Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i husvagn med 2 barn???  (läst 7053 gånger)

HelloKitty

  • Inlägg: 3
Bo i husvagn med 2 barn???
« skrivet: 28 jun-14 kl 20:41 »
Hej!!Dum fråga men jag hittar inget riktigt svar på google..Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(6 & 4 år gamla)som har tänkt att bosätta oss i en husvagn under 1 år tid för att kunna spara pengar så vi sedan kan köpa oss ett hus i skåne,ska under denna tiden försöka leva på en av våra löner. Nu undrar jag om detta är lagligt?? Jag tänker på barnen såklart,alltså att man bor på så liten yta? Vi bor i dag i en hyresrätt o betalar ca 7000 i månaden med värme o el,men vi vill kunna spara mer pengar i månaden. Vi ringde en året runt camping i närheten o frågade vad det kostade,dom blev sura o nästan slängde på luren när vi sa att vi hade barn. Det kändes nästan som att vi "misshandlade" våra barn när dom blev arga,kanske då för dom trodde väl att vi var hemska mot barnen o skulle sätta dom i en husvagn 1 år???Jag förstår såklart om detta nu är olagligt men man måste ju få undra???Tacksam för svar!

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #1 skrivet: 28 jun-14 kl 20:59 »
Hur stor är husvagnen? Hur stort förtält kan ni ha till den? Jag kan ingenting om husvagnar, men finns det förtält som fungerar bra även vintertid? Går det att få tillräckligt varmt i förtältet så att ni kan t.ex. ha matplats, lekutrymme, m.m. där året om?

I så fall borde det ju fungera utmärkt. :)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #2 skrivet: 28 jun-14 kl 21:14 »
Nu undrar jag om detta är lagligt?? Jag tänker på barnen såklart,alltså att man bor på så liten yta?

Du har ju skyldigheter enligt föräldrabalken att ta hand om dina barn och att se till att de har alla sina behov tillgodosedda. Vad jag känner till handlar det inte om kvadratmetrar och sådant, utan om omvårdnad och att barnen ska må bra.

En gång i tiden flyttade jag och min dåvarande man tillsammans med våra två barn till en etta på 35 kvadratmeter. Vi bodde där ett år för att spara pengar till den villa vi senare köpte. Ingen ifrågasatte det och jag hörde aldrig att någon tyckte att våra barn for illa. Bara du är noga med att sköta dina barn ordentligt, ha bra rutiner och att bry dig om dem så tror då inte jag att det finns något hinder att bo i en husvagn ett år.

Det är möjligen speciellt viktigt att ha en gemensam familjesyssla (som skidor, sport, simning etc) för att barnen ska få en meningsfull sysselättning under det året. Det är kanske det som campingägare oroas över, sysslolösa barn som springer omkring.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #3 skrivet: 28 jun-14 kl 21:36 »
Klientelet som bor i husvagnar på året-runtcampingar är inte riktigt barnfamiljer. Snarare polska gästarbetare, narkomaner och folk med diverse betalningsanmärkningar som gör att de inte kan få annat boende. Och så en och annan bohem, men de är i minoritet. På sommaren kommer det funka fint att ha ungarna där när de kan vara ute och springa omkring och leka med campinggästerna men på vintern blir det bistert när ni skall trängas på femton kvadratmeter. Sedan kostar det pengar att köpa en husvagn också, även om man kan få tillbaka en del pengar när man säljer den efteråt, och hyra för vagnplatsen, ström och annat kostar också pengar. I slutänden kanske ni ändå bara sparar någon tusenlapp i månaden, och det trots stora umbäranden.

HelloKitty

  • Inlägg: 3
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #4 skrivet: 28 jun-14 kl 21:55 »
Hej igen!Tack för svaren!Vi har redan fixat husvagn(lånar) och håller absolut med om att det är såklart "vissa typer" som bor på dessa campingar tyvärr...Så därför har vi tänkt att vi skulle kunna ställa den på privat tomt i stället,o slippa massa extra kostnader. Som hyran tex..Det är inte det som är problemet utan jag vill mest veta om detta är tillåtet?
O det är ju jättebra som en av er skriver att man har aktiviteter tillsammans!!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #5 skrivet: 28 jun-14 kl 22:49 »
Tänk på att en husvagn är dåligt isolerad och saknar möjligheter till uppvärmning med billiga värmekällor - det är ju i princip bara direktverkande el och gasol man har att välja på.

Även om det går bra att bo i husvagn under större delen av året kan det vara lönsamt att kallställa den och flytta in i något annat boende som är billigare att värma upp under de kallaste vintermånaderna.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #6 skrivet: 01 jul-14 kl 16:27 »
Om det är olagligt eller inte vet jag inte, men kan det inte vara en bättre ide att hyra en mindre lägenhet? Det blir ju betydligt enklare med tvätt, matlagning dusch osv! Dessutom har ni då en riktig folkbokföringsadress. Själv har jag en dotter på 7 och jag vet ju att er sexåring gärna vill ta hem kompisar och har kommit upp i den åldern då man jämför sig med andra, och det kan ju vara enklare att förklara att vi bor lite trångt just nu men ändå i ett vanligt hem för kompisar och deras föräldrar. Ett rum och kök kan man här i Jönköping få för kanske 3,5 i månaden, och det är ju hälften av vad ni betalar nu, om ni bor i husvagn som ska värmas upp och om ger extra kostnader när det gäller vatten och gasol och vad det kan vara så blir det väl knappast billigare än så, och då får man i en lägenhet något större yta och åtminstone en dörr att stänga i hemmet!
Annars tycker jag det är en bra ide, att ha det lite tufft ett år för att sedan kunna förverkliga sin dröm!

ptr51

  • Gäst
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #7 skrivet: 18 jul-14 kl 15:37 »
Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag mot att bo i en husvagn med sina barn, det vore ju helt bisarrt.

Luxortion

  • Inlägg: 32
    • Danmark
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #8 skrivet: 19 okt-14 kl 20:31 »
Det är inte helt billigt att värma med el om det är det ni har tänkt er. Skulle nog själv köpa en bod som ni kan fixa i ordning och sälja efter ett år till inköpspriset. Lie bättre isolerad, och lätt att spika i om ni behöver ändra nåt. Har själv bott i bod på 16 m2 med fru två barn och katter i ett år. Och det funkar ganska bra. Men det är lite svårt med kondens om vintern.

farmdreamer

  • Gäst
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #9 skrivet: 19 okt-14 kl 23:37 »
Barnen brukar prata med varandra mer än vi vuxna tror och utbyter viktiga information om varandra. Budskapet om barnens boende situationen kommer då så småningom att bli avslöjas och de vuxna som har skyldigheter att agera dvs lärarna på grundskolan respektive på förskolan kommer att kontakta er för att fastställa läget. Det är faktiskt för mycket begärt att be de att förstå vad ni har för avsikter bakom denna uppoffringen och kommer definitivt slussa vidare till rektorn respektive förskolechef, vilka är enligt socialtjänstlagen är skyldiga att anmälla detta till socialtjänsten i kommunen. Sedan hur de ser på den förklaringen ni ger kommer att bli ett unikt fall. I alla fall kommer de att bli väldigt misstänksamma redan från början pga en hel del tidigare fall t ex Bobby fallet som senare la grunden till lex bobby, Dalarö Pappans agerande osv. Jag hoppas att ni ändå hittar en bra lösning och tillslut kommer att förverkliga era planer.   

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Bo i husvagn med 2 barn???
« Svar #10 skrivet: 20 okt-14 kl 10:00 »
Jag antar att saken som den här tråden rör redan är utagerad eftersom trådstartaren inte har varit inloggad på forumet sedan den dag då tråden startades.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser