Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesfråga...  (läst 8393 gånger)

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Betesfråga...
« Svar #40 skrivet: 10 dec-07 kl 18:32 »
hmm.. men om man har grisar på mark som inte är sökt för EU stöd? för visst får man inte ha betesdjur på mark som inte är med? Räknas grisarna då..?

Om man sökt gårdsstöd räknas all Betes och Åker-mark in även om man inte sökt stöd för just den markbiten. Det ingår i Tvärvillkoren.

Däremot får man ju naturligtvis ha grisarna i en stenbacke som inte räknas som betesmark.

Men jag skulle kolla med länstyrelsen exakt vad som gäller om jag hade grisar !

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Betesfråga...
« Svar #41 skrivet: 10 dec-07 kl 18:51 »
hmm.. men om man har grisar på mark som inte är sökt för EU stöd? för visst får man inte ha betesdjur på mark som inte är med? Räknas grisarna då..?

Det beror ju på vad du menar; Om du inte har sökt några stöd för någon mark så får du ju ha dem var du vill. Men; Har du sökt eu-stöd för din mark så ska all betesmark/åkermark du förfogar över vara med i ansökan. (Och skötas) Men har du nån bit mark som kanske snarare är skog eller som raggarbonden sa; stenbacke så kan du nog hävda att det inte är jordbruks/betesmark och då är det ok.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Betesfråga...
« Svar #42 skrivet: 10 dec-07 kl 19:37 »
Ok, då fattar jag.. Vi har nån markbit som arrendatorn ritade bort för det var tydligen inget att ha kor på.. Funderade bara om något sånt var tänkbart för grisar...

Eler om vi skulle av en händelse köpa loss en bit skog intill oss som vi önskar slippa skogen på.. O hugga det o släppa grisar sedan.. ngt sånt är alltså OK?

(Bra att veta bara)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Betesfråga...
« Svar #43 skrivet: 10 dec-07 kl 21:44 »
Ok, då fattar jag.. Vi har nån markbit som arrendatorn ritade bort för det var tydligen inget att ha kor på.. Funderade bara om något sånt var tänkbart för grisar...

Eler om vi skulle av en händelse köpa loss en bit skog intill oss som vi önskar slippa skogen på.. O hugga det o släppa grisar sedan.. ngt sånt är alltså OK?

(Bra att veta bara)

Borde ju inte vara nått problem men kolla med din Länstyrelse för att vara säker..

Raggarbonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Betesfråga...
« Svar #44 skrivet: 10 dec-07 kl 22:55 »
Vi har haft en fantastisk hage enl. Länstyrelsen....det är bara så att jag ser att somliga år blir den sååååå blommig och fin sommliga år är den enl.mig ganska medioker,är det inte märkligt? eller är det naturens gång?

leifhh

  • Gäst
Re:Betesfråga...
« Svar #45 skrivet: 11 dec-07 kl 11:01 »
Så här säger man på min Länsstyrelse:
På de marker som söks som betesmark enligt alla gällande stödregler får man inte så in. Betesmarker ska bestå av naturliga gräsarter som betas av djuren.


Är ni inte överrens om reglerna ?  8)

Där har vi ett av de grundläggande problemen i vårt myndighetssystem. Hur utförliga föreskrifter myndigheterna än skriver till de lagar och förordningar som finns så är det till syvende og sidst en tjänsteman på länsstyrelsen som skall tolka och tillämpa dessa. Då blir tolkningarna olika. Detta gäller alla myndighetsområden. Och är man nyfiken kan man gå in på Riksrevisionens hemsid och leta reda på en rapport om det myndighetsområde man är intresserad av så får man det svart på vitt, under förutsättning att revisorerna granskat ämnesområdet vill säga. Det finns en gammal gransking av djurskyddet som tydligt visar på hur stora skillnaderna är mellan olika landsändar.....

Men ett länsstyrelsebeslut går alltid att överklaga till länsrätten om man inte gillar det och under förutsättning att man är berörd av det. Nästa prövningsinstans är kammarrätten och därefter regeringsrätten. Det är först vid en prövning i regeringsrätten som en dom blir vägledande. Går den emot en föreskrift som en myndighet skrivit så är det dags för myndigheten att skriva om sina föreskrifter.

Föreskrift=myndighetens tolkning av lagar och förordningar. Praxis är att föreskrifter bör omarbetas/revideras ungefär var 4-5:e år. Men det är inte alltid myndigheterna mäktar med detta.

leifhh

  • Gäst
Re:Betesfråga...
« Svar #46 skrivet: 11 dec-07 kl 11:13 »
Det fanns visst en fråga till mig insmugen tidigare i tråden. Jag lägger med ett annat citat för resonemangets skull.

Nåja..jag är inte så insatt.. Vi har en plätt med nåt som kallas betesmark.. nåt som inte går att plöja.. Fast vi hade en gubbe från länsstyrelsen som var här och bedömde att det inte gick att få det där extra bidraget för det för det var gödslat nån gång...Då känns det ju som man borde lika gärna få så om det också om man vill...

Förra ägaren har garanterat inte gödslat det på 30 år, det kan jag sätta mitt huvud på.. Han skulle aldrig engagera sig så mycket... han var ingen jordbrukare..hade några får till sällskap..

Och han svär att han inte gjort det så länge han ägt fastigheten..

Då kan det lika gärna gå 30 år till o dom skulle säga samma sak...

Inom arkeologin kan man spåra stall, men kanske också fållor och gator där djuren har samlats för ett årtusen eller två sedan v.h.a. fosfatanalys. - Eller vad säger Leifh om det?

Ja Martin, man kan och har spårat bajs i mångtusenåriga fägator. Och det syns som en förhöjning av fosfatvärdena i relation till omgivande mark vid analys. Ett lyckat exempel på detta gjorde man väl i Barknåre vill jag minnas (Bengt Windelheds avhandling i kulturgeografi). Jag har provat det hela i norra småland (när jag jobbade med min avhandling) utan att fägatan avslöjade sig med förhöjda fosfatvärden. Däremot konstaterade jag att marken (idag granskog) var gödslad - för 2000 år sedan.

För södra sverige kan man utgå från att man så smått började gödsla sina viktigaste inägomarker, eller åtminstone trädgårdsodlingarna, under bronsåldern, dvs sisådär 1000 f.Kr. Det är långt ifrån alltid som vi idag uppfattar att dessa marker en gång i tidne varit odlade och gödslade. Men de är ändå något näringsrikare än omgivande mark och kan avslöja sig genom en något annorlunda flora, lite högre andel kvävegynnade växter i vegetationen.

Jag tror att man ofta väljer att bortse från den långsiktiga markanvändningshistorian när man bedömmer en mark av idag. Frances bor, enligt sin profil, i Falköping. Det är en trakt som var uppodlad redan under neolitikum (bondestenålder, 4000-1800 f.kr). Under de 4-6000 år som förflutit sedan dess har markanvändningen hunnit ändras ett hundratal gånger. Varje användning sätter sina spår i jordmånen och i förlängningen vegetationen. Men jag kan förstå länstyrelsetjänstemannen som besiktigade platsen, det är lättare att bara ta ställning till vad som syns idag än att behöva ta ställning till om gärdet gödslades på medeltiden eller ej.....

signe

  • Inlägg: 498
Re:Betesfråga...
« Svar #47 skrivet: 11 dec-07 kl 12:20 »
För floran har det ingen betydelse om det gödslades för 10 år sedan eller 50. Det är den vegetation som är beroende av näringsfattiga förhållanden som är hotad idag. En art som t.ex. fältgentiana trivs helst på fattig ängsmark som slås varje år. Men inte många tycker det är mödan värt om man inte är väldigt intresserad av ängsarter eller blir motiverad av EU-stöd. Att en betesmark kan se olika ut mellan åren kan dels bero på hur hårt betestrycket är (dåligt betat ett år ger mycket blomning men är inte bra på sikt) och dels på hur vädret varit (lite eller mycket regn o.s.v.). Om man har stöd för betesmark med allmänna värden finns det inget förbud mot insådd vad jag kan se men däremot för gödsling, kemiska bekämpningsmedel m.m. Jag tycker att det vore dumt att så in modernt vallfrö i en gammal naturbetesmark men däremot kan man ju sprida ängsarter från en del av hagen till en annan.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Betesfråga...
« Svar #48 skrivet: 20 jun-13 kl 16:20 »
Mina betesmarker är förstörda med omläggning o gödsling för flera år sedan vilket jag tyckerär väldigt synd. Så därför villjag uppmana till att man tänker sig för innan man börjar göra något med gamla betesmarker även om man inte har eller tänker i framtiden att söka någon form för stöd för dessa unika marker.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser