Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk av isolering. Släckt eller osläckt kalk i ny kutterspånsisolering?  (läst 11789 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Jag blir sjuk av Ekofiber-isoleringen som vi isolerat snedtak o väggar m på vår nyinredda vind, så nu måste vi suga ur allt o spruta i ny isolering... Vi har valt kutterspån istället o vill blanda i kalk. Men ska den va släckt eller osläckt? Och varför? Letar o letar men folk skriver olika.. Spelar d kanske ingen större roll?
« Senast ändrad: 10 nov-16 kl 19:25 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-16 kl 20:36 »
Får man ställa en nyfiken fråga; att varför blanda in kalk överhuvudtaget?

Osläckt kalk (även kallad bränd kalk) är betydligt mer irriterande/frätande än dess släckta variant, då den ej reagerat med vatten ännu (dvs, reagerar på din svett). Otroligt dammigt, så det vill till att det är snustorrt och vindstilla. Påminner lite om aska hur lätt det är...

Den släckta varianten är tjockare, påminner lite mer som mjöl, och är nog vad iaf jag skulle använda, om jag visste varför ni ska blanda in i isoleringen. Slippa bakterier och ohyra? Släckt kalk är super att slänga in i hönshus te.x

En kort förklaring iaf  ::)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-16 kl 20:59 »
Tack  :). Mot möss o annan ohyra. Tydligen lite brandskyddande oxå, men det spelar kanske mindre roll när huset ändå är ett torrt gammalt trähus. Jasså, är släckt mindre dammigt än osläckt. Det var ju bra.

Någon mer som har nåt bra o säga?  :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-16 kl 21:03 »
Har slängt på några skopor släckt kalk, osläckt kalk är kanske ännu effektivare, den alstrar intensiv hetta vid kontakt med vatten.
Kalk torkar ut slemhinnorna på ohyran så att de i någon mån minskar deras intresse...

Dock funderar jag ibland om kalk även kan ge gynnsamma förutsättningar för hussvamp om man har otur, men jag vet inte...


Om ni använder osläckt kalk, så var noga med att fördela den jämnt så att det inte kan fatta eld någonstans av hettan om det läcker in vatten.
(osläckt kalk är väldigt otrevligt att hålla på med då den även kan orsaka brännsår på huden som liknar frätskador av lut, mm använd andningsmask om ni hanterar osläckt kalk)


Med tiden släcks den nog ändå av luftens fuktighet, sedan inträder en långsam process där kalken härdar av luften koldioxid.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-16 kl 21:13 »
Intressant. Låter onekligen som jag inte vill välja osläckt kalk i spån om det kan bli så varmt att det tar eld..

Vanligt kalkstensmjöl då? Kan man inte ha det? Är det stor skillnad på det och släckt kalk?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-16 kl 21:23 »
Det skall inte kunna brinna om man strör ut det tunt och jämnt.
Det blir inte så hett av luftens fuktighet.

Kalkstensmjöl borde motsvara släckt kalk.
Men om det är för grovt kommer råttorna nog inte att bry sig så välj en finare grad.

Jan använde kalkmjöl, men vet ej om det var optimalt, mest för att råkade ha det hemma...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-16 kl 21:35 »
Jaha. Men det kan ju läcka in genom vårt nya tak 8) .. eller nåt. En isolerfirma kommer hit o sprutar så kalken blandas i i maskinen som blåser in det. Jag råkar också ha en säck hemma som jag haft som fodertillskott. Var därför jag undrade. Det är typ som vetemjöl. Om de motsvarar varann - varför gör man då släckt kalk? Om man lika gärna kan använda kalkstensmjöl alltså?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-16 kl 22:19 »
Osläckt kalk är kemiskt sett kalciumoxid, CaO . När man släcker den, dvs tillför lagom mycket vatten, så reagerar den med vattnet och bildar kalciumhydroxid, Ca(OH)2, vilket är det man kallar för släckt kalk.  Släckt kalk reagerar i sin tur med koldioxiden i luft och omvandlas med tiden till kalciumkarbonat CaCO3, även kallat kalksten eller krita.

Släckt kalk,  osläckt kalk och kalksten är alltså tre helt olika kemiska föreningar med var sina uppsättningar egenskaper. Läs gärna om dem på Wikipedia, de svenskspråkiga sidorna är rätt innehållsrika men motsvarande tyska sidor brukar vara ännu grundligare när det gäller kemi.

Men man bör, som redan sagt i tråden, allvarligt fundera på risken för hussvamp innan man bestämmer sig för att ha något kalkliknande tillsammans med trä i sitt hus.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #8 skrivet: 10 nov-16 kl 11:53 »
Aha, går kalciumoxid och kalciumhydroxid tillbaka till den ursprungliga kalkstenen med tiden? Eller fatta jag fel nu? I så fall kan man väl lika gärna ta kalksten från början - till det här ändamålet alltså. Hussvamp eller vilken svamp som helst är ju inget problem så länge det inte finns fukt. I trossbotten mot grunden där det är fuktigare och inte lika välventilerat vill ja kanske inte lägga det, men huset i övrigt är synnerligen välventilerat. Men jag skall absolut läsa på mer om hussvamp innan vi bestämmer oss säkert. Tack.

edit: Nu har jag läst lite... Hjälp, visste inte att den kan angripa torrt virke genom att själv transportera fukt från ett ställe t.o.m. flera meter bort! O att den själv kan avfukta om det blir för blött också.. Funderade på om man kan ha i soda istället. Det tillsätts ju för att mindska brännbarheten i lin- och hampaisolering. Vet inte om det har nån inverkan på ohyra dock... Nån som är lite smart och kan hjälpa mig att tänka?  :-[

edit igen: Just det, det är ju kalk i soda... ::) Men förustättningen för svamp är ändå att fukt finns någonstans. Finns ingen fukt så kan den inte leva, växa och vara aktiv. Och skulle det bli fukt och man i värsta fall får hussvamp så kan man åtgärda fuktproblemet och då dör den eller blir åtminstonne inaktiv.
« Senast ändrad: 10 nov-16 kl 13:09 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #9 skrivet: 10 nov-16 kl 12:50 »
Problemet med hussvamp är ju att den inte behöver fukt, eftersom den själv kan transportera vatten många 10-tals meter!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #10 skrivet: 10 nov-16 kl 13:08 »
Fattar inte riktigt hur du menar... Fukten transporteras väl genom mycelet. Alltså måste det finnas mycel där det finns fukt och växer utomhus gör den inte, eftersom det är just hussvamp vi pratar om. Finns ingen fukt i huset kan det alltså inte frodas hussvamp.

Den här artikeln är bra tycker jag: http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/röta-svamp-och-insekter/varför-är-hussvamp-farligare-i-sverige-än-i-norge
« Senast ändrad: 10 nov-16 kl 13:19 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #11 skrivet: 10 nov-16 kl 13:38 »
edit igen: Just det, det är ju kalk i soda... ::)

Nej, när man talar om soda menar man vanligen natriumkarbonat, Na2CO3 . Den bygger på natrium och inte kalcium, så jag tror inte hussvampen kan ha någon nytta av den.

Vattenfri soda kallas ibland kalcinerad soda, men det uttrycket betyder inte att kalcium ingår i den, det härstammar från att man använder ungefär samma slags process för att framställa kalcinerad soda som för att bränna kalk. https://de.wikipedia.org/wiki/Kalzinierung https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalcinering

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #12 skrivet: 10 nov-16 kl 14:11 »
Jaha, det var det jag missuppfattade. Fick inte riktigt ihop det med den kemiska beteckningen. Tack :D. Då är frågan vad småkryp och möss tycker om soda..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #13 skrivet: 10 nov-16 kl 15:03 »
Så får att sammanfatta lite snabbt: välj släckt kalk, håll det torrt. :D

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #14 skrivet: 10 nov-16 kl 15:05 »
Kan du utveckla att du blir sjuk av ekofiber? Jag kollar på det till mitt hus så är intresserad av all information kring det!

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #15 skrivet: 10 nov-16 kl 16:40 »
Låter som ett bra råd kengus  :)

Visst kan jag det. Sedan jag började sova på övervåningen för drygt två år sedan har jag fått: kronisk nästäppa, irritationer i övre luftvägarna, blivit fruktansvärt känslig för parfymer och andra kemikalie-emissioner, fått totalt värdelöst immunförsvar, kraftiga sömnstörningar och kraftig värk i kroppen. Eftersom ja var sjuk innan också kopplade jag inte sambandet förrän alldeles nyligen när jag som vanligt låg i min säng och inte kunde somna samtidigt som det blåste mycket och jag kände mig sämre. Då slog det mig att isoleringen måste vara flamskyddad. Vi kollade upp det och det innehåller 7% ammoniumpolyfosfat. Ett flyktigt ämne som också lätt omvandlas till ammoniak. Jag kan inte skylla allt på isoleringen för vi hade också lagt in en heltäckningsmatta som vi håller på att ta bort. Hur mycket som beror på vad vet jag inte o ämnena kan ju oxå ha reagerat med varandra, men jag skulle definitivt inte rekommendera ekofiber. Det ska tydligen finnas liknande cellulosaisolering som inte innehåller flamskyddsmedel så vill du ha en sån isolering så kolla om den är flamskyddad och med vad. Hade vi haft mer pengar hade vi valt hampafiberull som har bättre isoleringsförmåga, men nu får det bli spån. Om någon är intresserad av kemikalier och gifter vardagen och hur vi påverkas av dem kan jag varmt rekommendera att läsa boken Impotensmadrassen. Efter jag läste den har jag rensat hela vårt hus på spånskivemöbler, och heltäckningsmattan i just mitt rum åkte ut direkt och jag mådde lite bättre med en gång. Värken har avtagit betydligt. Jag hoppas att jag skall kunna komma tillbaka dit jag var innan jag flyttade upp efter vi bytt isolering och fått bort resten av heltäckningsmattorna där uppe. Förhoppningsvis tom bättre än innan nu när jag vet vad det är för saker som gör mig sjuk - giftiga kemikalier. Så giftrensningen fortsätter med min säng och klickgolv som nästa steg. Som väl är har inte min man och vår lille son sovit däruppe så de har klarat sig.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #16 skrivet: 10 nov-16 kl 16:47 »
Ja, kör på släckt kalk, det blir bra.

Jo, kalk har som sagt tre faser om man hettar upp den till strax under ca 1000 grader, i den sista fasen är den åter kalksten, tex i äldre murbruk. 

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #17 skrivet: 10 nov-16 kl 17:26 »
Tack så jättemycket för hjälpen  :D
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #18 skrivet: 10 nov-16 kl 17:40 »
Skulle du kunna utveckla det där med spånskivemöbler? Har ingen koll på den tillverkningsprocessen men är i full gång med att klä in ett sovrum i spånskivor...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Släckt eller osläckt kalk i isolering?
« Svar #19 skrivet: 10 nov-16 kl 18:00 »
Antar det är ämnen som i början dunstar från formaldehydharts eller liknande när det gäller spånskivor?

Eko isolering vet jag ej vad den innehåller.

Men tippar på mögelsporer eller ämnen från något branskyddsmedel?
Edit, aha, ni antar amoniakånga.
Låter ju för visso rimligt.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser