Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för ny köksträdgård  (läst 1391 gånger)

maroo

  • Inlägg: 49
Tips för ny köksträdgård
« skrivet: 15 okt-16 kl 22:12 »
Hej! Vi håller på och ska anlägga en ny köksträdgård, och nu behöver jag lite tips på hur vi ska gå till väga. Det är i nuläget en vildvuxen gräsmatta på ca 15x15m. Vi tänker oss att det ska bli ett antal upphöjda bäddar, med gångar mellan. Vi tänker oss att börja odla där kanske sommaren 2018. Det jag undrar över är hur vi ska komma dit...
Ska vi börja med att be nån bonde i trakten plöja? Och sedan täcka? Med vad? Eller ska vi bara täcka ett år eller så, och sedan köra med jordfräs? Eller måste vi gräva bort gräset först? Vi har mycket kvickrot på andra ställen av trädgården, men jag vet inte hur det är just där, svårt att avgöra bland allt annat gräs tycker jag:). Hur undviker vi att få mängder av kvickrot i odlingarna?

Tacksam för alla tips!

MVH Marie

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Tips för ny köksträdgård
« Svar #1 skrivet: 15 okt-16 kl 22:49 »
Testa täckodling,och börja odla där til sommaren    ;)
There is no way to happiness,
happiness is the way !

maroo

  • Inlägg: 49
SV: Tips för ny köksträdgård
« Svar #2 skrivet: 16 okt-16 kl 08:47 »
Testa täckodling,och börja odla där til sommaren    ;)

Ok, men hur tänker du då? Menar du bara gräva och börja täckodla?

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Tips för ny köksträdgård
« Svar #4 skrivet: 19 okt-16 kl 17:15 »
Spärr mot inträngande rötter kan ordnas med nedgrävda remsor av en bra pressenning eller med korrugerad plåt. Det är fräken, gräsrot och nässla som är problemet här. Hos andra kan det vara kirskål och vallört.

Mitt förslag: Lägg grästorvorna - vända - som en 60cm bred vall runtom med billigt virke som ram. Sätt stolpar som är 2 meter över odlingsbäddens nivå med 1,5 meters mellanrum att fästa fårstängsel i - 2 på höjd, - för störbrytböna och brytärt (sugar snap). Innanför blir det plats till en rad potatis eller rödbetor, bondbönor eller låga bönor.

Två fält i öster och väster för lök och potatis och i mitten utgrävda gångar från norr till söder med billigt virke som stöd för odlingsbäddar på sidorna och bågar över gången som stöd för odlingsväv (sommarväv för byggnadsställning). Där odlar man morot, broccoli, dill och persilja. http://www.debatthuset.com/forums/album.php?albumid=62


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser