Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda bågväxthus som vinterskydd för får?  (läst 7285 gånger)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« skrivet: 20 dec-11 kl 10:25 »
Hej alla! Min make har fått idén att när vi väl satt upp vårt tänkta bågväxthus (ca 4x10m, höjd ca 2,5m), kan vi vintertid använda det som ligghall till våra får. Vi har ett 20-tal, just nu blandad flock med både Texel/finull och värmlandsfår. Jag ser absolut vitsen i att utnyttja en anläggning för flera syften, men undrar om någon har erfarenhet av detta? Jag tänker på slitage och skador, eftersom plasten inte är så förlåtande. Kanske också på hur man kan utforma så att det blir enkelt att mocka ut till våren osv. Alla synpunkter välkomna  :)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Existens?

  • Gäst
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 10:34 »
Om du ska kunna gödsla ut det enkelt med t.ex en bob-cat, så är det ju en väldigt fördel om det finns en betongplatta under. Då blir det också stabilt att fästa huset i, så det inte blåser iväg.

Sen får du ju sätta en sarg runt, innanför plasten. En del ställer en rad med lastpallar som innervägg.

knodden.

  • Gäst
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 10:40 »
det är inget ovanligt,har sett flera bågväxthus bli får hus om vintrarna.

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 10:52 »
Tanken är att ha markbäddar i växthuset, dvs inte att asa på krukor osv. Därför svårt med helt betonggolv. Kanske kunde man gjuta några längsgående gångar av betong så det ändå bär? Blir det för mycket färsk gödsel/urin i marken för att kunna odla nåt när våren kommer?  (fast den frågan kanske hör hemma i "odling" istället..?). Jag har bara sett båghallar som permanent ligghall och förvaring av balar, foder etc. 
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 13:05 »
Brilliant! det är såna ideer jag är intresserad av! Där har du gödsel, koldioixid, värme och dessutom här behöver du inte gå till två ställen för att göra två olika saker.Ta hand om växterna, ta hand om fåren!
Problemet jag kan se är, så fort du har ett rum med växter är det du som blir den ansvarige för skadedjur och annat, naturen kan inte längre göra det åt dig.
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 17:01 »
Brilliant! det är såna ideer jag är intresserad av! Där har du gödsel, koldioixid, värme och dessutom här behöver du inte gå till två ställen för att göra två olika saker.Ta hand om växterna, ta hand om fåren!
Problemet jag kan se är, så fort du har ett rum med växter är det du som blir den ansvarige för skadedjur och annat, naturen kan inte längre göra det åt dig.

Hur är det med bygglov för den?
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 18:59 »
Bor man på jordbruksfastighet krävs inget bygglov för ekonomibyggnader. :-)

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #7 skrivet: 21 dec-11 kl 07:59 »
Jag har tidigare haft får i bågväxthus i ett antal år. Fungerade jättebra bara det var skivor, bräder eller liknande mot plasten. Jag hade grusbotten. Däremot så var jag tvungen att söka förprövning för djurstallar hos länsstyrelsen innan jag fick ställa in fåren där. Kolla med dem först.

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #8 skrivet: 21 dec-11 kl 11:48 »
Jag har själv tänkt på det där med växthus till lammen någon gång i framtiden. Men jag skulle inte mocka ut, i alla fall inte förrän till hösten - odla direkt i djupströbädden! Jag har lastat ut vår djupströbädd och gjort odlingsbäddar av den utomhus, eftersom det är lite väl mörkt för växter inne i ladan... Och det har växt jättefint, även i "årets" ströbädd. De plantor som var lite klena vid utplanteringen grävde jag en liten grop för som jag fyllde med "vanlig" jord precis runt rötterna, så att de inte skulle få en gödselchock.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #9 skrivet: 21 dec-11 kl 11:53 »
Tomater och gurkor är det vanligt att man oldar i bågväxthus under sommarhalvåret när man har fåren där på vintern...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 14:20 »
Vilken spännande idé! Funderar också på hur man kan använda ffa byggnader till mer än en sak.
Tex ha grisar vår, sommar, höst och när man slaktat dem, stalla in fåren där...
Men tycker att dessa bågväxthus är väldigt dyra, bara för nån klen ram och plast... Ska man ställa pallar e.dyl på insidan minskar ju golvytan väsentligt. Fåren vill ju klia sig på allt möjligt, det kan väl aldrig detta hålla för? Och blir det inte alldeles för starkt med all gödsel, för att så och sätta direkt? Om fåren lämnar huset 1/5 då kanske det är för sent med fröer, då kanske man måste komma med plantor istället...?

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #11 skrivet: 22 dec-11 kl 18:49 »
Skulle det fungera med grindar innanför växthusets väggar?

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #12 skrivet: 22 dec-11 kl 19:17 »
Intressant!  Även jag är inne på sådana tankar ...  En permanentbädd alstrar ju värme, det borde bli en del kvar till varmbänkar till våren.  Men varför "bara" tomater och gurkor?  Växter som vill ha lite extra hjälp på våren finns det väl många?

  Min tanke är mest att göra det flyttbart:  Djur år 1, varmbänk år 2, och vanligt växthus år 3-4, sen friland.  Vad tror Ni om det?

  Och jag ser fram emot Era lösningar på att skydda plasten!  Själv hade jag mest tänkt på kanalplast i flyttbara sektioner, men det kanske blir för dyrt?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #13 skrivet: 22 dec-11 kl 19:31 »
vårt bågväxthus var förhöjt där vi hämtade det från. dom hade byggt en mur av bräder sedan hade dom fåren där inne. då nådde inte fåren plasten. och så får man själv ståhöjd hela vägen mot väggen.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #14 skrivet: 23 dec-11 kl 14:53 »
Vilken spännande idé! Funderar också på hur man kan använda ffa byggnader till mer än en sak.
Tex ha grisar vår, sommar, höst och när man slaktat dem, stalla in fåren där...
Men tycker att dessa bågväxthus är väldigt dyra, bara för nån klen ram och plast... Ska man ställa pallar e.dyl på insidan minskar ju golvytan väsentligt. Fåren vill ju klia sig på allt möjligt, det kan väl aldrig detta hålla för? Och blir det inte alldeles för starkt med all gödsel, för att så och sätta direkt? Om fåren lämnar huset 1/5 då kanske det är för sent med fröer, då kanske man måste komma med plantor istället...?

Hej. Jag tror du har tittat på fel sorts växthus om du kallar dem klena. Vi gjorde "hållare" på bågarna och staplade brädor där i. På så sätt gick det att lätt plocka bort "väggen" och att byta ut ngn bräda i botten som blivit dålig. Det tog ingen golvyta då brädorna hamnade i samma linje som bågarna. Vårt växthus klarade flera stormar bla Gudrun fast hela skogen runt om blåste ner.

Existens?

  • Gäst
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #15 skrivet: 23 dec-11 kl 16:46 »
Mitt bågväxthus efter stormen Per... Notera grisarna som fortfarande nöjt går runt där inne.. 'no worries' är ju deras paroll... :)

Det oranga spännbandet som syns försökte jag hinna sätta fast i traktorn när jag såg vartåt det barkade. Kanske tur jag inte hann, då hade väl traktorn legat mitt i högen också.. :)

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #16 skrivet: 24 dec-11 kl 09:10 »
Vi har ett växthus som fårhus. Vi har tänkt odla i ströbädden men har inte haft tid för det än. Växhuset är 11*20 meter, 220 m2, växthusplast på taket och det står på L-betongstöd som är 120 cm hög.

Hade jag haft ett mindre växthus så skulle jag snickra grindar och sätta mot väggen. Eller en fast inredning mot väggen. Det får inte slutta för mycket om man ska köra ut ströbädden med en maskin, vilket är att föredra.

Sätt upp lampor. Det är ett ljust och fint fårhus där fåren mår gott. Vårt håller för storm och även för ½-meters snöfall.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #17 skrivet: 24 dec-11 kl 20:32 »
Men grisarna har ju nästan en hel METERs takhöjd!  Vad skulle dom bekymra sig för?  Sänks takhöjden ytterligare, så kan de ju bara böka sig fria!

Tror jag att de tänker.
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #18 skrivet: 08 jan-12 kl 09:48 »
vilka märken har ni på era bågväxthus?
Finns det nått som är bra eller mindre bra.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #19 skrivet: 09 jan-12 kl 21:58 »
Existens? bild visar på vådan av att ha för stark plast. Det är ett jävla bök att byta plast, och dyrt kan det också vara, men är ändå alltid att föredra framför att bygga ett nytt växthus.
snus? vad är priset på en pris?

ninna b

  • Gäst
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-12 kl 15:31 »
Vi har våra djur i ett bågväxthus, Vår modell har vindnät nederst från ungefär 1 meters höjd och utanpå det plast som går att veva upp. Vindnätet har våra getter tagit kål på och nu har vi tillfälligt grindar på insidan men vi ska kapa till armeringsmattor istället.
Vi kan alltså hissa upp plasten på bägge långsidorna och det behövs för ventilationen.
Förprövan behövs även om det inte behövs bygglov, det beror på hur många djur ni ska ha.
Annars trivs både vi och djuren.... ljust och luftigt

ninna

  • Inlägg: 42
SV: Använda bågväxthus som vinterskydd för får?
« Svar #21 skrivet: 14 jan-12 kl 10:28 »
Har ni inga bilder på era bågväxthus till fåren så man kan se hur det ser ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1167 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser