Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och stängsel  (läst 15767 gånger)

I@

  • Gäst
Får och stängsel
« skrivet: 17 apr-05 kl 18:33 »
Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av att ha vanligt elstängsel till får - typ elrep, mm ???
Hur funkar det för er ???

Mvh Ia  :D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Får och stängsel
« Svar #1 skrivet: 17 apr-05 kl 22:37 »
 Jag har oftast mina får på eltråd. Tre trådar på "lagom" höjder (vet inte på rak arm hur högt).
  Fåren håller sig perfekt inne så länge de inte har för tjock ull, sen kan det bli lite sämre... Dock är ett bra bete det bästa stängslet, är betet för dåligt, då smiter dom ur vilket stängsel som helst... I vinterhagarna har jag nät, men jag har en kompis som använder eltråd året om utan rymmande får.
  Jag har inte bra erfarenheter av elband och elrep till mina hästar, därför har jag slutat med det... När en vanlig slät eltråd går av, då ser man det ;) Men när ledarna i band/rep går av så syns det inte var och jag upplever att de funkar mycket sämre på vintern, någon annan med samma erfarenhet? Kan det ha med frosten på banden/repen att göra???
 Eftersom elstängsel är ett "mentalt" stängsel så är det inte dragstyrkan i stängslet som är viktigt, utan att det alltid finns fungerande ström är det viktiga. Börjar djuren lära sig att man kan komma ut pga strömmen är dålig, då kan det bli jobbigt....
                    Mvh
                  Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Får och stängsel
« Svar #2 skrivet: 18 apr-05 kl 12:19 »
Hej!

För säkerhets skull har vi utmed trafikerad väg fårnät plus en eltråd på distans ca 30 cm över marken och ungefär lika långt från fårnätet samt en eltråd ca 10-15 cm ovanför nätet. Eltrådarna är till för att hindra djuren (får, hästar och nöt) att försöka tänja ut nätet.

De permanenta betesmarkerna är oftast omgärdade av stengärdsgårdar så där har vi kompletterat med en eltråd uppe i stengärdsgården. Där det inte är stengärden har vi tre eltrådar.

På vallar där vi låter fåren beta återväxt har vi endast två eltrådar och det har hittills fungerat bra. Å andra sidan låter vi dem inte hårdbeta vallarna på samma sätt som naturbetena så de behöver inte gå ut p g a hunger.

Jag tycker att släta trådar är bäst (rostfria från LG-produkter tillsammans med den s k LG-fjädern). Om man har mycket vilt som springer ner trådarna kan det vara en fördel med vita plasttrådar som syns bättre. En nackdel med plasttrådarna är att de tyngs ner mycket av rimfrost och blötsnö. Även om de är välspända kan de ibland slacka ner till markytan.

Som Charlotte skrev, ett bra bete är det bästa stängslet...

huggiådra

  • Inlägg: 39
Re:Får och stängsel
« Svar #3 skrivet: 22 apr-05 kl 19:35 »
har haft eltrådar (breda vita) samt röda smala trådar med god framgång på ungefär samma höjd och antal som övriga skribenter här.
en spännande iakttagelse : två får ,okända för de andra i flocken, sattes ihop i hagen med dom andra sent en augustikväll. nykomlingarna "snusade" i luften på c 50 cm avstånd från trådarna - sen gick ded inte närmare under resten av sommaren. luften var mycket fuktig efter ett regn just den här kvällen - kändes vibrationerna i luften ?
i samma flock hade vi ett flasklamm som saligen struntade i stötar och glatt pilade igenom stängslet var gång vi visade oss på gården - resten hölls på rätt sida märkligt nog.
följande sommar var fåren på ny betesmark utom synhåll hemifrån, stängsel 3 x vit eltråd. av olika orsaker hann vi inte få hem dom på bestämd tid och en natt vräkte blidsnön ner... med bilen full av "om det behövs"-utrustning (jag var bergsäker på att alla djuren rymt till skogs..) stormade jag iväg - för att hitta hela flocken på sin favoritplats, gnagande på sälgen vi fällt åt dem. alla trådar var under snön, endast stolparna lyste orange i det vita.. av spåren att döma så hade de gått sin vanliga morgonpromenad i hagen, på behörigt avstånd från de trådar som låg under snön...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Får och stängsel
« Svar #4 skrivet: 23 apr-05 kl 07:59 »
Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av att ha vanligt elstängsel till får - typ elrep, mm ???
Hur funkar det för er ??? Mvh Ia  :D
Jag har haft fåren för elstängsel i 20 år och det har fungerat jättebra. Ibland kan det bli någon får som inte går för el och då är det ju enkelt att slakta just den individen då.
Jag håller med de som tycker att ståltråden är bäst den leder mest ström, går att skarva utan strömförlust och överlever många år ute vilket inte plasttrådarna gör utan de vittrar sönder efter 4-5 år..
Viktigast är nog att ha ett bra elaggregat, så det inte är för svagt! då kan fåren tappa "respekten" för stängslet..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

I@

  • Gäst
Re:Får och stängsel
« Svar #5 skrivet: 23 apr-05 kl 13:11 »
Jag har haft fåren för elstängsel i 20 år och det har fungerat jättebra. Ibland kan det bli någon får som inte går för el och då är det ju enkelt att slakta just den individen då.
Jag håller med de som tycker att ståltråden är bäst den leder mest ström, går att skarva utan strömförlust och överlever många år ute vilket inte plasttrådarna gör utan de vittrar sönder efter 4-5 år..
Viktigast är nog att ha ett bra elaggregat, så det inte är för svagt! då kan fåren tappa "respekten" för stängslet..

Hej Rosa!
OK. Låter bra! Men vilken höjd ska trådarna vara på och hur många trådar behövs det ???
Vilken fårras har du ???

Mvh Ia  :D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Får och stängsel
« Svar #6 skrivet: 25 apr-05 kl 17:20 »
Jag har bara två trådar till dem . Den lägsta tråden i fårens "knä"höjd och den övre i fårens "struphöjd".

Tackor med smålamm har jag i en "övningsfålla" med tre trådar så lammen lär sig att förstå vad tråden betyder innan de får gå för bara två trådar.

Jag har lite olika sorters får  :)  några lugna sävliga Texeltackor, några helvilda Leicestertackor och några Allmogefår.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Alexandra_W

  • Gäst
Re:Får och stängsel
« Svar #7 skrivet: 15 maj-05 kl 20:00 »
  Jag har inte bra erfarenheter av elband och elrep till mina hästar, därför har jag slutat med det... När en vanlig slät eltråd går av, då ser man det ;) Men när ledarna i band/rep går av så syns det inte var och jag upplever att de funkar mycket sämre på vintern, någon annan med samma erfarenhet? Kan det ha med frosten på banden/repen att göra???

Det har med jordningen att göra att dina stängsel fungerar sämre på vintern. Det blir sämre jordning när tjälen går ner, och brister jordningen tappar du spänning på stängslet och det blir sämre. Ganska välkänt problem. Om man har stora problem med det så finns det ett elband som heter polarbandet som fungerar utmärkt i kyla/snö, de har plus OCH minuspol i bandet. Kanske värt att kolla upp?

Jag har elrep, efter många år sförsök med olika elstängselalternativ (till hästar) så har jag haft elrep senaste fem åren. De kombinerar bra elektrifiering av tråden med hög synlighet, och till skillnad från band slackar de inte lika lätt vid hög luftfuktighet och/eller när snön ligger tung på tråden. Jag ser dock till att noga kolla vad för motstånd det är i repet innan jag köper, då jag gjort ett par misstag den vägen när jag köpt billigt rep. Snålheten bedrar visheten ;)

Tunn tråd (blank tråd eller den tunna tvinnade eltråsen) gillar jag inte då den syns sämre och framförallt kan ge så otrevliga skärskador om djuren i panik forcerar stängslet. Även band och rep (ffa BAND!) kan skära, men jag har inte haft någon stängselskada sen jag började använda rep. Trots ett par - tre stängselforceringar i panik *peppar peppar*

Men ditt problem vintertid är antagligen ett jordningsproblem, ev i kombination med vad du har för motstånd på tråden?

/Alexandra - som förvisso bara har strömmen påslagen någon vecka på våren när det gröna börjar spira, och någon vecka på hösten när betet i hagen är slut men det är grönt utanför. Resterande del av tiden går de utan ström. Välartade små djur.. (Läs: Genomgått elchocksterapi)

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Re:Får och stängsel
« Svar #8 skrivet: 21 maj-05 kl 10:12 »
Lyckliga ni som verkar kunna stänga in fåren så lätt. Jag måste ha köpt mig verkliga rymmarfår, det enda som håller dom inne är äkta mammaldags fårnät med en en eltråd ovanför (annars hoppar dom ut ) coh en eltråd nästan längst ner (annars kryper dom ut, så fort dom hittar minsta lilla hål).

Hästarna däremot har jag på två ståltrådar på sommaren och på vintern använder jag polarbandet, en mycket bra uppfinning. :)
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Får och stängsel
« Svar #9 skrivet: 01 jul-05 kl 19:07 »
Hejsan !

Vi håller på att stängsla in nya gethagarna med eltråd och har två olika bud på hur många jordspett som går åt.

Det ena från LG produkter är att vi ska ha ett jordspett/joule och det andra är från en släkting  :-\ och det är att det ska räcka med tre spett på rd efter varandra längs ertråden oavsett längden på stängslet.

Vi tänkte dessutom kombinera stängseltrådarna med ett elrep överst på vanliga betena resten blir järntråd. Men på skogsbetena vill jag ha två elrep ett på mitten och ett överst för att både tama och vilda djur lättare ska upptäcka att det finns ett hinder ivägen.

Soliga kvällshälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Får och stängsel
« Svar #10 skrivet: 04 jul-05 kl 23:04 »
Det har med jordningen att göra att dina stängsel fungerar sämre på vintern. Det blir sämre jordning när tjälen går ner, och brister jordningen tappar du spänning på stängslet och det blir sämre. Ganska välkänt problem. Om man har stora problem med det så finns det ett elband som heter polarbandet som fungerar utmärkt i kyla/snö, de har plus OCH minuspol i bandet. Kanske värt att kolla upp?

Angående elbanden som ni beskriver så kan jag ge er ett tips ni som inte vill investera i dyra polarbandet.

Då snön har anlänt och det frusit i marken så koppla bort jordspettet och sätt jorden från aggregatet direkt på den understa bandet/tråden. Man får inte ha den understa bandet/tråden sammanlänkande med de övriga. För att djuret ska få ström i sig krävs att de tar i två trådar sammtidigt, vet inte om det funkar på får men på hästar funkar det definitivt!  ;D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Får och stängsel
« Svar #11 skrivet: 10 nov-05 kl 09:20 »
Är det någon som har erfarenhet av elnät till får-det med stängselpinnar, 50m långt.
Vi har nämligen flera mindre plättar som vi skulle vilja ha betade och funderade på att sätta ihop ett par sådana stängsel då de är lätta att flytta.(som komplement till de ordinarie hagarna)Är rädd att de ska fastna-vet att man måste sträcka det ordentligt,men ändå...
I helgen ska vi hämta våra Klövsjöfår! :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Får och stängsel
« Svar #12 skrivet: 10 nov-05 kl 09:28 »
 Vad kul att ni ska skaffa får!
Min erfarenhet av att använda elnät är bra. Men jag har använt det lite dyrare nätet med stela lodräta trådar (plast) som gör att nätet är lättare att hålla sträckt så att det inte nuddar marken (dålig ström). För det allra viktigaste är att man har ordentlig ström på stängslen, oavsett vilken sorts stängsel man har och vilka djur man stänger in :)
 Jag vet att det har förekommit strypta får (särskilt dom med horn) i elnät, men jag tror att det beror på att strömmen inte varit tillräckligt bra och betet för dåligt så att djuren börjat töja sig igenom.
 Annars funkar det bra för mig med plaststolpar och tre (eller två) eltrådar till tillfälliga små beten, det blir ju billigare, men som sagt bra ström på tråden är A och O.
 Lycka till med fåren!
                            Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

romboiderna

  • Gäst
Re:Får och stängsel
« Svar #13 skrivet: 11 nov-05 kl 19:56 »
Vi har använt elnät ibland. Mjuka lodräta trådar och stängselpinnar. Vår bagge som har fina stora (hur säger man) "spiralhorn" har haft en förmåga att trassla in sig i det. Strömmen har varit bra d.v.s. minst 4500 V, bra spänt och med mycket gott om bete.  

Det som händer, tror vi oss ha förstått, är att när småbaggarna börjar bli kaxiga så prejar de varandra och då tappar storbaggen kollen och så krokar hornet tag. Annars har han stor respekt för nätet.

Först trodde vi att det var älgar som sprungit ner nätet (det hände oftast i skymningen) och inget djur satt ju fast, utan var bara väldigt skärrade när vi lockades ut av skränet. Men så en morgon hittade vi baggstackarn totalt insnärjd. Han hade, tack gode gud, lyckats lägga sig så att han jordade staketet och slapp stötarna. Vi var fruktansvärt skakiga och ledsna när tänkte på hur det kunnat gått!

Vi använder bara dessa staket tillfälligt. Hädanefter tänker vi undvika det när småbaggarna börjar växa till sig och eller bara använda det när vi har full koll.

Lycka till med fåren!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 7 användare (4 dolda)
xaelanar, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser