Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ för att isolera golvet.  (läst 6513 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #20 skrivet: 19 nov-16 kl 20:45 »
Känns spontant som att man vill ha upp värmen och värma så lite betong som möjligt, systemet borde också bli mindre trögt ju närmre ytan slangen ligger.

För mig är det precis tvärtom. Jag vill ha hela betongen i 21 graders temperatur. Med 300mm cellplast under denna så är värmeförlusten oerhört marginell.

Jag har även hört av branschfolket, att norr om Dalälven lägger man numera 400mm cellplast istället för de 300mm vi kör med nere i "centraleuropa".
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #21 skrivet: 20 nov-16 kl 10:18 »
Nu är vi ju inne på markisolering och inte isolering i golvkonstruktionen som syftet med den här tråden var från början.

I varje fall kan man konstatera att det här med tjock markisolering under hela betongplattan är någonting man tar till om man bara vill arbeta med grova tumregler och slippa tänka och räkna. Vill man få bästa möjliga valuta för den markisolering man betalar för, så lägger man tjockare nära plattans kanter och tunnare eller inget alls mitt under en stor platta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #22 skrivet: 20 nov-16 kl 10:33 »
Det verkar som att du även i detta inlägg är inne på att betongplattan skall isoleras på ovansidan, torbjörn. De här 200-300-400 mm cellplastisoleringarna under plattan gör ju att man inte isolerar alls uppåt utan utnyttjar plattan som golvärmeelement och då vore det slöseri att inte isolera mitt under. Sedan kan man givetvis räkna på hur mycket energi man sparar under husets livslängd, eller kanske att man vill ha en payoff-tid på 10-20 år, genom att gå upp till 400mm från 200 eller 300mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #23 skrivet: 20 nov-16 kl 11:02 »
Om huset har en 150m2 platta och använder 200mm cellplast, marktemperaturen antas vara 5 grader och man vill hålla 22 grader i plattan/golvet så hamnar man på ca 420 watt som smiter nedåt under låt säga 300 dagar per år som man har värmen på. Det blir ca 3 000 kWh per år som smiter nedåt. Med 400mm cellplast så blir det ungefär hälften, så på 10 år sparar man ca 15 000 kWh. Nu kan man säkert få bättre priser när man köper mycket, men jag tog priset på Byggmax xps200 att räkna med och då blir skillnaden från 200 till 400mm en kostnad på 55 000kr. Alltså en payoff-tid på nästan 40 år om man värmer med el för 1 kr/kWh.

Men man skall inte alltid räkna ekonomiskt...

tommy f

  • Gäst
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #24 skrivet: 22 nov-16 kl 08:23 »
Ber om ursäkt, postade i fel tråd. Vänligen radera post

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #25 skrivet: 09 dec-16 kl 21:50 »
  Hej.hur går det med golvet? Har du kommit på någon lösning?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #26 skrivet: 09 dec-16 kl 23:36 »
Vet man verkligen hur länge den idag använda markisolering egentligen håller. Drängen har räknad ut att det tar 40 år innan den dubbla isoleringen blir lönsamt. Frågan är om inte vikten av huset har tryckt ihop isoleringen under dessa 40 år minst till hälften. Det kommer ju hela tiden nya material och nya metoder som visar sig sen inte håller måttet. Tex. flytspackel. Det kan bli samma med cellplasten under hus som väger flera ton.
« Senast ändrad: 10 dec-16 kl 00:36 av fredde e »
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #27 skrivet: 10 dec-16 kl 10:41 »
Cellplasten är rätt beständig om den skyddas mot sol och inga djur kommer åt den. Förmodligen 100 år.

Jag har väntat på att det skulle komma rapporter om att getingar, myror eller varför inte möss skulle funnit dessa enorma mysiga bostäderna ;D Men ännu har jag inget sett. Tänk att få in en grävling i en 400mm plattisolering...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #28 skrivet: 12 dec-16 kl 20:35 »
Vet man verkligen hur länge den idag använda markisolering egentligen håller. Drängen har räknad ut att det tar 40 år innan den dubbla isoleringen blir lönsamt. Frågan är om inte vikten av huset har tryckt ihop isoleringen under dessa 40 år minst till hälften. Det kommer ju hela tiden nya material och nya metoder som visar sig sen inte håller måttet. Tex. flytspackel. Det kan bli samma med cellplasten under hus som väger flera ton.

Om man är med och bilar upp gamla villagrunder som haft en platta med cellplast under, så vet man att denna inte alls tryckts ihop. Hur skulle den kunna göra det, när själva sulan under väggarna inte har någon cellplast under sig, dvs rakt under husets ytterväggar?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #29 skrivet: 12 dec-16 kl 21:42 »
Om man är med och bilar upp gamla villagrunder som haft en platta med cellplast under, så vet man att denna inte alls tryckts ihop. Hur skulle den kunna göra det, när själva sulan under väggarna inte har någon cellplast under sig, dvs rakt under husets ytterväggar?

Här uppe är det då isolering under och på utsidan av kantbalken, annars är det ju meningslöst att isolera under plattan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #30 skrivet: 13 dec-16 kl 19:21 »
Här uppe är det då isolering under och på utsidan av kantbalken, annars är det ju meningslöst att isolera under plattan.

Ja, 100mm i L-profilen längst ut på grunden menar du väl? Men 300-400mm cellplast som inne under plattan är det väl inte under själva ytterväggarna?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #31 skrivet: 13 dec-16 kl 19:23 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #32 skrivet: 13 dec-16 kl 19:28 »
när själva sulan under väggarna inte har någon cellplast under sig, dvs rakt under husets ytterväggar?



Så här brukar det se ut:

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5014-1.pdf


Har du svårt att bestämma dig för hur du anser att det ska vara?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #33 skrivet: 13 dec-16 kl 20:33 »
100mm blir det ju per automatik där ute, men inga 400mm som skulle kunna pressas ihop av tyngden som någon gissade.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #34 skrivet: 18 dec-16 kl 16:32 »
Det jag gissar ensamhet menar är att man brukar "kraga ut" 60 cm (100 mm tjockt) utanför grunden här uppe. 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #35 skrivet: 18 dec-16 kl 16:47 »
Det jag gissar ensamhet menar är att man brukar "kraga ut" 60 cm (100 mm tjockt) utanför grunden här uppe.

Antar att du menar att det isoleras utanför plattan, för att hindra tjälen att krypa in under plattan?
Jag menade inte det, när jag kommenterade påståendet att det inte var isolering under husväggen.

Jag menade att isoleringen är under hela plattan, även ner och under kantbalken ( den del ytterväggen vilar på) och upp lodrätt på utsidan.
Annars tränger kylan in den vägen och värmen ut om man har golvvärme.

På bilden syns även det du förmodligen pratar om.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: alternativ för att isolera golvet.
« Svar #36 skrivet: 18 dec-16 kl 16:51 »
Det går inte att lägga in bilden, provar senare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser