Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 45005 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #180 skrivet: 16 apr-14 kl 09:39 »
Och högt kan de också hoppa >:D >:D
Det är det värsta morsan vet, när de flyger över ullisnätet :o
Det var därför pappa-ullisen och oskulden fick fångas in och tas ifrån hagen... Så att de inte skulle lära sig att hoppa (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #181 skrivet: 16 apr-14 kl 22:27 »
Stackars dig, då blir det ju mindre jobb åt dig ...   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #182 skrivet: 16 apr-14 kl 22:40 »
Vi är tre BCkillar som undrar om din morsa håller på och visslar
när ni jobbar med era ullisar?
Vår morsa har blivit jättekonstig...
Hon smyger sig iväg och tränar och säger att vi inte får höra förrän hon lärt sig för att vi inte
ska bli förvirrade ???
Ikväll åkte hon på Visselkurs! Kurs utan oss!!!
Vad är det där för nåt konstigt egentligen? Är det svårt att förstå såna där visslingar?
Många Hälsningar
I,H och E
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #183 skrivet: 16 apr-14 kl 22:53 »
Frukta inte, ni kommer att lära er snabbt!  Jag tror att alla BC är genetiskt förberedda för att förstå visselsignaler och handtecken.  Be bara eran morsa att hon visslar först och sen genast säger ordet för samma sak, så kommer ni att reagera på visselsignalen snabbt som ...  som en border collie!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #184 skrivet: 17 apr-14 kl 07:03 »
Helt rätt, Trollmor!!
Visslan är som ett språk. Den kan morsan variera utifrån hur hon känner det.
Skynda på där, ta det sakta, sväng stooort etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #185 skrivet: 17 apr-14 kl 08:00 »
Skönt att ni säger så, vi trodde hon hade blivit
lite knäpp  ;)
Då får hon väl åka på sin kurs och spendera lite egentid på att
lära sig att kommunicera bra med oss då :)
Hälsningar
I,H och E
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #186 skrivet: 17 apr-14 kl 10:13 »
Jo, det är nog bra att hon lär sig "prata rent" innan hon börjar att prata med er!!!

Sen tycker jag att det är en styggelse för morsor att åka från gårdsplanen utan sin flock >:D
Ibland när vår morsa gör det så sjunger vi (för att ena flocken som är kvar och för att stärka oss i att klara av situationen utan morsan)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #187 skrivet: 18 apr-14 kl 21:17 »
Blivit lite knäpp? ???  Bara lite?  Och Blivit ???  Enligt mig är alla som har eller är BC MYCKET knäppa!  Håller på med arbete och vallning och sånt ...  ::)   (Själv är jag så knäpp att jag föredrar att vissla med fingrarna.)

  Fram för knäpphet!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #188 skrivet: 29 apr-14 kl 20:22 »
Morsan säger "Fy farao" för att vissla med fingrarna. Speciellt när hon har fångat ett diarrélamm... >:D

Nu har vi flyttat ner de flesta mamma-ullisarna ner till ett nytt bete vid sjön. Det blev "strid på kniven" mellan mig och mamma-ullisarna. De var rädda att gå ifrån sina bääbisar och hade problem att räkna 1,2. Alla är med. :o!!!
Till slut var det några mamma-ullisar som fick rent panik och började stånga på mig. Jag försvarade mig förstås >:D :-[
Morsan stog emellan oss och försökte sära på oss...
Till slut kom de ner till sitt bete och nu säger de att de trivs väldigt bra där!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #189 skrivet: 29 apr-14 kl 22:47 »
Det är klart att de trivs, och det visste de hela tiden.  Men du drev väl på dem för fort förstås ...  :o  För fort för lammen, alltså.  För min del har jag nog sparat hunden genom att i sådana lägen bära lammen före, så har minsann modern följt efter!  ;D ;D

  Men vad ofta ni har diarrélamm då ...  För egen del har jag fingar på TVÅ (2) händer, och kan dessutom vissla utan fingrar om det riktigt kniper

  Fast, då hörs jag inte lika långt, förstås ....  :P  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #190 skrivet: 06 maj-14 kl 19:59 »
I år har vi inte haft ett enda diarrélamm. Det beror på att tackorna har fått sina bääbisar utomhus, på betet. Morsan säger att de inte får "coccidier" då... ??? ???
Fast morsan använder visselpipa, ibland blåser hon så att örona blör... Fast jag har "selektiv" hörsel säger morsan :-[ :-[.

Nästra helg ska vi anordna tävling, då kommer jag att få jobba mycket ;D Morsan har lovat att vi ska ställa ut fårflockar till dom tävlande. (Och så ska hon tävla med Skithunden... Som en kompis till morsan sa: Vad har man en sån hund till??!! ??? ??? 8))
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #191 skrivet: 11 maj-14 kl 20:28 »
Fåren blev less på allt regnande... De ville inte stå still... Morsan ringde efter hjälp. Då hade jag redan nypt ett får för att det var olydigt... Morsan degraderade mig snabbt till att bara hålla ena flanken...
Morsan påstod att ryktet hade spridit sig i flocken att en av utställarhundarna bet.... Därför blev fåren helt omöjlliga!!!

Jag vet vad jobbet innebär och kan göra det själv!!!
Ja, jag vet vad jag vill, och får måste lyda!!!
« Senast ändrad: 11 maj-14 kl 20:35 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #192 skrivet: 20 maj-14 kl 19:26 »
Morsan har kört ett expriment - att låta oskulderna beta av gräset i trädgården ??? :o
Det slutade med att vi aldrig hittade dom där vi lämnat dom kvällen innan. Morsan konstaterade att detta endast ledde till att de lärde sig hoppa över stängslet (en dödssynd :o här hemma både för ullisar och hundar!!)
Så måndag kväll kom hon hem och plockade ut mig ur hundgården, så körde jag ner dom till hagen nere vid sjön igen. Morsan åkte efter i bilen, som vanligt... Morsan var mäkta nöjd med mig efteråt!!! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #193 skrivet: 27 maj-14 kl 15:19 »
Nu studsar oskulderna runt nere i hagen vid sjön... >:D (:)
De hoppar in och ut. Igårkväll fick morsan och jag göra en akututryckning och stoppa in dom i hagen igen.
Morsan svor långa ramsor på hemvägen.... ::) :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #194 skrivet: 29 maj-14 kl 17:06 »
Imorse gjorde morsan och jag årets största fårjobb (enligt morsan) Vi tog hem hela tackflocken med lamm ca 3 km, varav hälften var uppförsbacke. Morsan körde bilen förstås ::) :o Jag körde tackorna 8) ;D

Sen var vi på vallningskurs hela dagen med Skithunden >:D Jag fick ligga under stolen och sova hela dagen - dötråkigt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #195 skrivet: 03 jun-14 kl 18:57 »
Jaha, några dagar senare var vi tvugna att ta hem oskulderna - eftersom de studsade runt för mycket nere i grannens trädgård, nere vid sjön. Fanskapen lurade skjortan av mig när vi skulle ta hem dom. Morsan påstår att jag var uppfylld av min egen förträfflighet >:D >:D Hon säger att jag slappade på jobbet... :-[
Jag var övertygad om att när de väl kom ut på vägen, skulle de springa hem - men det gjorde dom inte alls... :o När hagen tog slut sprang de ner på kalhygget som gränsade till hagen och rann över stenmuren och stängslet in i hagen igen :o :o Morsan svor :o
Jag blev inslängd över staketet för att ta ut dom genom grinden igen. De strulade lite, men sen fick jag ut dom. Morsan vaktade det kritiska stället och vi fick iväg dom hem. Satte dom i hagen på andra sidan vägen.

Söndagmorse när morsan tittade ut genom fönstret i köket (där vi äter mat) så stod dom i trädgården. Morsan släppte ut mig, för att ta rätt på dom och då rann hela högen över stängslet in till mamma-ullisarna och bääbisarna. Morsan ropade in mig igen....

Nu säger morsan att hon ska boka lastbil till oskulderna!!! (:) Fast hon tänker inte skicka iväg dom förrän de blir vackra i pälsen, säger hon. Ska de löpa då ??? ??? (Det gör jag när jag blir vacker i pälsen)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #196 skrivet: 05 jun-14 kl 09:28 »
Ja, jag tänker på er kära läsare - ni kanske tycker att mitt liv är lite tjatigt ??? :-[ :-[

Så jag ska kanske berätta lite mer ordnat vad jag gör här hemma. ;D Jag skäller så fort jag hör något utanför dörren. Och så ligger jag under min byrå i hallen, under spegeln, när inget annat händer. Vaddå ??? Arbetet, visst ;D:

Morsan använder mig mest till det hon kallar att vara "ett varnande exempel" Jag ligger på strategiska platser för att skapa lugn i flocken så att hon kan jobba med ullisarna. Det kan vara inne i ullishuset, eller i hagen. I hagen är det för att inte ullisarna ska gå åt ett speciellt håll, t ex vid utfodring, stängsling etc. Att ligga är det viktigaste som finns, säger morsan ;D ;D
Lagd hund ligger, till annan annonseras >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #197 skrivet: 13 jun-14 kl 13:21 »
Ett annat jobb som jag har är att samla ihop alla ullisarna, för att morsan ska kunna kolla dom (och ibland räkna dom...) Speciellt i hagen nere vid sjön, så vill hon att jag ska samla ihop dom. Detta eftersom hagen är så brant ner mot sjön, så morsan är rädd att hon ska få bra kondition av att gå upp och ner - så då skickar hon mig stället... :o ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #198 skrivet: 14 jun-14 kl 18:55 »
Sen väger vi ullisarna. Vi väger bääbisarna varannan vecka under hösten, då när allting vissnar... Sen får de åka lastbil ;D
När vi väger ullisarna, så får jag stå inne i fållan och se till att de går in i rännan, en i taget. De brukar var besvärliga ibland... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #199 skrivet: 24 jun-14 kl 19:34 »
Nu ska morsan åka och tävla med Skithunden igen >:D
Hon (morsan) säger att hon inte kommer att tävla med mig mera... Hon säger att hon inte vill betala 500 spänn för att bli offentligt förnedrad av mig, en hel helg ??? :-[
Fattar inte vad hon menar ??? ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser