Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggregler för Tiny house  (läst 11502 gånger)

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byggregler för Tiny house
« Svar #20 skrivet: 02 nov-16 kl 18:32 »
Angående avfallshantering kommer Du inte undan. Grundavgiften tas ut. även om det är en fäbodstuga som Du vistas i en dag per år. Det är bara hämtningen Du slipper betala. Men det är inte enkelt att få rätt. Här i Hälsingland har folk tom gått till domstol och har förlorat. I övrigt får Du enligt lagen inte ens transportera Dina egne hushållssopor från stugan till Din egen tunna hemma i villan. Det är länsstyrelsens tjänstemannastyre som politiker väljer att kalla demokrati. Men dom har väl inte lärt sig i skolan vad ordet demokrati egentligen betyder.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Byggregler för Tiny house
« Svar #21 skrivet: 07 nov-16 kl 22:03 »
I lagar skrivs aldrig specifika mått. Utan Boverket hänvisar till "svenska standarden SS 91 42 21"

http://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/

http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/byggnader/bostadshus/ss-9142222006

Som i sin tur kan tolkas på detta sätt:

http://www.mittbygge.se/Documents/Bygglovsalliansen/Bygglovsalliansen_Tillganglighet_anvandbarhet_en-tvabostadshus_WEB_2012.pdf

Ja då är det nog fritidshus som gäller om det nån gång skulle bli aktuellt med bygge... Om det skulle bli över 55 m2 i alla fall.

Jag har nog hela livet till ch från ritat på diverse små hus. Och om jag tänker mig ett hus att bli gammal i, så vill jag ju ha en hel del tillgänglighet. Men manöverutrymme för rullstol bredvid parsäng, det har jag ingen lust med. Sovrum öht känns lite... tja, man sover ju bara där, så varför lägga en massa extravaganser på det?! Och plats för skrivbord?! Gaah! Min dröm är ett rejält kök/allrum med öppen planlösning. Det ska kännas stort och luftigt där man är mest. Några smarta lösningar för gästsängar. Samt så litet och välplanerat som möjligt till badrum, sovrum och dylikt. Det ska vara praktiskt, så till största delen lär det vara rätt så väl tillgängligt. Men jag vill inte ha en massa onödiga funktioner...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
lauralisa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser