Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pytteliten vitlök  (läst 3762 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Pytteliten vitlök
« skrivet: 08 jul-17 kl 12:34 »
Skördade vitlöken igår..o precis som föregående år så är den liten och har inte klyftat sej. Storlek från ett körsbär ungefär.
Vad gör jag för fel??
Har satt dom i dec. Gödslat i maj.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #1 skrivet: 08 jul-17 kl 13:05 »
Om dom inte börjat vissna ner så har du skördat alldeles för tidigt.
Detta beroende på att det varit ganska kallt i år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #2 skrivet: 08 jul-17 kl 13:34 »
Dom hade börjat vissna ner. 3/4 var visset när jag tog upp dom igår.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #3 skrivet: 08 jul-17 kl 14:38 »
Jag skulle gissa på att dom har haft det för kallt i år.

Men men, det kommer fler år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #4 skrivet: 08 jul-17 kl 14:54 »
Sant..jag får börja skriva vitlöksdagbok 😂
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #5 skrivet: 08 jul-17 kl 15:02 »
Jag brukar stoppa ner dem igen på hösten och ge dom ett år till när de blir sådär och då brukar det istället bli jättefina lökar.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #6 skrivet: 08 jul-17 kl 16:30 »
Ja jag får väl testa det..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #7 skrivet: 10 jul-17 kl 21:07 »
Hur ser blasten ut? Spräckligt? Vad är det för utsäde du planterade? Det låter som ett virusangrepp.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #8 skrivet: 11 jul-17 kl 11:09 »
Blasten var fin. Inga konstigheter..men det beror nog påkylan.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #9 skrivet: 11 jul-17 kl 13:10 »
Jo, sommaren har varit kall. Sedan brukar jag också gödsla 1-2 gånger i veckan ända fram till midsommar – vitlök ska ha rätt mycket näring.
Ingen människa är illegal

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #10 skrivet: 15 jul-17 kl 00:23 »
Odlar vitlök i en större låda iår. Förra året hade jag kål i lådan och två grönkålsplantor har överlevt. Massor av vitlök och massor av grönkål utan angrepp. Lite tagetes insåd.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #11 skrivet: 16 jul-17 kl 18:07 »
Klyftat sig har vitlöken gjort men väldigt liten . Så det blev inte mycket bevänt med vitlöken i år inte ens gurkorna vill får riktigt fart än så länge . Så det lutar nog åt ett dålig säsong i år över lag  ser det ut som .

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #12 skrivet: 16 jul-17 kl 18:16 »
Jag har dragit upp alla mina nu. 2 av 4 sorter var riktigt stora och fina. Nästan 3 kilo i en pallkrage. Räcker nog tills nästa skörd. Självhushållande på vitlök! Andra grödan jag lyckats dra fram tillräckligt av.

Slanggurkan är överproduktiv just nu. 6-8 mognar i veckan på två plantor. Mycket inläggningar blir det.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #13 skrivet: 16 jul-17 kl 18:43 »
 Tar upp en vitlök i veckan. Den ser fin ut men har inte bildat tillräckligt med skal ännu. Otroligt vacker är den när man tar av det yttre höljet och ser klyftorna med helt vitt skal. Skulle tippa på att det tar ytterligare 3-4 veckor innan skörd.
 Det fina med vitlöken är ju att man inte hinner äta upp den innan det är dags att sätta för nästa år. Potatisen är alltid slut när det är dags att sätta den.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #14 skrivet: 16 jul-17 kl 19:10 »
Jag har dragit upp alla mina nu. 2 av 4 sorter var riktigt stora och fina. Nästan 3 kilo i en pallkrage. Räcker nog tills nästa skörd. Självhushållande på vitlök! Andra grödan jag lyckats dra fram tillräckligt av.

Slanggurkan är överproduktiv just nu. 6-8 mognar i veckan på två plantor. Mycket inläggningar blir det.

Mvh
Magnus
Ja det låter ju jätte bra  bra men du bor heller inte i zon6 .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #15 skrivet: 17 jul-17 kl 10:35 »
Haha! 😂 Näe den måste bo i zon 0-1. 😂😂
Vi har bara några få plusgrader här på nätterna 😁
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #16 skrivet: 17 jul-17 kl 12:55 »
Det stämmer bra. Utanför Göteborg, Zon 2 på kartan, men den är ju bara en generalisering. Här är vi 4 km från havet på en ö. Jag har berg i tre väderstreck utom öster. Vitlöken och växthuset står i sydöstra hörnet där de får maximalt med sol. Mycket berg,  vindskyddat och söderläge. Zon 0-1 skulle jag nog egentligen kalla det. Har planterat en zon 1 växt som klarat sig bra i 10 år. Skall bli fler framöver.

Styrkan med platsen är sensommar och tidig höst. Då avger berget värme som ackumulerats under sommaren och vi kan hålla frostfritt och skörda tomater en bra bit in i oktober.

Mvh
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #17 skrivet: 17 jul-17 kl 17:18 »
Jag tänker göra i ordning en väldrenerad pallkrage och sätta vitlöken tidigare i höst. Ställa den på ett vindskyddat soligt läge o se om det blir skillnad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #18 skrivet: 17 jul-17 kl 19:43 »
Jag tänker göra i ordning en väldrenerad pallkrage och sätta vitlöken tidigare i höst. Ställa den på ett vindskyddat soligt läge o se om det blir skillnad.

Du kanske redan tänkt så... Men för att ha pallkragar ytterligare skyddad... Gör den lite högre med ett par gamla fönster som ligger ner på långsidorna. Som tak gör du samma... men lägger ett fönster såsom du öppnar det när du ska rengöra det på ditt hus.... Också får det stabiliseras med ett par tunna ribbor så det står stabilt o inte kan blåsa ner. Gavlarna är öppna vilket ger lite åtkomst för o plocka, vattna o ventilera. Ger hyfsat med värme därinne o framförallt bra skydd

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Pytteliten vitlök
« Svar #19 skrivet: 01 aug-17 kl 11:06 »
Mina vitlökar är också väldigt små i år men de har både klyftor och tjockt skal. De flesta får nog bli sättlök men det dröjer ju tills det är dags att sätta igen, nu ligger de på tork.. Det är väl bäst att spara dem hela och "klyfta" först vid plantering?
Tala ut människa!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser