Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika sorters vaktlar?  (läst 5024 gånger)

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
Olika sorters vaktlar?
« skrivet: 17 maj-16 kl 13:08 »
Vi har länge funderat på att köpa vaktlar och har börjat titta runt på olika sorter :) Vad jag förstår så finns det ganska många olika storlekar, dvärg, fläsk, jumbo??? Vi är endast ute efter äggen och kommer inte att slakta för köttets skull. Vintertid är tanken att dom ska bo i en egen bur i hönshuset. Det är oisolerat men dragfritt och vi använder värmelampor. Så dom måste tåla lite kyla. Sommartid så bor dom utomhus i en gård med bodel. Vad bör vi skaffa för sorts vaktel? Vi vill gärna få minst 5-10 ägg/dag. Alla svar tas tacksamt emot 😊

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-16 kl 08:45 »
Ingen som har något förslag?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-16 kl 17:33 »
Undvik kinesisk vaktel för de är alldeles för små.
Vanliga japanska vaktlar värper bra sommartid..vill du ha ägg på vintern så behövs ljus och värme. De tål kyla och har de bara ett krypin så klarar de 15-20minus om det är så. Mina bor ute året om.  Livslängden är 2-3år ungefär.. Det säjs att de kan börja värpa vid 6v ålder men mina är väl snarare 9v när de börjar värpa. Vill du ha tuppar till slakt så kan du satsa på franska/fläsk eller jumbo...de är samma art men avlade på en större vikt.  Gruppen bör sättas ihop ur samma kläckning för det förekommer att de mobbar en nykomling eller en udda färg..en ljus ihop med flera mörka klarar sig sällan..
Fjäderfän och kaniner

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #3 skrivet: 20 maj-16 kl 11:33 »
Tack för all info, du gjorde det lättare! Jag har tänkt köpa japanska vaktelägg och kläcka i maskinen. (King suro Max 20) Stämmer det att dom kläcks runt dag 17? Vad gäller för Temp och luftfuktighet? Tanken är att stoppa i Max 12ägg och låta den flocken gå ihop från start, beroende på hur många tuppar det blir 😁

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-16 kl 11:48 »
Glömde fråga, vad använder ni för foder till nykläckta vaktlar?

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #5 skrivet: 20 maj-16 kl 13:02 »
finkrossad Pytte fran Granngarden.

När du vill 5-10 ägg/dagn behöver du 5-10 hönor.
Vill du kläcka 12 ägg blir det kanske 6 kycklingar. 3 av den är tuppar. So du ska kläcka bättre 24 ägg för att far en bra flockstorklet och 5-10 ägg/dygn.
« Senast ändrad: 20 maj-16 kl 13:08 av tiefkuhlhuhn »

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-16 kl 13:07 »
Tack för all info, du gjorde det lättare! Jag har tänkt köpa japanska vaktelägg och kläcka i maskinen. (King suro Max 20) Stämmer det att dom kläcks runt dag 17? Vad gäller för Temp och luftfuktighet? Tanken är att stoppa i Max 12ägg och låta den flocken gå ihop från start, beroende på hur många tuppar det blir 😁

Lägg i dubbelt mot vad du tänk ha. Vaktelkycklingar dör jättelätt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #7 skrivet: 20 maj-16 kl 13:14 »
De kläcks runt 16-18dagen.. Jag rekommenderar dig att stoppa fler ägg i kläckaren..runt 20-30st.. då får med större säkerhet en bra flock.  Vaktelägg ruvas i samma temp som hönsägg med gott resultat.
De små vill ha riktigt fint foder..jag mortlar värpfoder så det blir som mjöl..men även startfoder/allfoder funkar.. i början körde jag med papegoj-uppfödarefoder.. Tänk på att de är små och gärna dränker sig i vattenskålar..lock från glasburkar täckta av nät brukar jag använda.. då kan de inge ramla i men dricker genom nätmaskorna. Jag har dem i ett gammalt akvarium med sand i botten. Värmelampa/glödlampa i ena änden och mat och vatten i andra änden.
Fjäderfän och kaniner

Dunan

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Olika sorters vaktlar?
« Svar #8 skrivet: 21 maj-16 kl 07:22 »
Okej, då får jag satsa på lite flera ägg. Hur brukar tupparna vara mot varandra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 3 användare
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser