blir jag inte riktigt klok på hur det funkar, om jag har prod.plats.nr och märkta får idag, vad händer om jag köper omärkta får? Lammen kan ju vara födda hos mig så där är väl inget problem, men tackorna? Kan man märka dem med mitt nr, jag kan ju inte ange varifrån de kommer utan de måste väl antas vara födda hos mig? Och vem kan se skillnad på en tacka född på sommaren och ett lamm fött i januari?  >:D

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #28 skrivet: 20 aug-10 kl 11:33 »
Om jag fattat det rätt så är det väl bara att beställa märken och se glad ut?

Alla vinner ju på att det är ordning på var djuren befinner sig nu. Om ursprunget är oklart så kan ju inte det vara den stora frågan - eller?  ???

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Att registera plats och individer
« Svar #29 skrivet: 20 aug-10 kl 13:08 »
Tar upp denna gamla tråd igen:
Fast jag läst flera trådar i ämnet blir jag inte riktigt klok på hur det funkar, om jag har prod.plats.nr och märkta får idag, vad händer om jag köper omärkta får? Lammen kan ju vara födda hos mig så där är väl inget problem, men tackorna? Kan man märka dem med mitt nr, jag kan ju inte ange varifrån de kommer utan de måste väl antas vara födda hos mig? Och vem kan se skillnad på en tacka född på sommaren och ett lamm fött i januari?  >:D

Det enklaste är väl att inte köpa omärkta djur. Det är bara oseriösa djurhållare som skiter i märkningen, och deras djur vill man ändå inte ha, så var är problemet?
snus? vad är priset på en pris?

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #30 skrivet: 20 aug-10 kl 21:33 »
Fast man tycker ju ändå att man borde kunna göra svarta till vita utan att bli hängd....
Och jag vet inte om man är oseriös djurhållare bara för att man inte märker, jag lägger nog annat i den etiketten  8)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att registera plats och individer
« Svar #31 skrivet: 20 aug-10 kl 21:40 »
Ja, de riktigt oseriösa har inte ens F-skatt.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Att registera plats och individer
« Svar #32 skrivet: 20 aug-10 kl 23:11 »
Tar upp denna gamla tråd igen:
Fast jag läst flera trådar i ämnet blir jag inte riktigt klok på hur det funkar, om jag har prod.plats.nr och märkta får idag, vad händer om jag köper omärkta får? Lammen kan ju vara födda hos mig så där är väl inget problem, men tackorna? Kan man märka dem med mitt nr, jag kan ju inte ange varifrån de kommer utan de måste väl antas vara födda hos mig? Och vem kan se skillnad på en tacka född på sommaren och ett lamm fött i januari?  >:D

Det som händer, om du inte vill mörka och ge dem ditt nummer  ;D, är att du aldrig får sälja dem och aldrig får skicka dem till ett annat produktionsplatsnummer - de måste gå kvar på din gård tills de självdör eller du slaktar dem. Veterinärer vägrar inte behandla omärkta får. Så mycket mer än så händer inte... du kan t o m vara med i maedi visna... bara du kan särskilja dem utseendemässigt. Mina första tackor var omärkta och jag har haft flera telefonsamtal med sjv ang detta. Har inte åkt på någon koll och om det skulle bli fallet och de har synpunkter på att jag har omärkta tackor (har 2 st kvar) så hänvisar jag bara till att jag följt reglementet enl sjvs instruktioner.

Fast, va fasen, har du får sedan förrut så märk dem med ditt nummer du. Ingen kan veta hur gamla dina får är... defenitivt inte om nåt år...  o:)
« Senast ändrad: 20 aug-10 kl 23:16 av samaka »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Att registera plats och individer
« Svar #33 skrivet: 20 aug-10 kl 23:39 »
Fast, va fasen, har du får sedan förrut så märk dem med ditt nummer du. Ingen kan veta hur gamla dina får är... defenitivt inte om nåt år...  o:)

Nu ska vi inte uppmuntra regelbrott!  (:)

Men man skulle kunna - rent teoretiskt alltså - kunna märka dom med eget nummer. Alltså inget man ska göra men det går...  ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #34 skrivet: 21 aug-10 kl 08:48 »
Fast det är bara en "kort tid" det går att göra så..
Nu (2011) när lammningar ska skrivas in i Djurjournalen.

Det enklaste är väl att inte köpa omärkta djur. Det är bara oseriösa djurhållare som skiter i märkningen, och deras djur vill man ändå inte ha, så var är problemet?
;D ja det ligger helt klart en sanning i detta.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 08:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Att registera plats och individer
« Svar #35 skrivet: 21 aug-10 kl 10:10 »
Tack för alla inlägg! Jag tror jag har bestämt mig för hur jag ska göra.... ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser