Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saboterad täckodling  (läst 2453 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Saboterad täckodling
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:03 »
Peter Ekelund
 Må 11 Jun, 2001 - 09:20
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har provat täckodling med gräsklipp några gånger. Varje gång får jag dock problem med fåglar, framförallt björktrastar som möblerar om grönsakslandet i jakt på mask. Framförallt gör de skada på småplantor genom att slänga omkring gräsklippet så att småplantor kvävs.
Är det någon mer som har samma erfarenhet och vad kan man göra åt saken?
 
helull
 Må 18 Jun, 2001 - 13:43
--------------------------------------------------------------------------------
Japp! Jag har samma problem med starar och koltrastar! Jag lägger inte på gräsklippet förrän plantorna har vuxit till sig lite (dessutom har jag inte så mycket gräsklipp såhär tidigt på året!). Då är de inte så känsliga.

Man ju också lägga täckväv (Agryl) om man vill använda det.

Tidigare försök med stanniolremsor, plåtuvar och liknande fågelskrämmor fungerar i en elelr två dagar, sedan har fåglarna vant sig.

Hoppas du hittar något sätt att skydda dina småplantor!

Hälsar,
Helena i torpet i Skåne
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser