Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....  (läst 3138 gånger)

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
 Halloj!!

Har ett par nybörjar frågor här.... 8)

Vi har precis blivit med får och är överlyckliga för detta  ;D

"På köpet" till våra fem fina tackor fick vi även en bagge... Han är stor och kraftig (möjligtvis tjock?) och lugn utifrån vad jag kan bedöma. Men nu till några frågor.. Vi hade egentligen inte alls tänkt att skaffa någon bagge då vi har grannar med får och en jättefin bagge de lånar ut för avel. Jag vill inte riskera att de tacklamm som nu föds kommer att betäckas av sin far, för då blir det väl inavel eller? Vi vill således "göra oss av" med denna bagge. Han är dock 8 år. En sån "gammal" bagge kan man väl inte äta?  ??? Har inte heller lust att behålla honom utifrån den ekonomiska synpunkten till vintern - han äter som en häst! Och skuffar dessutom undan tackorna så att de (som inte är lika fina i hullet som han) inte får så mkt kraftfoder.

Några tips på vad jag ska göra? Sänka honom till ett annat hem som gärna tar emot en äldre herre som sällskap kanske? Slakta? Vad göra!

Tips mottages tacksamt!!

 :)
Bulan

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 18:03 »
Ja, kraftfoder ska ha definitivt inte ha nu i alla fall. Är tackorna dräktiga eller digivande så det är av den anledningen de får kraftfoder? Då skulle jag till att börja med inte ha honom i samma utrymme som dem.

Slakta honom eller sälj honom, är han renrasig och har bra MV-status så går det nog sälja honom.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 18:32 »
Ja, jag tyckte med att det var lite konstigt att han oxå fått kraftfoder... Baggar kan väl få urinsten av kraftfoder har jag läst nånstans? Den förra ägaren gav honom detta då han ju gått året runt tillsammans med tackorna.  Tackorna är dräktiga och några är digivande.


Bulan

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 18:34 »
Men OM han går till slakt... Kan man äta kött från bagge modell äldre?  ???   ???   
Bulan

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 18:45 »
Jaaadå,hur tror du det gör i andra länder? Det gäller väl bara att tillaga rätt.......mycket lär det väl bli i alla fall. ;D

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 19:01 »
Ja det har du ju helt rätt i hustran!  ;D Nedrans välfärdsproblem man har, "går det äta gammal bagge?"  ;)
Bulan

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 19:32 »
annars kan jag hämta honom - jyckarna mina blir glada över gammbagge kan jag lova ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 19:41 »
Ja du LillaSophie, då skulle de säkert bli överlyckliga för han är stoooooooooooor ;)
Bulan

regnpipan

  • Gäst
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #8 skrivet: 22 mar-12 kl 19:46 »
Inga större problem att käka äldre bagge. Det viktiga är att inte slakta honom när han är hormonstinn, vilket inte lär vara fallet vid denna tid på året. Samma princip som för övriga djur med andra ord. Var dock noga med att inte få med några körtlar bara, de skall givetvis putsas bort.

Och skulle han vara lite skarp i smaken får man väl krydda upp det man lagar av honom.... Heta långkok på äldre får är för djäkla gott. Marinerat och kolgrillat tar också bort rätt mycket av "fårsmaken". Passande inför den annalkande grillsäsongen, inte sant?

Risken är väl som tidigare nämnts att han är rejält fet. Men se honom som en bonus istället för ett problem.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #9 skrivet: 22 mar-12 kl 20:29 »
Rökt kött av gammal bagge är jättegott.
Åsenfår, hundar och katter

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #10 skrivet: 22 mar-12 kl 20:38 »
jadu, hör av dig om du inte ska grilla honom själv. vi bor ju nästan granne, så erbjudandet står från min sida. till hösten får jag köpa några gamla gutetackor också, som jag redan nu ser fram emot. jyckarna med. ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #11 skrivet: 22 mar-12 kl 21:34 »
Tricket med gamla baggar lär vara att låta dom hänga tillräckligt länge. De ska hänga en bit "över gränsen". Så länge som du har nerver till, helt enkelt!! ;D ;D Mört och fint kött blir det!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #12 skrivet: 23 mar-12 kl 08:19 »
Japp!! Nu är det bestämt! Nästa helg får baggen ströva vidare på de för alltid gröna och vida ängarna  o:)

Tack för alla råd! Kommer troligtvis både bli långkokt, grillat, rökt och en bit över till hunden ;) När det gäller tiden för hängning så får jag säkert hejjda mig flera gånger...har sjukt dåliga nerver där   ;D

Återkommer säkerligen när det är dax för första tillagningen, då vill jag ha bra recept!!  :)
Bulan

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #13 skrivet: 23 mar-12 kl 08:32 »
vad synd ... men jag får väl hoppas att det smakar gott  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

regnpipan

  • Gäst
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #14 skrivet: 23 mar-12 kl 10:09 »
När det gäller tiden för hängning så får jag säkert hejjda mig flera gånger...har sjukt dåliga nerver där   ;D

Använd  en mörningstimer, då vet du exakt hur många dygnsgrader du är uppe i. Kombinera detta med din näsa, man känner faktiskt när köttet är moget. Och definitivt när det är övermoget  ::)

 

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Frågor ang bagge- risk inavel och bagge till "middag"....
« Svar #15 skrivet: 23 mar-12 kl 10:15 »
Lämna in köttet till ett varmrökeri. Vi gjorde det med 8 - 9 år gamla tackor. Flera har sagt det blev det godaste kött de någonsin ätit.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser