Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beredning av kaninskinn  (läst 35117 gånger)

Elisa

  • Inlägg: 367
    • Västergötland
Beredning av kaninskinn
« skrivet: 08 jan-06 kl 15:30 »
Hej här kommer mitt recept på bereda kaninskinn.

3 st normalstora skinn
25 gr salt
50 gram Alun
2-3 liter vatten
0,5 dl olivolja
0,5 dl rapsolja
1 äggula

Skrapa skinnen rena från blod och fett.

Lös upp salt och alun i ljummet vatten. När det löst sig häller man i resten av vattnet. Vänta tills vattnet är rumstempererat. Då lägger man i skinnen och låter dem ligga ett dygn. Tag upp skinnen och dra bort hinnan. Börja bakifrån coh arbeta framåt. Om hinna är svår att dra kan man hjälpa till men en slö kniv, slö för att inte skada skinnet.

När detta är klart lägger man i skinnen i badet igen. Låt dem ligga ett dygn. Därefter tar man upp skinnen och tvättar försiktigt hårsidan ren från smuts och ev fettrester med hjälp av ett schampo.  Skölj ur, gärna under rinnande vatten, men bara på hårsidan. Låt skinnet få ett sista dopp i garvbadet. Denna gången så försiktigt att håret ligger slätt när skinnen kommer upp ur badet låt handen dra bort vätskan så gott det går.

Lägg skinnen på nät för torkning. De ska torka långsamt för att inte bli för stela. När Du lagt dem på nätet siktar du över lite rågmjöl på skinnsidan. När skinnen blivit nära nog halvtorra börjar du massera skinnsidan. Sträck och dra i olika riktningar. Dra sedan skinnsidan över en bräda eller överstycket på en gamma köksstol. Fortsätt med detta tills skinnen har blivit mjuka och smidiga. Under behandlingen så rotkar det sista och när de är färdimasserade tar man lite olivolja, rapsolja och äggula och blandar i en skål. Stryk ut blandningen på skinnsidan och massera igen denna gången till skinnen känns smidiga.

NAPPABEREDNING

Beredning av skinn som först befriats från sina hår.

Häll på lite såpa på pälssidan och fördela det över hela skinnet var inte för snål. Stoppa härligheten i en plastpåse och knyt till den , lägg den där den får vara ifred för fåglar och annat. Gärna utomhus (sommartid), då det kommer attt börja lukta en del.

Tag fram påsen efter ungefär en vecka och kolla om pälsen släpper, om inte ner i påsen några dagar till. När det är färdigt skall alla hår släppa från huden och bara skinnet finns kvar. Tvätta bort såpan.

Härefter behandlar du dem på samma sätt som de andra skinnen. Skinn utan hår kan med fördel användas till kantning och mönster tillsammans med skinn med pälsen kvar. De kan också färgas, fråga efter läderfärg i färghandeln.

Tänk på att inte börja med för många skin åt gången. Det är ganska jobbigt när de skall sträckas och dras för att bli mjuka. Om Du ändå vill göra flera så ändrar du bara mängderna i förhållande till hur många skinn du har.
Elisa
inga djur för tillfället.

Roadkill

  • Gäst
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 29 jan-07 kl 20:26 »
hej har 1 styck kaninskinn som jag tänkte pröva det här med men var får man tag på alun?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 20:28 »
hej har 1 styck kaninskinn som jag tänkte pröva det här med men var får man tag på alun?

Kryddhyllan på ICA om det bara skall vara till en kanin.

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #3 skrivet: 29 jan-07 kl 23:16 »
Eller Apoteket! 24 kr för 100 gram.
Landsflykting i storstan...

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #4 skrivet: 08 feb-07 kl 17:59 »
Måste det vara olivolja med.....går det inte att ta bara linolja....?
Är det något kemiskt specellt med olivoljan eller är det för färgens skull...?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Beredning av kaninskinn
« Svar #5 skrivet: 08 feb-07 kl 18:15 »
Måste det vara olivolja med.....går det inte att ta bara linolja....?
Är det något kemiskt specellt med olivoljan eller är det för färgens skull...?

Linolja blir nog inte så bra, den härdar när den kommer i kontakt med luft så skinnet kommer att bli helt styvt (jmf. med en pensel som fått torka med linolja på sig ... blir som hårdplast) .

Olivoljan kan säkert bytas mot enbart rapsolja eller annan matolja i nödfall. Men inte linolja !

Bella och kaninerna

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 23:58 »
Måste man ha mjöl på? Jag glömde det, nu är skinnen snart torra... Vad har mjölet för funktion?
En gård, en man, två små flickor, kaniner, katter och hästar -mitt LIV

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #7 skrivet: 22 mar-13 kl 23:22 »
För att göra det lite smidigare för sig går det även bra att garva med fett. Hjärnan från djuret fungerar utmärkt. Skinnen kräver lite bearbetning (har aldrig provat att garva med alun så jag kan inte jämföra) men de blir oerhört mjuka av det.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #8 skrivet: 23 mar-13 kl 01:58 »
Jag har dödat två kanin i vintern men en hund har stjulit skinnet.
Jag har en fråga. Jag har köpte alun men är ganska tveksam. Alun är ju aluminum ioner och i kontakt med hud de frigörs och gör aluminum hydroide. I frankrike, (jag är franske) det har varit många dokumentaär och studier att Al(OH)3 är väldigt giftigt för järnan och det är en direkt kopling mellan hur mycket Al finnns i vatten och hur många alzheimer fall finns (+50 %, varja 100 mg/l).
Varför skulle vi förorena vatten och fiskar med vatten för att garva ? Det är väldigt kännt att aluminum gör att örings rygben är korkade och det är delvis därför man gör kalkning av försurad sjöarna: för att minska aluminum.

Jag själv har provat en gång med kastanje trä bark, tror att det funkar också med ek... Vem vet om det...finns det bra webb sidor eller bok ?
vita e vita

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #9 skrivet: 23 mar-13 kl 02:05 »
Fan, det finns som kryddor (för skolmat kanske) ..på apotheket. Det låter som i 1800 när de sålde kvicksilver för döda svamp och bakterier.
Läst nånstans at förre 1905 det vare mindre chans att överleva om doktorn skulle komma hemma. Nu vi lever ganska långt, men som svaga grönsaker som måste matas vid soffan.
vita e vita

Trulsamin

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #10 skrivet: 01 sep-13 kl 22:53 »
Några frågor (i en sedan länge vilande tråd ;) )

När man tvättar hårsidan så borde det väl gå att använda rågmjöl till det med? Det går ju att tvätta sitt eget hår med rågmjöl så jag tycker att det borde fungera och därmed minskar man ner på kemikalier ytterligare (i och med att schampo innehåller diverse skit)

När man nappabereder skinnen, ska man efter håravlägsning lägga det i alunbadet eller går man direkt till rågmjölstork och mjukgörande?

Det där med alun och dess giftighet tycker inte jag heller låter särskilt perfekt, jag föredrar att göra saker så naturligt som möjligt, hur stor är en kaninhjärna? Och hur mycket använder man? Mosar man ner den i badet eller gnider man in den i skinnet direkt??

Och när vi pratar om olja, pratar vi främst om kallpressad olja eller hur tänker ni när det gäller nyttighet och framställning av olja över lag? Här kommer raffinerad skit inte över tröskeln men jag är nyfiken på andras åsikter om hurvida det ena är mer lämpat än det andra när det gäller skinnproduktion.

Hantverksmora

  • Inlägg: 66
    • Småland
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #11 skrivet: 04 okt-13 kl 18:59 »
Hej! Hur många bad är alunet aktivt????

karhild

  • Inlägg: 3
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #12 skrivet: 22 apr-14 kl 22:53 »
Men jag skulle vilja behålla pälsen, ska man fortfarande lägga den i alunbadet?

 

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #13 skrivet: 23 apr-14 kl 09:06 »
Men jag skulle vilja behålla pälsen, ska man fortfarande lägga den i alunbadet?
Ja.

Den översta delen i beskrivningen avser skinn med päls kvar.

NAPPABEREDNING avser skinn där pälsen tagits bort.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Skogstamigfan

  • Inlägg: 2
  • Rödnacke från Nansta, hudiksvallstrakten.
    • Hälsingland
SV: Beredning av kaninskinn
« Svar #14 skrivet: 20 okt-14 kl 09:56 »
Fungerar receptet på älg med? eller lär en ha starkare grejjer, längre tid etc?
Sjaldan liggjandi ulfr lær um getr.
Sjaldan sofjandi madr sigr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, MagnusLey

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser