Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker fult och billigt insynsskydd/staket, har en vansinnigt jobbig granne...  (läst 11828 gånger)

lasseplysch

  • Inlägg: 15
    • Hälsingland
    • Sideburn Brewery
Om havsutsikt är så viktig & han är en pengastinn överläkare, borde han då inte ha köpt en strandtomt?? Det kan ni ju alltid fråga, erbjud han att köpa er fastighet för massa stålar.  ;D

andtol

  • Gäst
En vedervärdig tråd. Suck. Människor och grannsämja. Det är inte enkelt i livet.

Sätt upp en telefonstolpe lite snett och bygg ett vedervärdigt vindkraftverk. Inget bygglov.

Det vore en syn!


Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
...och precis innan du flyttar tycker jag du planterar lite parkslide på grannens tomt ;D
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Nja, tänk på att TS troligen kommer att sälja sin fastighet till någon som är trevligare än grannen. Kanske passa på att skrämma upp grannen med funderingar att hyra ut till socialen? Det brukar vara precis sådana grannar som fördomsfria överläkare av den fiiina sorten vill ha ;D ;D ;D

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
Ja parkslide är en riktigt dålig ide. Jag skulle aldrig köpa en fastighet med det på tomten.
//Luff

 

Archangelica

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Mina grannar har tjugo meter höga träd som skymmer kvällssolen helt och hållet och det finns inget jag kan göra åt det. Märkligt att de har rätt att ha flera rader med tjugo meter höga träd precis vid tomtgränsen medans jag måste ha grannens tillstånd för att tex sätta upp en friggebod närmare tomtgränsen än 4.5 meter.

Så rent teoretiskt skulle du kunna plantera en massa stora träd på din sida tomtgränsen utan att de kunde klaga på det. Blir ju dyrt förståss... (Stora träd räknas tydligen inte som häck.)

"Att vara rik och vacker är aldrig lika viktigt som att vara snäll och modig."

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Vet inte om det finns regler för ettåriga planteringar? Blommor vänds ju mot solen också, bra om det blir åt ert håll, menar jag.

Dubbla rader av solrosor ('Titan' eller en förgrenad tävlingshybrid 'Kong')? De kanske kan stödja varann om det inte är alltför blåsigt, annars enklast möjliga nät/stöd åt hans håll.
Luktärter emellan som får klättra på solrosorna ('Cupani', 'Painted Lady', 'Old Spice')?
Förodla dem så de växer upp och blommar snabbare. Näringsrik jord.

Om ni ska bo kvar: gles, stadig spaljé med fylld honungsros 'Hybrida' vars blomning avlöses av senblommande klematis; 'Jackmannii' eller 'Étoile Violette'. Som bottenplantering: Vårstjärnor - poetnarciss 'Recurvus' - Lavendel (Lavandula angustifolia) - Kungsmynta.

Det skulle kunna bli riktigt vackert för er. Och ni slipper se honom. Han blir säkert sur ändå för såna där brukar bara gilla kortsnaggade gräsmattor

Nja, tänk på att TS troligen kommer att sälja sin fastighet till någon som är trevligare än grannen. Kanske passa på att skrämma upp grannen med funderingar att hyra ut till socialen? Det brukar vara precis sådana grannar som fördomsfria överläkare av den fiiina sorten vill ha ;D ;D ;D
;D
Där träffar du mitt i prick, skulle jag tro! Han sitter säkert på möten och förfäktar de rätta åsikterna - när det passar honom. Skulle bli knepigt för honom ...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Inte så fult, kanske, och inte så mycket insynsskydd, men ändå...  ;D

Gör några trebenta ställningar till störbönor(!). Tre och en halv meter höga! Eller gör dem 4 meter och sätt färgglada vimplar lite snett i en av störarna. Kan kanske fungera som fågelskrämma. Eventuellt metallremsor som blänker i solen?

Du behöver tre 4-meters störar till varje ställning. Najar samman dem ca en halvmeter från toppen och ställer dem bredbent. Sätter ett par störbönor vid varje stör. Köp bönorna NU och förodla dem inne för att maximera störande period.

Var noga att ha minst 3 ställningar och ha avstånden mellan dem oregelbundna. Två nära varandra och en mycket längre bort. Kanske du också skall variera höjden och hur högt du najar samman dem, så att det blir ändå mer oregelbundet och störande?  ;)

Sedan kan du ju sätta upp ställningarna och glömma att sätta störbönorna. Det är kanske ändå mera störande?  ;D

http://www.runabergsfroer.se/?m=224
Citera
Störbönorna behöver ordentliga stöd att klättra på. De har inga klängen som t.ex. ärter, utan skruvar sig motsols kring stödet upp till 2,5 - 3 meter. Så 4-6 frön runt varje stör. En bra idé är att binda ihop 3-4 störar i toppen likt ett indiantält. Eller låt dem slingra sig upp längs trådar i växthuset.
Störbönorna tar oftast lite längre tid på sig att bilda färdiga baljor, så förkultivering kan vara bra i mindre gynnsamma lägen. För att få säker skörd i Norrland och delar av Svealand, odlas de i växthus. Skörden kan bli mycket bra på en liten yta. Även i södra delarna kan odling i växthus och i uterum i krukor ge en lång skörd. Dessutom blommar störbönorna med vackra blommor i vitt, violett och rött.
De höga plantorna drabbas sällan av sjukdomar och smaken på de långa baljorna överträffar buskbönornas. De är lättplockade och har en lång skörd.


Solrosor är annars en bra idé. Ett år satte jag fyra olika sorter i olika storlek i en "trapp-formation" mot söder. Blev himla fint.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Köp några stolpar och krokar och häng upp presenningar. Det kan väl inte bli fulare.  >:D ;D

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
En rad med gran, som man klipper lite fult då och då, det kan förgylla havsutsikten, vilket är en mänsklig rättighet om man ska tro dom "inflyttade" på Österlen...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser