Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i vattnet kan man bli sjuk av?  (läst 4642 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« skrivet: 01 dec-12 kl 12:08 »
Vi funderar lite på om vårt vatten inte håller någon bra kvalitet längre, ett sånt standard prov gjorde för ett tag sen och visade ingenting.
Ibland tycker jag mig se ett skimmer som lägger sig överst i framför allt hinkar men även i vattenglas, näsan som olja :o Jag tycker mig också känna en bismak ibland, lite metallsikt och "sumpigt" men det är lite och ingen annan i huset känner det.
I perioder vill inte djuren gärna dricka vattnet utan går hellre ut och dricker i sånt som samlat av regnvatten.
Känner att jag måste få nya analyser på vattnet men har tittat runt lite och funderar på vad man ska testa för.
Vad har ni testat ert vatten för?
Framför allt, vad kan man bli sjuk av?
Radon, hur vanligt är det i egen brunn som är grävd för sisådär 60 år sen?
Hur yttrar det sig om det ligger och drar med sand från brunnen?Hästarna har visat att de har sand i avföringen men de går på lerjord...
ja, alla tips mottages :)

Silur

  • Inlägg: 17
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-12 kl 12:15 »
Hej.
Jag är mjölkbonde.. ;D. Och vi letar oftast efter E-coli bakterier, det blir man sjuk utav. Men det finns ju mycket annat i vatten man inte vet.
Har ni djur som går nära eran vatten brunn..??

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #2 skrivet: 01 dec-12 kl 12:31 »
E-coli. skriver upp det.
Nej inga djur, brunnen ligger i skogen... dock på grannens mark och han avverkade väldigt mycket skog för några år sedan. Det har gjort att det blivit fruktansvärt blött både i skogen och på gården här.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-12 kl 12:36 »
Jag har sett sånt där skimmer flera gånger på vatten, nästan som en tunn olje/bensinhinna men alltid tänkt att det säkert inte är nån fara. Detta gäller inte en brunn utan vid flera tillfällen ur folks brunnar.

Att djuren väljer att dricka ute är inte konstigt. Våra gör också det. Här ställs nytt fräscht vatten fram men våra 5 hundar dricker ur dammen ute eller bäckar på promenaderna. När jag haft häst så har de inte druckit inne på morgnarna utan gått raka vägen till tunnorna i hagen vid utsläppet. Hönsen gör likadant, går från hönsgården efter maten till vår ytterdörr och dricker ur hundskålen som står där  ;D

Någon sa att djur helst vill äta på ett ställe och dricka på ett annat. Man äter först sen tar man sig till vattenhålet... Om det stämmer vet jag inte.

Inte mycket till hjälp för dig kanske, bara mina funderingar och iakttagelser  o:)


Hittade just en länk. Kanske den ger nåt.

http://www.geotec.se/vatten-ar-vart-viktigaste-livsmedel/har-du-problem-med-ditt-vatten/
« Senast ändrad: 01 dec-12 kl 12:39 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Huggorm

  • Gäst
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-12 kl 13:50 »
Jag har också det där skimret på vattnet i brunnen. Men jag tar ju aldrig ytvattnet så det följer inte med in. Jag hade lite skum smak i somras, men den är borta nu trots att skimret är kvar så det verkar inte ha samband här i alla fall

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #5 skrivet: 01 dec-12 kl 14:05 »
Grävd eller borrad brunn ???

För några år sen så tvättade vi brunnen (det finns firmor som gör det) och vi fick mycket godare vatten efter det  :D bra testvärden både innan och efter men mycket friskare vatten i smaken nu  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #6 skrivet: 01 dec-12 kl 14:34 »
Spontant tänker jag järnbakterier. Väldtigt vanligt att folk larmar om olja i dien osv när det är desa som ligger på ytan och ger ett oljigt skimmer. Har det avverkats skog, och marken är lite sumpig så är det också tecken åt detta håll. Sen kan det alltid vara bra att se över lednings, hydrofor osv, brukar vara ganska geggit i dem.

Vad är det för jordarter omkring?

Det vanliga paketet (E)nskilt -vatten innehåller inte bakterier utan är kemiska parametrar, beställ till bakteriologiskt test. Det redovisar bla E-koli som är en indikatororganism dvs finns den så kan det finnas andra och värre bakterier pga förorening fråan avlopp, ytvatteninträngning etc. Labben gör normalt en utvärdering och bedömer vattnet.

Radon bör testas, men det märks inte på lukt, smak etc.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-15 kl 16:09 »
Ett tips är att ta kontakt med det kommunala vattenverket i din kommun. Dom har bra rutiner för provtagning & frakt. Det kostade oss 2000 kr att ta ett "komplett" prov när vi hade livsmedelsverksamhet med vatten från egen brunn. Då anlitade vi Eurofins.
Dom svarade även gärna på frågor om provsvaren.

Lycka till!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #8 skrivet: 20 jan-15 kl 19:13 »
Radon är mest aktuellt för djupborrade brunnar. Det kan du nog skippa i en grävd dito.

Vi anlitade http://brunnsvatten.alcontrol.se/ för vårt fritidshus och gjorde trygghetspaketet.
Men, ingen reklam, det finns andra aktörer.

Mvh /M

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Vad i vattnet kan man bli sjuk av?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-15 kl 19:40 »
Reklam och reklam.. om man har bra erfarenhet av ett företag så är det jättebra om man kan rekommendera det ! :)
Alcontrol är bra och snabba, undvik gratis eller billiga tester som filterföretag erbjuder då de tar bara de billigaste analyserna och övertolkar värden som de har filter till.


Ps unken lukt brukar vara svavelbakterier... neutraliseras av luft så det försvinner om ni låter vattnet står eller syresätter vattnet
Ta provet när det är som värst med skimmret på året eller vid vårfloderna när mycket ytvatten kommer in så vet ni om vattnet är tjänligt när det är som sämst.

ha det
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1067 gäster, 5 användare
peterm, von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser