Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av trasiga eternit pannor???  (läst 14572 gånger)

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
Byte av trasiga eternit pannor???
« skrivet: 17 nov-16 kl 21:06 »
Innan jag frågar hur man byter ut trasiga pannor vill jag först och främst fråga hur jag kan ta mig till taket utan att skada mig eller övriga pannor? Precis köpt hus med bärläktsteg som sitter längst mot höger sida av taket. Det är dessutom begränsad med utrymmer för att ta fram en vanlig stege för att ta sig upp i övriga sidor av taket.  Bärläktstegen är väl fast monterad?. Hur kan man då röra sig fritt utan att falla eller skada övriga pannor?

Bilden är bifogad. Kan någon ge mig ett bra och säkert tips?

MVH
John
« Senast ändrad: 17 nov-16 kl 22:30 av John 555 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 21:07 »
Vad skall du byta ut de trasiga pannorna mot? Du lär inte kunna köpa några nya. Bättre att byta hela taket mot något bättre, som tegel eller plåt.

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #2 skrivet: 17 nov-16 kl 21:42 »
Förra ägaren hade lämnat kvar reserver. Det är bara att byta ut dom trasiga. På det viset undviker man fukt skador och dyra renoveringar. Den stora frågan är hur man kan ta sig upp till taget på ett säker sätt utan att man trampar sönder övriga plattor. Känns inte så rimligt att gå och hyra en ställning bara för att byta ut 2 pannor.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #3 skrivet: 17 nov-16 kl 21:50 »
Har Du tillgång till en Traktor eller kan Du låna? Om man sätter en lång stege i frontlastarskopan kan man lyfta upp den, so att stegen ligger plant mot taket. Då fördelar Du belastningen på hela steglängden. Måste väl ha en stege till för att klättra in i skopan, om Ni inte är två. Jag har gjort så i alla tider, när jag måste upp på mitt tegeltak. Jag vill inte trampa sönder nåt.
Angående Eternit anser jag att det är ett av de bättre materialen. Kanske inte det snyggaste, men utan tvekan mest hållbart, om man inte trampar sönder det. Och fullkomligt ofarligt sålänge det ligger still på taket.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #4 skrivet: 17 nov-16 kl 21:59 »
Det är tyvärr ett kedje hus som ligger tätt intill andra hus. Utrymme för traktor är nog uteslutet. Angående eterniten sägs det att gamla pannor som legat på taket ett tag kan vara lite mer känsliga. Så länge man inte damma av pannan är den helt ofarlig.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #5 skrivet: 17 nov-16 kl 22:17 »
Skylift?   Räcker långt och behöver inte speciellt mycket plats.
Det är dock lite lurigt att komma fram till en lösning när man inte vet exact hur det ser ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #6 skrivet: 17 nov-16 kl 22:26 »
 Kan du inte göra en nock stege av en lätt aluminiumstege?
Där brukar finnas något hål som du kan sticka in ett 1/2" rör genom och där fästa en träkonstruktion som ligger över nocken. Då ligger hela stegen på pannorna och fördelar tyngden.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #7 skrivet: 17 nov-16 kl 22:26 »
Tak med eternit pannor

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #8 skrivet: 17 nov-16 kl 22:32 »
Det låter som en enkel ock intrssant lösning, men finns det någon typ av bild eller exemplar att utgår ifrån?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #9 skrivet: 17 nov-16 kl 22:37 »
 Det ser inte ut till att bli så lätt att byta pannor på ditt tak.
Tror inte att stegen som ligger på är fäst.
Ser ut att vara av järn och förmodligen rätt tung. Den typen av stege är ju en nockstege som brukar vara till för att sotaren ska komma upp till skorstenen.
Dom går dock att flytta genom att trycka den uppåt och vrida/snurra eller skjuta den åt sidan.
Men det verkar ju vara ett tak under så det går liksom inte att komma åt med stege underifrån.
Du har nått att fundera på.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

John 555

  • Inlägg: 17
    • Halland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #10 skrivet: 17 nov-16 kl 22:41 »
Det är taket till carport på både sidor, så framkomligheten är väldigt begränsad. Känns nästan som ett hopplöst fall.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #11 skrivet: 17 nov-16 kl 22:45 »
 En sån på var sida om stegen.
Samanbundna med några brädor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #12 skrivet: 17 nov-16 kl 23:47 »
Gå upp på carportens tak...Är det plåt där så släng ut en bräda att gå på...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #13 skrivet: 17 nov-16 kl 23:59 »
Ja, det bästa är att utgå från carporten. Kan Du inte därifrån lägga en stege på taket. Det går kanske att fästa en fotlist på carp.taket som stegfoten kan ta stöd mot, so stegen inte glider av. Carporttaket har kanske gavelbräder av trä. Då kan du skruva fast ett fäste till en stödlist som ligger längs med takfoten av stortaket. So får Du stöd för stegen att lägga på taket. 2 bräder rakt upp lite över carp.taket och lägga en stadig bräda på taket som tar stöd mot dessa.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #14 skrivet: 18 nov-16 kl 00:21 »
Och fäst gärna skumgummi eller något annat tryckutjämnande under stegar och bräder du går på. Det där taket ser i och för sig friskt ut jämfört med det jag trampade sönder nyss, men det är som att gå på knäckebröd.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #15 skrivet: 18 nov-16 kl 04:00 »
Gå upp på carportens tak...Är det plåt där så släng ut en bräda att gå på...

Och ännu bättre grannens carport!

andtol

  • Gäst
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #16 skrivet: 18 nov-16 kl 09:47 »
Angående eterniten sägs det att gamla pannor som legat på taket ett tag kan vara lite mer känsliga. Så länge man inte damma av pannan är den helt ofarlig.

Eterniten är tyvärr riktigt giftig.

Jag skulle inte hantera den utan munskydd. Och gärna engångskläder. Det räcker med ett dammkorn av asbest ner i lungorna så får man cancer.

Men hantera så försiktigt som möjligt, jag skulle nog hyra en skylift. Är det många plattor som ska bytas?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #17 skrivet: 18 nov-16 kl 11:47 »
Jag synar att man får cancer av ett dammkorn asbest. Var kan man läsa om det? Och hur stort är ett dammkorn?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #18 skrivet: 18 nov-16 kl 12:08 »
Det kan räcka med ett dammkorn av asbest ner i lungorna för att få cancer.

En länk    https://miramix.se/asbest-hur-farligt-stockholm

Men googla, svt sände nyligen ett program som jag såg en snutt av. Bra program.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #19 skrivet: 18 nov-16 kl 12:15 »
Som att säga att man får cancer av att inanda bensinångor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1241 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser