Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorg på torpet+tips på ras  (läst 1641 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 19
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Sorg på torpet+tips på ras
« skrivet: 29 sep-17 kl 20:49 »
Idag blev jag av med en Wyandotte. Jag hittade den söndersliten i eftermiddags. Blev så ledsen. Ännu sorgligare är att denna höna efterlämnar sig en Wyandottekompis. Hon är nu alldeles ensam och helt frånvarande. Ligger bara och stirrar. Jag måste hitta en ny vän till henne men denna ras verkar omöjlig att få tag på på Skaraborgsslätten. Är det någon som vet ett bra alternativ till Wyandotte som ras? Jag har en besättning lohmanblandisar men de hackade nästan sönder en av Wyandotterna (självklart den som är kvar...) så grupperna lever åtskilda. Skulle bli så tacksam för hjälp. Detta är första hönan jag blivit av med och jag är verkligen, verkligen sorgsen. Helt bedrövligt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #1 skrivet: 29 sep-17 kl 21:44 »
 
Den kvarvarande hönan hade säkert en mycket traumatisk upplevelse. Har du kollar så att hon inte är skadad? Det kan vara svårt att se under fjädrarna.
Ge henne några dagar att komma över chocken innan hon ska konfronteras med en ny kompis.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linjerat

  • Inlägg: 19
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #2 skrivet: 29 sep-17 kl 22:01 »
Jo, hon verkar okej i kroppen. Tack för tipset om några dagars återhämtning. Förstår ju att det handlar om individer såklart men finns det trevligare hönsraser än andra? Dessa Wyandotter var verkligen fantastiska. Mina lohmanlandisar (som jag gillar urmycket!) bleknar verkligen i jämförelse i fråga om social förmåga. Vågar jag konfrontera min kvarvarande höna med en annan storväxt ras? Eller tror du att det är viktigt att det är judt en Wyandotte?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #3 skrivet: 30 sep-17 kl 05:47 »
Det går säkert bra med annan lugn ras också.
Har du kollat uppfödarlistor i  lokalklubbarna? Knallebygdens är väl en livaktig klubb med många uppfödare,  och det finns fler i eller nära Västergötland.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linjerat

  • Inlägg: 19
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #4 skrivet: 30 sep-17 kl 09:03 »
Kan Faverolle vara ett alternativ?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #5 skrivet: 30 sep-17 kl 09:34 »
Det tror jag säkert.  Men. Jag antar att du inte  har uppfödningsplaner, du har inte nämnt någon tupp. För OM du har det bör du (enligt min mening) absolut välja rätt ras och färg. Wyandotte är en fin ras, och inte bara utseendemässigt, och väl värd att bevara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linjerat

  • Inlägg: 19
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #6 skrivet: 30 sep-17 kl 11:38 »
Jag har ingen tyvärr ingen tupp. Började förra våren med höns. En blandrastupp och sex lohman. I sensomrars trillade jag över dessa fantastiska dottar men en av dem blev svårt hackad av lohmans. Separerade dem och har haft dem frigående och i eget hönshus. Ville utöka min grupp till våren då jag ville haft en färdig voljär som alternativ när jag är på jobbet. Men så blev det såhär och det är svårt att hitta dottar. Har ringt runt, annonserar och söker med ljus och lykta. Skulle det funka att införskaffa en tupp av dottras till henne eller blir det för intensivt?

 

Simme

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Sorg på torpet+tips på ras
« Svar #7 skrivet: 16 dec-17 kl 09:34 »
En tupp och en ensam höna är inte att rekommendera. Hönsen är flockdjur och en tupp ska ha flera damer att uppvakta, risken finns att tuppen går alldeles för hårt åt den stackars hönan. Hoppas situationen löst sig för dig!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser