Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär  (läst 3755 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« skrivet: 15 okt-16 kl 22:01 »
Köpte ett gäng tranbär och några blåbär på rea häromdagen och vet inte riktigt hur och var jag ska plantera dem. Inser att jag måste köpa rodedendronjord att plantera dem i. Men ska de stå i full sol, eller hellre lite halvskugga?

Ska jag lägga plast i botten på jorden för att den inte ska blanda sig med lerjorden under och hålla fukten bättre, eller är det bättre med en geotextilduk?

Hur mycket ska jag sätta av till sju plantor? Räcker 200 liter jord fördelat på 2 m2 i botten kan jag lägga eklöv för förmultning och på toppen täckbark... kan det bli för surt?

Sen ska allt hållas relativt fuktigt.... därav frågan om solen, ställer jag dem i skuggan från ett träd, torkar de inte ut lika lätt

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #1 skrivet: 16 okt-16 kl 10:04 »
Har du sett "100% bonde" på TV?
När han skulle plantera sina amerikanska blåbär, så grävde han ur en grop som han fyllde med sågspån. Där planterade han blåbären.
Själv köpte jag blåbär på Lidl i våras, de satte jag också i sågspån i tre våningar pallkragar. De har vuxit jättebra och fick lite bär, fast det är första året.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #2 skrivet: 16 okt-16 kl 10:49 »
Blåbär och tranbär finns väll så det räcker i skogen, varför plantera?

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #3 skrivet: 16 okt-16 kl 10:58 »
I Lappland gör det säkerligen det och i stora delar av Sverige. Jag är inflyttad i Skåne och här på slätten finns inte lika mycket skog att tillgå, då får man ordna sina egna planteringar.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #4 skrivet: 16 okt-16 kl 11:48 »
Jag har blåbär som jag satt i ogödslad torvmull. Tranbären satte jag i tre pallkragar på höjden som jag bottnade med dammduk. Blandade min sandjord med ogödslad torv till dom och vitmossa som jag hämtade i skogen.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #5 skrivet: 16 okt-16 kl 20:44 »
Det är väl så att det saknas både blåbär och tranbär här på den skånska slätten. Vi har ju lite bok/ekskog runt hörnet men jag har aldrig sett blåbär där... hallon växer rätt bra där på några ställen annars är det tomt på marken..

Hursomhelst så fick jag mina plantor mycket billigt.

Men jag ska nog testa ert tips om att grunda med sågspån! Blanda i lite eklöv och blanda upp lite befintlig jord med sur rodedendronjord.

Sätter de nog på olika ställen och lägger plast i botten till tranbären så de håller sig fuktiga! Blåbären ska väl inte vara lika petiga så där borde jag kunna forda en grop med geoduk och fylla med rodedendronjord och lite eklöv?

Bärnörd

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #6 skrivet: 10 jan-17 kl 07:10 »
Citera
Det är väl så att det saknas både blåbär och tranbär här på den skånska slätten. Vi har ju lite bok/ekskog runt hörnet men jag har aldrig sett blåbär där... hallon växer rätt bra där på några ställen annars är det tomt på marken..

Jag o frugan har en sommarstuga strax utanför Höör, och tro det eller ej men det växer faktiskt vilda blåbär i skogarna kring ringsjön :)
Jag plockade 1/2 liter sensommaren 16. tog nån timme att få ihopa dom, så det finns.. men inte så mycket! ;D

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #7 skrivet: 16 jan-17 kl 02:18 »
Jag har planterat amerikanska blåbär, så de finns inom gångbart avstånd. Kan jag rekommendera, supergott!

 

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #8 skrivet: 22 jan-17 kl 00:16 »
Sur jord är nog bra, men både tranbär och blåbär är känsliga för uttorkning, så fuktighetshållande jord alternativt bevattning är viktigare än att jorden är tydligt sur. Vanlig trädgårdsjord funkar om den inte är för styv

För Tranbär är det dessutom viktigt med ogräsrensning, då de hävdar sig dåligt i konkurrens. Canadensiska tranbär (Craneberries) mognar dessutom senare än svenska, så man behöver ha minst en tidig sort om man skall kunna skörda mogna bär.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Surjordsväxter - Blåbär och Tranbär
« Svar #9 skrivet: 10 maj-17 kl 13:10 »
Jag o frugan har en sommarstuga strax utanför Höör, och tro det eller ej men det växer faktiskt vilda blåbär i skogarna kring ringsjön :)
Jag plockade 1/2 liter sensommaren 16. tog nån timme att få ihopa dom, så det finns.. men inte så mycket! ;D

En amerikansk blåbärsbuske fixar upp till 10 liter. Det borde gå betydligt snabbare att plocka av dom eftersom bären är större :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser