Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt Nytt Växthus  (läst 2663 gånger)

71_loppan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
Köpt Nytt Växthus
« skrivet: 26 feb-12 kl 20:04 »
Köpt ett växthus på 24m2 och funderar på hur jag ska göra för att inte behöva odla i marknivå.
Har tänkt anv leca block/sten som grund att sätta växthuset på.
Men antar att det inte ser klokt ut att att lägga flera rader med leca sten på varandra.
Dessutom kommer växthuset att bli betydligt högre än de 243cm / (takfotshöjd 150cm som
det är innan man satt de på grunden

Någon som har något förslag eller odlar alla i marknivå??

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #1 skrivet: 26 feb-12 kl 20:18 »
Jag har grävt mig ner 45-50 cm, gjutit golv och murat upp en sockel av leca, det enda som syns av den utvändigt är ca 10 cm.
Sen odlar jag då krukor och murarbaljor, vilket jag tycker är lättare, men visst kan man gjuta en kant som man ställer lecan på o odla i jord.
Eller så gjuter man två ramar och har jord emellan, om du förstår hur jag menar.
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #2 skrivet: 26 feb-12 kl 20:19 »
Gräv en gång i mitten sko kanterna med din leka och du har gjort ett "melonhus" där du odlar i marknivå och midjehöjd samtidigt.  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #3 skrivet: 26 feb-12 kl 20:24 »
Jag hade grävt en grop på cirka 1m djup och kollat om det står vatten i den nu på våren, är det torr så skulle jag göra som Tinna.m beskriver, är det blöt i den så skulle jag höja hela växthus genom att mura 60 cm (3 varv leca) och sen byggt bäddar på insidan.


Jag har sett 2 växthus där man under vårtiden i alla fall behöver 40cm höga stövlar för att kunna gå in i. Det är rätt träligt. Om du murar upp på båda sidor av gången se till att du kan få in en skottskärra eller annan lämplig transportvagn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 06:32 »
jag göt in en slang i govet som går iväg till en stenkista, så blir det vatten i huset, så rinner det ut i min "brunn".
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 06:35 »
Så här ser det ut utvändigt:
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

71_loppan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 17:17 »
Jag har grävt mig ner 45-50 cm, gjutit golv och murat upp en sockel av leca, det enda som syns av den utvändigt är ca 10 cm.
Sen odlar jag då krukor och murarbaljor, vilket jag tycker är lättare, men visst kan man gjuta en kant som man ställer lecan på o odla i jord.
Eller så gjuter man två ramar och har jord emellan, om du förstår hur jag menar.
mvh Louise

Tack för tipsen, tror det lutar mot att gjuta ner 2 ramar med jord emellan, man ska ju ha växthuset ett tag, och man blir ju inte yngre.
Jag vill inte inte krypa i marknivå, vill spara rygg och knä!


71_loppan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 17:19 »
jag göt in en slang i govet som går iväg till en stenkista, så blir det vatten i huset, så rinner det ut i min "brunn".

Det låter också bra, vilken typ av slang använde du?

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #8 skrivet: 27 feb-12 kl 18:00 »
oj,det vet jag inte vad en sån heter, men jag tror det är sån slang som används när man drar vattenledningar till tex. ett villaområde, svart, lite stel, ca 35-40mm i diameter.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Köpt Nytt Växthus
« Svar #9 skrivet: 14 mar-12 kl 17:25 »
oj,det vet jag inte vad en sån heter, men jag tror det är sån slang som används när man drar vattenledningar till tex. ett villaområde, svart, lite stel, ca 35-40mm i diameter.
mvh Lilla zoo

PEM
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser