Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis och Solros - Samodla!!??  (läst 5434 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Potatis och Solros - Samodla!!??
« skrivet: 02 maj-17 kl 16:22 »
Sjukt konstigt med mix av erfarenhet. Har sökt runt lite om denna samodling men det är 50/50?? Vissa hävdar att det går lysande - Andra att denna samodling hämmar växterna!? Är det någon som har kunskap i detta? Skulle vilja odla mer solrosor men har ingen färdig odlingsyta..... Så tänkte om det skulle funka att odla dom tillsammans med potatisen!? Men jag vill inte ha potatisskörden minimerad......!?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #1 skrivet: 03 maj-17 kl 07:32 »
Jag skulle inte göra det, men då tänker mest på odlingsteknik och skördetid.

Potäterna ska kupas, då blir väl solrosorna i vägen.

 Potatisen äter vi direkt, får inte tillräckligt för att vinterförvara.  Så skörd i augusti.   Det måste väl störa solrosornas rötter när man tar upp potatisen.  Solrosor hos mig får stå tills fröna är mogna, sept-okt, för det blir torkade solroshuvuden som vintersyssla för hönsen. Men vill man bara ha blommorna som dekoration funkar det nog.

Jag tror också potatisen behöver mer vatten än solrosorna.

Någonstans har jag läst att solrosornas rötter och går djupt och därmed luckrar jorden fint till nästa säsong.

seko

  • Gäst
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #2 skrivet: 03 maj-17 kl 08:06 »
Om du nu är en erfaren solrosodlare och kommer med råd till andra karsan, så måste du under alla dessa år ha dragit upp en solros och sett dess rötter varför då skriva: "har läst någonstans..." Du bara gissar alltså? Det är därför som det räcker med liten grop i gräsmattan för solrosfröna - för att de skickar ner sina rötter 10-15 gånger djupare än gräset och hämtar upp näringen som gräset inte kommer åt. Men varför sätta de i potatislandet? Det är verkligen en dålig ide.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #3 skrivet: 03 maj-17 kl 08:51 »
Har bara hört talas om att man sam odlat  ärtor med potatis .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #4 skrivet: 03 maj-17 kl 15:27 »
Har du någon trovärdig källa när det gäller denna samodling? Varför skulle den vara bra? Är det en traditionell eller beprövad samodling i någon del av världen?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #5 skrivet: 03 maj-17 kl 22:15 »
Om du nu är en erfaren solrosodlare och kommer med råd till andra karsan, så måste du under alla dessa år ha dragit upp en solros och sett dess rötter varför då skriva: "har läst någonstans..."

Tja, jag har så klart sett att de har rejäla rötter, Men att detta skulle innebära att jorden blir extra bra till nästa år är inget jag själv skulle ha noterat.  Spontant skulle jag mera trott  att de suger ut näringen ur jorden effektivt. Men med allt som spelar in, väder, gödsling, snigelangrepp m.m. är min egen erfarenhet inte tillräcklig för att säga vare sig att jorden blir bättre eller sämre nästa år efter att där har varit solrosor.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #6 skrivet: 04 maj-17 kl 17:49 »
Jag googlade samodling solros - potatis. Och gick in på kanske 7-8 siter och kollade . Och som jag skrev inledningsvis så skriver ungefär hälften att det passar utmärkt o. resterande att det är en dålig idé.....vad dom grundar det på vet jag ej. Vet inte ens om dom testat!? Vad gäller kupning av potatis tror jag inte att solrosen skulle ta illa upp eftersom jag aldrig kupar min potatis utan alltid lägger på mer jord (funkar utmärkt) Men möjligt att deras rotsystem möts och solrosen blir sur när potatisen ska upp...... Nej det kanske inte är någon idé.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #7 skrivet: 04 maj-17 kl 18:05 »
Om man i stället söker på: companion planting potatoes sunflowers

Så placerar alla potatis och solrosor som motsatser, som inte passar tillsammans!

Även Wikipedias långa lista gör det: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companion_plants

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #8 skrivet: 04 maj-17 kl 21:31 »
 (:)  Städat tråden lite p.g.a. troligt missförstånd. Frågor, vänlighet och tålamod för diskussionen framåt. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #9 skrivet: 20 maj-17 kl 21:38 »
När det gäller potatis och samodling, har jag för mig att de går bra att samodla med bondbönor. Någon som har erfarenhet av det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Potatis och Solros - Samodla!!??
« Svar #10 skrivet: 21 maj-17 kl 07:42 »
När det gäller potatis och samodling, har jag för mig att de går bra att samodla med bondbönor. Någon som har erfarenhet av det?
Ja har provat det men tyckte det blev knökigt när potatisen skulle upp och bönorna stå kvar. Satsa på extra sena potatis och bondbönor för båda gillar att kupas.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser