Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?  (läst 34143 gånger)

Bovanägare

  • Gäst
SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« skrivet: 06 okt-08 kl 12:09 »
Tänkte dela med mig lite fakta om dessa otäcka maskar. Det är ju vanligare än man tror att hönsen har spolmask, eftersom det oftast inte ger nån symptom. Men några av symptomen kan vara nedsatt aptit, avmagring, tarmblödning, blodbrist, förstoppning, diarre och förändrad hormonbalans. Det kan ge beteendeförändringar (vet ej vad det är för förändringar men kanske det kan vara nåt när vissa hönor börjar se ut som tuppar). Obs att sista raden där var bara jag som spånade ;D

Hönan smittas genom att picka i sig maskägg från ströbädden som nån annan har skitit ut :-X.
Sen kläcks den i tarmen i hönan och lever  som larv som suger blod från hönan. Efter ca 28 dygn i tarmen så börjar den producera stora mängder ägg som sen hönan skiter ut. Äggena är grymt tåliga de överlever uttorkning och tål de flesta desinfektionsmedlen. De kan ochså överleva i marken utomhus i lång tid.

Ett avmaskningspreparat för fjäderfä kommer att bli tillgängligt på den svenska marknaden inom kort enligt Svenska ägg.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-08 kl 14:38 »
 :)När jag skaffade mig höns i maj så efter någon månad var det en höna jag såg att det kröp i hennes avföring, Det var svårt att få tag på folk som har den kunskapen "vad göra"? Men jag frågade på apoteket och fick där köpa maskmedlet Axilur flytande med en dosspruta, detta medel kan man ge direkt i munnen eller jag dränkte in det i brödbitar så att alla blev iallafall behandlade. men man ska nog inte äta äggen på ett tag efter behandlingen! ;)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

mhurtig10

  • Inlägg: 2
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 08:19 »
Hej

Har upptäckt spolmask på några av mina höns hemma.. har läst på denna sidan att axilur verkar vara ett bra avmaskningsmedel.. nu är min fråga: hur länge ska man undvika att äta äggen efter behandling? Är det en endagskur eller är det flera dagars kur? Tacksam för svar. :)

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 09:26 »
axilur ger du i 3dagar och 1 månad karens tror jag det va.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Päran

  • Inlägg: 269
  • Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-08 kl 22:21 »
De här är äckligt tycker jag men en hönsbonde jag känner sa att man har problem med spolmask i de stora hönserierna, och spolmask kan man se i det okokta ägget om man knäcker det, en daggmask inuti ägget, (å fy f*n) i de kokta ägget ser man den inte enligt henne. Beror då det på att de aldrig ser någon avföring från dem utan den försvinner  ut? Eller vad beror det på? Hon sa oxå att det är del i dessa frigående/ekologiska höns, och innan frigången kom så hade de aldrig problem med den äckliga masken.

Nån annan som vet nåt om detta ? MVH/ Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 22:50 »
och spolmask kan man se i det okokta ägget om man knäcker det, en daggmask inuti ägget, (å fy f*n) i de kokta ägget ser man den inte enligt henne.
Nån annan som vet nåt om detta ? MVH/ Päran

Såna ägg fastnar i genomlysningskontrollen av äggen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 06:28 »
Svar till  Mamix:
man känner om bröstbenet är "vasst" eller väl musklat.

Svar till Fjäderfän:
Är du säker på det där med en månads karens på  Axilur? Jag vill minnas att jag ringde tillverkaren och frågade för några år sedan och fick besked att den var mycket kort, jag  minns inte exakt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bovanägare

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 08:47 »
De här är äckligt tycker jag men en hönsbonde jag känner sa att man har problem med spolmask i de stora hönserierna, och spolmask kan man se i det okokta ägget om man knäcker det, en daggmask inuti ägget, (å fy f*n) i de kokta ägget ser man den inte enligt henne. Beror då det på att de aldrig ser någon avföring från dem utan den försvinner  ut? Eller vad beror det på? Hon sa oxå att det är del i dessa frigående/ekologiska höns, och innan frigången kom så hade de aldrig problem med den äckliga masken.

Nån annan som vet nåt om detta ? MVH/ Päran

Jo men det är ovanligt att masken kommer i ägget. Det ska vara precis att en mask har tagit sig upp i äggledaren när ett ägg är på väg ner. Men grymt äckligt är det, håller med om det.
Fast det är helt ofarligt.

När det blir vanligare med frigående höns så är det naturligt att de lättare blir smittade eftersom de går och pickar i ströbädden. Burhöns får ju aldrig kontakt med skiten eftersom de framlever sina liv på galler i burarna :-\. Inredda burar har jag för lite kött på benen för att uttala mig om.

Avmaskningsmedel har inte funnits för hönserihöns förr, men det ska ju komma ett nu snart med 0 dagars karens på äggen.

Såna ägg fastnar i genomlysningskontrollen av äggen.

Är inte så säker på det.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 10:32 »
Är inte så säker på det.

Dom påstår det i alla fall  ;) men visst "shit happens" om man har en himla otur.
Avsevärt stärre chans att det är nått annat fel på ägget  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-08 kl 13:00 »
Det är ju vanligare än man tror att hönsen har spolmask, eftersom det oftast inte ger nån symptom. Men några av symptomen kan vara nedsatt aptit, avmagring, tarmblödning, blodbrist, förstoppning, diarre och förändrad hormonbalans.
Det kan ge beteendeförändringar (vet ej vad det är för förändringar men kanske det kan vara nåt när vissa hönor börjar se ut som tuppar).
Obs att sista raden där var bara jag som spånade ;D

Höns med Spolmaskinfektion kan börja med kloakhackning, det kan vara en "beteende förändring"..

DAGGMASK är en smittkälla till Spolmask  :-\

"Att få bort Spolmask är i realiteten omöjligt, höns som smittats förblir i regel infekterade under resten av livet.
Då hönsen snabbt återinfekteras av hönshuset och rastgården."
från föreläsning av D.Christensson
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bovanägare

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #10 skrivet: 15 okt-08 kl 14:36 »
Höns med Spolmaskinfektion kan börja med kloakhackning, det kan vara en "beteende förändring"..

DAGGMASK är en smittkälla till Spolmask  :-\

"Att få bort Spolmask är i realiteten omöjligt, höns som smittats förblir i regel infekterade under resten av livet.
Då hönsen snabbt återinfekteras av hönshuset och rastgården."
från föreläsning av D.Christensson

Aha det var en sån förändring som man menade.
Synd bara att hönsen är tokiga i daggmask.

Har ochså hört från andra källor att det är jättesvårt att få bort den, att det riktigt biter sig fast i väggarna :-\.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #11 skrivet: 15 okt-08 kl 17:21 »

Kanske inte väggarna, men i marken.
Dock, för vuxna djur i god kondition är det inget problem. Det äär de unga som kan påverkas gemom att de växer sämre och kanske även blir dåliga.
Så jag brukar avmaska på hösten när kycklingarna och maskarna vuxit till sig. Då tar jag alla, även om jag inte tror det är så nödvändigt på de vuxna. Men kanske det minskar smitt-trycket tillfälligt?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #12 skrivet: 15 okt-08 kl 17:55 »
Man har hittat synergi mellan spolmask och hönskolera (Pasteurella multocida)
Så nog ligger även de vuxna djuren i en "riskzon" om man har spolmask i hönbesättningen..

Och man kan enligt forskarna inte "skura bort" alla spolmaskägg ur ett hönshus.
Ett fåtal ägg räcker för att infektera djuren igen.

 :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vågen

  • Inlägg: 9
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #13 skrivet: 06 jul-09 kl 16:33 »
Idag har jag ägnat mig åt frågan angående spolmask hos höns.Det är så vanligt och oftast utan symtom.Hur jag upptäckte detta var att jag i ett kokt ägg hittade en liten 0,7cm kokt mask :D
Det är osmakligt,oturligt och helt ofarligt.Nu finns ett medel som heter Verminator som är avsett för höns och alla veterinärer ska kunna skriva ut detta.
Dessutom så får höns som går ute smittan via jorden.
Jag resonerar så här.Låt hönsen vara höns och avmaska för att hönsen inte skall bli sjuka o dö.Sen om du tar axilur..för hund/katt så är karensen ca 7 dagar på äggen men med Verminator ingen karens..
Jag städar 2 dagar i veckan och rensar ut allt 1 gång i månaden,har stalosan i huset och fläktar ,kliniskt rent så det har ingen betydelse hur rent du har...för man kan drabbas ändå.Dessutom har jag kutterspån och hö i redena som är kravmärkt och används till tävlingshästar.
Jag är ny med det här med hobbyhöns och saknar en hemsida som man kan lusläsa och idag kommer jag att sätta in länkar på min hemsida om detta.
Till er som undrar:Spolmask o loppor är vanligt bland höns...Det är inte alls säkert att du ser masken med "ögat" avföringen är perfekt hos mina,skruden med,inga alls symtom.....mer än ett kokt ägg..
Att jag upptäckte masken var kanske för att kunna få kicken att söka om höns och spolmask.
Fick även tips om vitlöksolja att blanda i maten...så det verkar ju finnas tips..

Ät äggen för det är 1 på 1000 ägg som hamnar i äggledaren...

Sen när man läser på nätet så står det hos andra hönsägare att de ALDRIG drabbats av spolmask...och då kan man ju undra om dessa lämnat träck/avföringsprov på sina höns!?
Så få inte panik...det är vanligt på höns som springer ute och mår gott...
Tack oxå alla med hemsidor som jag ringt till om detta,,,för alla tips och råd...
Kvinna med man och utflygna barn,barnbarn ,hundar,myskankor,höns & hästägare.

Markim

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #14 skrivet: 10 jun-10 kl 20:39 »
Hej alla hönsvänner..
Jag är så ledsen jag fattar ingenting.
Det börja med att min kykling haltade.
Åkte in akut , röntgade men dom hittade inget.Elsa fick något meta..? som jag ska ge i 7 dagar. 2mg
Hon verkar bättre och bättre och hänger med.
Paul (min anka fick någon vitaminspruta)
Hur som helst.
Nu är Kerstin förkyld tror jag så hon bor nu i mitt badrum i väntan på att åka till sjukhuset imorgon.(jag har klippkort där)
Men som sagt.
Sedan när jag gjorde bajskontrollen idag så hittar jag MASK.
Varför??
Är det för att dom går ute fritt??
Jag tar ju bort bajet varje dag i hönshuset och på deras innegård.
Jag dammsuger och skrubbar hönshuset varje vecka.
Sittpinnarna skrubbar jag med grönsåpa.
Jag är så jävla ledsen nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Jo mot Arninge djurklinik imorgon men endå.=(
Är dom extra känsliga nu på sommaren?
Fan dom har ju inte haft något sådant här på 3 år va farao ska dom få det nu för??
mvh
Majsan


« Senast ändrad: 13 jun-10 kl 09:47 av Sirpa »

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #15 skrivet: 10 jun-10 kl 20:49 »
Mask är väldigt vanligt hos höns och jag tror att dina höns haft det faktiskt under många år utan att du märkt det. Det är inte förrän maskarna får chans att sprida sig ordentligt som man märker det och det är då läge att maska av också.

Daggmaskar är "finfina" smittkällor för inre parasiter, och som du nog vet är ju daggmask namnam för hönor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markim

  • Gäst
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #16 skrivet: 10 jun-10 kl 20:55 »
Dom älskar ju maskar..
Inget mer sådant i framtiden då..Hur nu det ska gå.
Frida kommer bli tokig.
Vilket avmaskningsmedel är bäst?
Jag köpte det där feboyol men är Astrax bättre??
mvh
Majsan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #17 skrivet: 10 jun-10 kl 21:25 »
Men dumheter!!

Självklart ska hönsen få lov att äta mask, även om det finns en liten risk att de får parasiter. Friska höns håller dem på en rimlig nivå själva, blir de för många avmaskar man. Inget konstigt och inte särskilt allvarligt. Man får avmaska all djur som lever några år, hundar, katter, hästar... Det är en del av livet, och inget som man ska begränsa djurens naturliga beteende för att motverka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #18 skrivet: 10 jun-10 kl 22:20 »
Jag ska ha ihjäl varenda daggmask imorgon.
Men blandar du ut det där Astraxen med vatten eller ger du var tant för sig??
Mvh
Majsan

Det vi fick av vet. var i tablettform som vi sedan skulle dela i mindre bitar. Öppnade näbben, la i medlet och killa lite på halsen så sväljer de. Kommer inte ihåg dosen, jag var ju så liten med så minns ju bara att det var några vita små piller som mamma stod och krossade och gav varje drabbad individ för sig i ett par dagar (3 dagar kanske det var?). Dock var det endast 3st drabbade som gick som en egen liten grupp frigående medan den andra gruppen just då var inhägnade. Fråga som sagt vet. angående dosering.

Och inte tycker jag eller att du ska hindra dina fjädervänner från att få äta mask nu för detta utan som sagt så kan du ju istället isf. maska av hönsen ibland om du tycker detta känns otäckt på något sätt, precis som man gör med andra djur som hundar och katter.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: SPOLMASK hos höns varför o vad ger man dom?
« Svar #19 skrivet: 10 jun-10 kl 22:31 »
Axilur doseras till höns med samma dos per kilo som till hund och katt och man ger i 3 dagar.

Finns både i tablett, pulver och flutande form. Tycker själv att tabletter är lättast att ge.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser