Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOLPANEL Lönsamt?  (läst 6436 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-17 kl 11:10 »
I Tyskland fanns ,och finns delvis, stora bidrag till installation. Och framför allt kan man sälja ett eventuellt överskott till nätet. De har egna mätare installerade för detta. De räknar helt enkelt plus och minus. Blir det minus betalar man, vid plus får man pengar av elleverantören.. Därför ser man där allt mer hus, även privat, som har hela taket täckt med dessa plattor. På bondgårdar och industrier är det självklart vid nyproduktion. Men det är där och inte i Norrbotten. Att det blir 40 grader mellan fönsterna duger inte till lönsam elproduktion. Det nyaste är tegelplattor som kopplas ihop till hela anläggningar. Det är bara att byta gamla tegel mot dessa och koppla ihop. Om de är redan på marknaden vet jag inte. Men det är i alla fall på gång.
När dessa kommer ut, kommer jag också att fundera. Jag bor i Hälsingland och där går den nordliga gränsen för lönsamheten enligt expertisen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #21 skrivet: 20 feb-17 kl 11:35 »
Både farsans och kusinens solpaneler är kopplade mot elnätet. All ström levereras till ett fast pris till nätet. All ström som förbrukas tas från nätet.

Går det överhuvudtaget att producera växelström i solceller utan att koppla dem mot nätet? Tror inte det?

MVH
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #22 skrivet: 20 feb-17 kl 12:44 »
Tur att det är okunniga och ingen expertis, som har solceller på baracker mm. för att ladda batterierna i dessa.
Då hade det ju inte fungerat här uppe.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #23 skrivet: 20 feb-17 kl 12:49 »
Tur att det är okunniga och ingen expertis, som har solceller på baracker mm. för att ladda batterierna i dessa.
Då hade det ju inte fungerat här uppe.

Diskussionen rör väl snarare lönsamhet på 220 volts solceller och inte hur vidare 12 volts solceller fungerar eller inte. Det tycker åtminstone jag är en stor skillnad. Båda fungerar säkert i Norrland också.

MVH
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #24 skrivet: 20 feb-17 kl 13:16 »
Diskussionen rör väl snarare lönsamhet på 220 volts solceller och inte hur vidare 12 volts solceller fungerar eller inte. Det tycker åtminstone jag är en stor skillnad. Båda fungerar säkert i Norrland också.

MVH
Magnus

Jag uppfattar det inte som att TS har skrivit att det gällde 220 volt?
Jag har synpunkter på att det inte skulle finnas så mycket energi att hämta från solen här uppe nu, oavsett vad den används till.
Mina synpunkter baseras på praktisk egen erfarenhet av både ström till batterier och uppvärmning av vatten.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #25 skrivet: 20 feb-17 kl 13:28 »
Jo, vad TS menar i första inlägget har väl misstolkats av mer än en person? I vilket fall så diskuteras väl främst solceller för produktion av el mot elnät? TS frågar om att ersätta sitt nuvarande behov, och jag gissar att det nuvarande behovet är 220 volt, bara baserat på att det är det vanligaste elen man använder om man inte har några grundläggande kunskaper.

Jag ser inte någon som sagt att solceller inte fungerar i Norrland, däremot en som sätter en gräns för lönsamhet. Därav mitt antagande att det var just det du kommenterade.

MVH
Magnus

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #26 skrivet: 20 feb-17 kl 13:48 »
Klart, det fungerar med solceller även i Norrland. Ingen har sagt annat. Men är det fråga om lönsamhet, altso utbytet gentemot investeringen blir det annat. Då räcker det inte med funktion.
Och att ladda några batterier med en solcell  är en helt annan sak. Lika att värma vatten med solen. Klart att det funkar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #27 skrivet: 20 feb-17 kl 14:04 »
Jag kan väll hålla med om att lönsamheten kan variera under året och vad man har för anläggning.
Utan att veta så tror jag att det tar lång tid innan det går med vinst, om man gör stora investeringar.
Enklare hemma byggen kan betala sig fortare.

Jag har varit med och lagt slangar under plåttaket på ett stort stall/garage, för att värma vår och höst, samt varmvatten i överflöd hela sommaren.
På vintern skickade de upp värme så att snön gled av och slapp skotta.

Det hela betalade sig efter drygt ett år, när de räknade på det.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #28 skrivet: 20 feb-17 kl 15:36 »
Jo, att ladda ett eller två batterier är inga problem, men ofta vill man ju också tex kunna driva saker som dammsugare, hushållsassistenter, TV, datorer, många lampor mm och då blir det helt annat än i en jaktstuga eller en båt.
Även om du och jag kanske klarar oss på det.

För vatten finns det enklare system som går att docka till befintliga system om man redan kör vedeldat eller värmepump, tex.
Ny acct tank, radiatorer, mm enkom för solfångarna är mer tveksamt, inget jag skulle göra om jag inte redan hade detta sedan tidigare.
Allt sådant skulle ju annars, ensamt kosta många gånger mer än hela solpanelsystemet...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #29 skrivet: 20 feb-17 kl 16:50 »
Kan du förklara detta närmare? 155kw * 18 kr/w=2790000kr. Ganska mycket mer än de 120-180000 som du nämner i nästa mening. Jag får inte ihop det.

MVH
Magnus

Aha, tryckfelsnisse. I offerten som jag fått från egenel.se står det att panelerna i mitt fall är på 155 watt per kvadratmeter, inte kw. 155 w X 18:- = 2 790:- per kvadratmeter inklusive montering och moms.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #30 skrivet: 20 feb-17 kl 16:52 »
Klart, det fungerar med solceller även i Norrland. Ingen har sagt annat. Men är det fråga om lönsamhet, altso utbytet gentemot investeringen blir det annat. Då räcker det inte med funktion.
Och att ladda några batterier med en solcell  är en helt annan sak. Lika att värma vatten med solen. Klart att det funkar.

Min kollega, som är insatt i solpaneler av idag, berättade att skillnaden på dagens paneler och de som tillverkades för 6-10 år sedan, är att idag behöver det inte vara strålande solsken för att de ska producera, dagsljus räcker. Så midnattssolen bör ge produktion även den.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #31 skrivet: 20 feb-17 kl 17:20 »
men hur är det att länge driva motorer och annat tex?
På båten har jag problem med sådant.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #32 skrivet: 20 feb-17 kl 17:28 »
All solcellsel är ju likström som man sedan får omforma till växelström om det är vårat vanliga 50Hz 1-3fasnät vi skall efterlikna. Omformare till enfas finns det gott om men på trefassidan blir det dyrare och betydligt mindre utbud.

När det gäller lönsamheten för elproduktion från solceller i norra Sverige kontra södra så är det ju 25-30% skillnad. Det kan inte tekniken göra något åt, men genom att tekniken blir billigare så blir fler och fler installationer lönsamma. Om inte regler och avgifter äter upp vinsten...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #33 skrivet: 20 feb-17 kl 17:34 »
Tänkte mer på batteribankar och sådant, förr var ju detta en begränsande faktor för högre effekt uttag över tid.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #34 skrivet: 20 feb-17 kl 17:37 »
Tänkte mer på batteribankar och sådant, förr var ju detta en begränsande faktor för högre effekt uttag över tid.

Solpaneler kopplas i regel så att elen går direkt ut på elnätet då den produceras.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #35 skrivet: 20 feb-17 kl 18:38 »
Ok, det var just nätavgifterna jag skulle vilja slippa...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #36 skrivet: 20 feb-17 kl 19:46 »
Då behöver man batteribank om man inte skall behöva göra allt elkrävande när solen lyser på panelerna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #37 skrivet: 20 feb-17 kl 20:47 »
Ok, det var just nätavgifterna jag skulle vilja slippa...  :)

Det är tvärtom inkomster, inte avgifter på elen du säljer.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #38 skrivet: 21 feb-17 kl 11:04 »
Då behöver man batteribank om man inte skall behöva göra allt elkrävande när solen lyser på panelerna.
E.O.N. kommer med ett solcellsbatteri i mars 2017, stort åbäke, ni som är intresserade kan gå in på deras hemsida och titta under solenergi/solceller. Et alternativ om man inte vill koppla in sin anläggning på nätet men ändå kunna använda el dygnet runt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #39 skrivet: 21 feb-17 kl 11:07 »
Min kollega, som är insatt i solpaneler av idag, berättade att skillnaden på dagens paneler och de som tillverkades för 6-10 år sedan, är att idag behöver det inte vara strålande solsken för att de ska producera, dagsljus räcker. Så midnattssolen bör ge produktion även den.

Ishotellet i Jukkasjärvi ska väl ha installerat sin solcellsanläggning nu, tror jag. De ska ha ishotellet öppet året om! Häftigt värre. Har ni inte varit där så rekommenderar jag ett besök. Fantastiskt att vi har ett ishotell i Sverige, det är otroligt vackert med den klara transparanta isen blandat med pressad vit snö, format i alla tänkbara variationer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare (2 dolda)
peterm, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser