Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta hönshus bra?  (läst 2955 gånger)

Mölndalsbon

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Är detta hönshus bra?
« skrivet: 31 jul-16 kl 18:31 »
http://www.lantbutiken.se/butik/honshus-till-dina-hons-kan-du-kopa-har/5290-honshus-isolerat-och-med-uppvarmning.html

Vi har funderat på hönshållning i liten skala. Kollade in detta hus. Plus och minus med det?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 21:26 »
Är det inte ganska dyrt?
Kolla vad en gammal lekstuga på blocket kostar...

Isolering och golvvärme behövs knappt till höns, jag ger mina värmelampa dom få nätter vi har under -10. Men bra att de frostfritt så att man förhoppningvis slipper knacka is.
Att man inte själv kan justera värmen är ju ett hån.

Obehandlat, lite snålt för de priset.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Mölndalsbon

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-16 kl 18:19 »
Tack för svar!

Har kollat runt lite mer nu och det blir nog att jag bygger ett eget litet hus i vinter. :-)
Vi får se hur det går.
Då blir det ett isolerat hus med lite inspiration från köpehuset kombinerat med mina egna ideer. Lite större också.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-16 kl 22:11 »
Jag har precis ett sådant hönshus till 3 hönor. Är nöjd med det men jag skulle inte rekommendera att ha fler hönor än max 4 st. Kanske dyrt men om man inte är så händig är det ett bra alternativ!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 04:16 »
Oh ja dyrt...Men som sagt för några små hönor....Tummen i handen....

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #5 skrivet: 12 aug-16 kl 08:28 »
Hej,

När jag byggde ett nytt hönshus i våras använde jag byggbeskrivningen "enkelboden" på svenskt trä ;
http://www.byggbeskrivningar.se/enkelboden

Minskade ner längden till de mått jag ville ha, lade till hål för lucka och ventilation, och landade på en materialkostnad jämförbart med kostnaden för det huset du föreslog. Då fick jag ett rejält hönshus där fåglarna trivs och har gott om plats, där jag med gott samvete kan ha dem hela vintern, och som kommer stå åtminstone i några decennier framöver.

Jag tror inte hönsen kommer trivas med att sitta i det lilla huset från lantbutiken när det är för kallt och regnigt för att gå ut.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
Nya hönor som sover ute
« Svar #6 skrivet: 01 sep-16 kl 22:20 »
Mina två nya hönor går inte in i hönshuset till natten. De sover på en pinne utomhus om jag inte lyckas bära in dem i hönshuset. Oberoende av vädret. På dagen går i alla fall en av dem in i redet och värper.
Vad ska jag göra? Har inte haft detta problem tidigare. Vill ju inte att de ska sitta i regnet och frysa!!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Är detta hönshus bra?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-16 kl 23:17 »
Har du fler hönor än dom två?
Hönsgård?

När jag släpper in nya individer i flocken så låter jag dom trängas lite extra i hönsgården så att rangordningen blir klar. Annars är de lätt att någon inte vill gå in.

Har samma fenomen just nu med kycklingarna som blivit stora nog att ta plats bland dom andra hönsens sittpinnar, varje kväll går kycklingarna ute för att en sur gammelhöna står innanför luckan och skrämmer iväg dom. När jag kör bort henne så kommer kycklingarna in och sätter sig på pinne.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare (1 dolda)
marymae

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser