Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en granne med konstiga ideer...  (läst 2661 gånger)

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
Har en granne med konstiga ideer...
« skrivet: 14 apr-14 kl 21:32 »
De flesta säljer smågrisarna när de väger 25-30kg, men jag har en granne som har för sig att han ska sälja iväg smågrisarna vid 5 veckors ålder dvs. när de väger 5-8kg. Är detta ens lagligt?

Halte

  • Gäst
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #1 skrivet: 14 apr-14 kl 22:00 »
De flesta säljer smågrisarna när de väger 25-30kg, men jag har en granne som har för sig att han ska sälja iväg smågrisarna vid 5 veckors ålder dvs. när de väger 5-8kg. Är detta ens lagligt?
Nu var det länge sedan jag jobbade med smågrisproduktion men om jag inte missminner mig så var kultingarna avvanda vid ca 30 dagars ålder.. Så att då sälja dem vid 5 veckor borde inte vara några problem

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #2 skrivet: 15 apr-14 kl 10:49 »
Idag måste de vara 4,5v gamla vid avvänjning, så då får dom klara sig själv i 0,5v, det är därför jag undrar ;)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #3 skrivet: 15 apr-14 kl 11:16 »
Måste de säljas samma dag som de tas från suggan då ? Om du föder upp hela ledet då ?
Så du även har slaktsvin trots suggor och smågrisar ?

Och var får du det ifrån att de skulle väga 5-8 kg vid försäljningen ?

Har du inte blandat ihop det hela ?

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #4 skrivet: 18 apr-14 kl 21:41 »
Han ska sälja dom direkt efter avvänjning, och efter att jag jobbat x-antal år med grisar så vet jag att dom normalt väger mellan 5-10kg vid 5v ålder. Han säger han ska ta dom från suggan och sedan sälja dom direkt efteråt. Han har inga slaktsvin, han har bara suggor.

Och det värsta är att jag inte blandat ihop något, jag har bett han förklara det flera gånger och får alltid samma svar.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #5 skrivet: 18 apr-14 kl 22:44 »
Är det minigrisar du pratar om ?

Vikten på nyss avvanda kultingar ligger annars på minst 20 kg .

Eller har dina inte fått mat sen de föddes ?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #6 skrivet: 19 apr-14 kl 20:45 »
Är det minigrisar du pratar om ?

Vikten på nyss avvanda kultingar ligger annars på minst 20 kg .

Eller har dina inte fått mat sen de föddes ?
Väger dom 20 kg nyss avanda måste det gå lysande att va smågrisproducent!! Nu är det ett tag sen jag hade suggor men smågrisarna var 10-12 veckor när dom såldes vill jag minnas. Dom vägde defenetivt inte 20 kg vid avvänjning. Det är inte länge sen normal avvänjningsålder var 6-8 veckor. Det hade helt klart sina fördelar smågrisarna var mindre känsliga för diarre och åt och växte fortare. Nackdelen var att suggan blev mer utsugen och kunde inte föda lika många kullar per år. Det är den skillnaden mot utlandet vi ser idag. 4 veckors avvänjning i stor del av europa. Men det löser man med att blanda antibiotika ifodret. Läste i atl att tyskland hade 10 gånger högre antibiotikaanvändning i svinproduktionen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #7 skrivet: 19 apr-14 kl 21:04 »
Det är då som jag avvänjer efter äldre modell som finns beskrivet i böcker . Och också så vi gjorde på lantbruksskolan . Ingen gris fick säljas innan den vägde 25-30 kg .
Men hittade på en finsk sida att minivikten vid avvänjningen ska vara 7 kg . Så under det ska man inte skilja kulting och sugga .

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #8 skrivet: 20 apr-14 kl 10:20 »
Det är vanliga grisar vi pratar om. Och den som kan avvänja vid 20kg vid 5v ålder vill jag prata med, för jag vill veta hemligheten...

Vikten brukar ligga på 5-10kg.

Japp, 25-30kg är vad jag med är lärd det är därför jag ställer frågan, riskerar man inte väldigt mycke när man säljer dom så små?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #9 skrivet: 20 apr-14 kl 10:23 »
Jag hade mina grisar enligt Alex Stolbas familjesystem så jag avvänjer aldrig normalt sett utan sugga och smågrisar växer upp tillsammans . Så den vikten då de själva vill sluta att gå till suggan bestäms av suggan och när nästa kull smågrisar kommer . Därför blir vikten högre .

emil.jönsson

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #10 skrivet: 21 apr-14 kl 21:27 »
Det är ju det bästa sättet, men fungerar inte när det inte finns stallar anpassade för det.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #11 skrivet: 29 apr-14 kl 19:26 »
Det är inte alls det bästa sättet, eftersom det sliter på suggan helt i onödan och hon får dålig möjlighet att återhämta sig inför nästa kull.

Normalt avvänjer man runt 5 v. och då väger dom troligen runt 9-10 kg. Sen säljs dom vidare när dom väger 25 kg. I mellantiden går dom i tillväxtbox.

Men Scan har haft en notering för 9-kilos grisar, så det förekommer att man säljer då.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

vanforum

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Har en granne med konstiga ideer...
« Svar #12 skrivet: 02 maj-14 kl 16:06 »
Saa lange de de faar sina 4.5 veckor ska det val inte vara naagot problem?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser