Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Den "nästan" bortglömda maten  (läst 5255 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Den "nästan" bortglömda maten
« skrivet: 24 aug-16 kl 00:16 »
En släkting är lite engagerad i artikeln, men den är fortfarande aktuell.

http://www.svd.se/inalvor-den-nya-innematen


Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 06:58 »
Hej!
Det låter intressant! Har inte sett programmet, men äter med förtjusning korvkaka! Lever åts förr, när det serverades i mitt hem, och från barndomen var det varje höst dags att slakta grisen, från vilken det mesta tillvaratogs.
Något som "försvann" år 1947 var lungmos ; då avled min farmor, men i övrigt fortsatte det som för när det gällde tillvaratagande av grisen.
Det verkar som om vårt lungmos och "haggis" har stora likheter. jag har inte ätit det senare, men är givetvis villig att prova det om någon serverar!

Hälsning!
G S, årsmodell 1939.
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gilbert

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #2 skrivet: 24 aug-16 kl 08:15 »
Lever och blodpudding lär man sig äta som barn, man funderade aldrig utan bara åt .. Mat!

Vi äter lever från unghjortar, det är riktigt gott stuvad med grädde.

Hur många har inte ätit korv med naturfjälster.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 08:49 »
Lever är gott, tycker jag. Jag har aldrig begripit varför det skulle vara konstigare att äta inälvor än kött.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #4 skrivet: 24 aug-16 kl 08:52 »
allt hänger på sköljningen å krydningen ;) inälvsmat är en konst i sig som jag tycker att fler borde annama rent näringsmässigt är de nytigare med ^^
tänkare och älskare

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #5 skrivet: 24 aug-16 kl 08:57 »
En enkel grej som äppelkräm till efterrätt - vet ni någon barnfamilj som gör det idag?
 Det är ju förresten inte bara i Sverige som de vanliga gamla rätterna försvinner.  Min 80-årige danska svåger var här på besök och vi serverade klassisk dansk äppelkaka  (gjord på äppelmos, brödsmulor stekta i smör och socker, jordgubbssylt och vispgrädde som dekoration).  Det hade han inte fått på många, många år.

I delar av USA dit svenskarna invandrade lever det kvar en svensk julefterrätt som är borta i Sverige:  Torkad-fruktsoppa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #6 skrivet: 24 aug-16 kl 09:01 »
Det låter som ett recept på skånsk äppelkaka, det lever än vill jag påstå.

När jag var liten kunde en dessert vara sagogrynsoppa med torkad frukt i soppan. Torkade plommon typ sviskon och äpple.

Sagogrynet är också nästan borta.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #7 skrivet: 24 aug-16 kl 12:43 »
Tyvärr går mycket inte längre att köpa i handeln. Barndomens mat är i mycket borta då ingen längre tycks ha vare sig tid eller kunskap att göra den.
Korvkaka med russin är en delikatess,likaså en riktig leverkorv. pressylta är det få som lyckas med numera och varianterna i handeln är långt ifrån en hemlagad dito.
Mammas levergryta med lök,morötter m.m är saknad,likaså hennes skånska kalops, sjömansbiff med lök. Kroppkakor som de görs här i södern är också gott,med vitsås till.
stekt sill med potatismos, stekt saltsill med löksås (saltsill var ju stående mat för fattigfolk förr).Fisk är jag uppfödd på,farfar var fiskare och äter med förtjusning riktig torsk i alla former,flundra,lax m.m. Dock aldrig fryst fisk då den tappat all smak.
Nej,lungmos har jag aldrig provat,låter inget vidare,Haggis har jag provat,aldrig mer. Likaså när jag var i norrland kom de dragande med renskav,torrt o meningslöst.
Norrländsk pölsa blev man plågad med i skolan,har jag aldrig ätit sedan dess.
Men varför har blodkorven blivit så dyr? fattigmat förr o billig,nu tydligen på utgång.Den skånska spickekorven är också svår att få tag på,idealiskt på sommarhalvåret.
Besöker man England kan jag rekommendera pubmaten,fortfarande görs pajer på klassiskt vis,steak and kidney pie,shephards pie m.fl. Förbannat gott ihop med en lager.
Pajer var ju vanligare förr även i Sverige,likaså piroger som mamma gjorde. Enkel,närande men god mat.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #8 skrivet: 24 aug-16 kl 13:29 »
Inälvsmat, kroppkakor och liknande. Tack och lov att man slipper plågas av sådant. Ibland gillar jag utvecklingen.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #9 skrivet: 24 aug-16 kl 13:47 »
Baa en sån sak som att hitta kött med ben i är svårt. Slaktade en ko här och tog hem köttet med gammaldags-styckning, så fick märgpipa mm. Det gick först av allt kött sedan. En tog 10 kilo och en tog 8 kilo rakt av. Även köttfärsen gick direkt. Priset var satt till 100 kr kilot för kött och 50 kronor för färsen. Inte som andra gör där varje del har sitt pris. Så det var inte anledningen att det skulle vara billigt.
Och de sa att kött med ben gick inte att köpa längre så att sådan mat av märgpipa var borta från köksbordet.

Gilbert

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #10 skrivet: 24 aug-16 kl 15:30 »
Många som ratar den gamla sortens mat har ändå ätit en hel del av den helt ovetandes genom att äta korv och piroger.

Här är ett extra mumsigt inslag.
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=128537

Gilbert

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #11 skrivet: 24 aug-16 kl 15:40 »
Skulle du äta den här produkten? Jag vet att du har gjort det och tyckte den var skitgod.

Den innehåller även nöt och grishjärna fast något kryptiskt skrivet.

"INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött. vatten. nöthjärta. nötlunga. potatismjöl. fett från gris. bindväv från gris. MJÖLKPROTEIN. salt. blodprotein av nöt och gris. potatisfiber. druvsocker. kryddor. kryddextrakt. arom. antioxidationsmedel E300. konserveringsmedel E250. rökarom. KÖTTMÄNGD: 33% INNEHÅLLER ENDAST SVENSKT KÖTT."

Notera "endast svenskt kött ... Alltså svenskt junk"

Det finns inget kött alls!!!

Och produkten heter Bullens pilsnerkorv.

Gilbert

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #12 skrivet: 24 aug-16 kl 15:46 »
Utländska butiker säljer ibland piroger. Åhhhh vad gott ...

Större delen av färsen består av pungkulor från lamm och sedan det kött som utvinns från kinder och skalle på lamm.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #13 skrivet: 24 aug-16 kl 17:25 »
Skulle du äta den här produkten? Jag vet att du har gjort det och tyckte den var skitgod.

Den innehåller även nöt och grishjärna fast något kryptiskt skrivet.

"INGREDIENSER: Svenskt gris- och nötkött. vatten. nöthjärta. nötlunga. potatismjöl. fett från gris. bindväv från gris. MJÖLKPROTEIN. salt. blodprotein av nöt och gris. potatisfiber. druvsocker. kryddor. kryddextrakt. arom. antioxidationsmedel E300. konserveringsmedel E250. rökarom. KÖTTMÄNGD: 33% INNEHÅLLER ENDAST SVENSKT KÖTT."

Notera "endast svenskt kött ... Alltså svenskt junk"

Det finns inget kött alls!!!

Och produkten heter Bullens pilsnerkorv.
äter jag aldrig!! inte heller billig korv typ grillare och annat som inte har ett riktigt namn.

Bullens känner jag väl till,på 80-talet fanns ett slakteri i Alvesta. Då jag var nyinflyttad o behövde extrapengar tog jag ett extraknäck som städare nattetid på slakteriet.
I styckhallen fanns  ett stort hål mitt i golvet och instruktionerna var att allt skulle ner där. Nedanför hålet i våningen under fanns en stor vagn i rostfritt. det jag skyfflade ner av slaktrester o annat nojs blev en del av ingredienserna i Bullens som tillverkades  där.
Slakteriet är borta sedan några tiotal år och tillverkningen flyttad men jag tänker på det så fort jag ser någon komma med en burk av Bullens.

Jag håller mig mest till svenska högklassiga korvar eller tyska korvar där de använder kött istället för avfall.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #14 skrivet: 24 aug-16 kl 17:40 »
Så himla glad att jag är vegetarian  :o :o :o

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #15 skrivet: 24 aug-16 kl 18:10 »
Hjärta, njurar, lever och tunga är ju saker man alltid tar rätt på, jag blev förvånad att inte alla gör det längre, slöseri och man går miste om de bästa bitarna.

(Jag äter så klart också vegetarisk kost stora delar av året (eller, gjorde förr i allafall, när jag hade mer tid att odla), det styrs av vad som går att lagra och vad som kan skördas, osv Mycket behöver konsumeras färskt. Så gjorde man nog förr också. Men jag måste minska ned det av hälsoskäl när jag jobbar, det sliter för mycket på kroppen annars (jag kan inte äta för mycket kolhydrat i maten av medicinska skäl, inte heller för mycket feta grönsaker) även om det bär mig emot att köpa mat jag kan odla, importerat grönt ser man ju nästan gifterna drypa om utöver att det är ett ohållbart miljösvineri att vi alltid förväntar oss färsk, okonserverad mat på bordet idag.)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #16 skrivet: 29 aug-16 kl 14:30 »
En nästan bortglömd delikatess är kalv/lammbrässen. Testa det om ni får tag på det.
Och den som åker till Muenchen kan till exempel ta dagens inälvsrätt på Weisses Bräuhaus. Jag var där och beställde "Muenchner Voressen", fast jag tyckte inte det var någon höjdare, som pölsa, fast ättikssurt. På söndagar tror jag att dagens inälva är tjurpung. Man kan dock även beställa annan mat där också.

Annars finns det en massa trevliga bortglömda maträtter, som kärnmjölkspudding och kanske även klappgröt. Kanske man ska ta med krokan också. Kungaparet var nog Sveriges sista brudpar som fick en krokan som bröllopstårta. Själv har jag aldrig testat, men den var tydligen viktig förr. Jag läste om två bondflickor på Kinnekulle, som skickades till Lidköping till fots för att hämta en krokan på konditoriet till syrrans bröllop. De fick bära den på en bricka eller liknande hela vägen. Eftersom hästen behövdes till något annat och barnen i alla fall inte hade något bättre för sig.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #17 skrivet: 29 aug-16 kl 15:25 »

I delar av USA dit svenskarna invandrade lever det kvar en svensk julefterrätt som är borta i Sverige:  Torkad-fruktsoppa.

Fruktsoppan lever och frodas som efterrätt här i svenskbygderna i Österbotten. I synnerhet till jul. Hur kan ni sjunka så lågt i Sverige att ni låter den dö ut?
Förresten är den inte speciellt gammal. Det var först på andra halvan av 1800-talet som folk kunde börja unna sig att köpa en liten påse torkad frukt som juldelikatess.

Några maträtter som börjar bli allt mer bortglömda:
-Gubbenrunka. Kokt strömming som benats ur och mosats ihop med kokt potatis.
-Pääronkamsona. Samma sak som den norrlängska flatpalten med i Österbotten är de på utdöende tyvärr.
-Klimpsoppa. Köttsoppa med klimpar av russion och kornmjöl. Traditionell kalasmat.
-Brödkok. Sönderbrutet blodbröd och stekt fläsk som kokats ihop i en kastrull. Ibland med tillsatt kokt potatis och kanske mjölk. Rena kraftfodret när man arbetar utomhus på vintern. Gott dessutom.
-Korngrynsgröt. Traditionell julmat och kalasmat innan risgrynen blev överkomliga i pris.
-Kornmjölsgröt. En god och kraftig gröt på vatten och kornmjöl och kanske litet salt.
-Sälkött åts allmänt i olika former i skärgården. Lär ha varit godast som, köttfärs.
-Pansarovor. Kokta rovor. Åts allmänt före potatisen slog igenom totalt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #18 skrivet: 29 aug-16 kl 16:21 »
Jag växte upp på en liten mjölkgård med jerseykor och dom är ju inte stora och köttiga precis och tjurkalvarna är så små att det inte lönade sig att skicka dom till slakteriet - slaktpriset var ungefär = betalningen för köttet. Så kalvslakt blev det några gånger om året än fast mamma klagade på att det var jobbigt att ta reda på allt. Jag minns dillkött - såklart, köttsoppor kokta på märgben, rullader = tunna skivor med fyllning, slarvsylta och vanlig kalvsylta. Om kalven var så liten att den inte åt hö så var köttet väldigt ljust. Ibland gjorde hon hemmagjord leverpastej och då luktade hela huset lever! Ursch, än om pastejen var rätt god.
« Senast ändrad: 30 aug-16 kl 04:40 av Nina W »

PantaRei

  • Gäst
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #19 skrivet: 29 aug-16 kl 16:26 »
Jag tror att det här skulle vara gott, om nån har ett kalvhuvud till övers.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser