Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skator äter upp bönorna men lämnar ärtorna  (läst 1252 gånger)

Juniperus

  • Gäst
Skator äter upp bönorna men lämnar ärtorna
« skrivet: 04 jun-17 kl 12:07 »
Jag har aldrig haft problem med skator nör det gäller bönor men i år hat de käkat upp varenda böngrodd men ärtorna som växer bredvid har dom inte rört. Det tycker jsg känns märkligt om böngroddat går ner borde väl ärtgroddarna också. Är det någon som har liknande erfarnheter?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skator äter upp bönorna men lämnar ärtorna
« Svar #1 skrivet: 04 jun-17 kl 13:14 »
Jag har aldrig haft problem med skator nör det gäller bönor men i år hat de käkat upp varenda böngrodd men ärtorna som växer bredvid har dom inte rört. Det tycker jsg känns märkligt om böngroddat går ner borde väl ärtgroddarna också. Är det någon som har liknande erfarnheter?
Nej, bönorna brukar de lämna ifred men däremot brukar de gilla att rycka upp sättlökarna så fort den lilla skirt gröna blasten visar sig så en får sätta vissa lökar minst två gånger. Inte kul när det ligger uppryckta lökar över odlingen.
Ärtorna sätts väl djupare än bönorna så kanske det skulle hjälpa att sätta bönorna djupare?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Skator äter upp bönorna men lämnar ärtorna
« Svar #2 skrivet: 04 jun-17 kl 16:02 »
 Skatorna har ännu inte ställt till med förtret när det gäller odlingen. Men däremot har duvorna tagit ny uppkomna bönor och då många. Därför har jag nu förgrott och dragit upp dem inne. Dock var det rätt dålig grobarhet på utsädet så nu har det såtts direkt på friland också. Vet inte riktigt hur jag ska skydda dem tills de vuxit till sej. Förmodligen blir det med fiberduk.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skator äter upp bönorna men lämnar ärtorna
« Svar #3 skrivet: 04 jun-17 kl 20:52 »
Här äter skatorna av fiskarnas mat och låter bli allt annat. Varje sommar kommer de med sina ungar och lär dem att fiska.

Jo förresten, jag använder koppartejp för att mördarsniglarna inte skall komma åt odlingarna. Men de gillar skatorna att riva i bitar. Där får jag lista ut något nytt.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser