Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!  (läst 1753 gånger)

Skalman94

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« skrivet: 15 apr-14 kl 01:30 »
Hej! Idag upptäckte vi att våra kaniner fått en unge. Eftersom vi inte visste att honan boade städade vi bort ullen hon lagt tidigare när vi städade, tyvärr. Har byggt en slags bolåda till ungen och lagt in en handduk. Nu under kvällen/natten kollade jag till ungen, den rörde sig inte alls så jag var rädd att den var död och rörde på den lite. Den var iskall så trodde först att den var död så jag tog upp ungen i handduken och värmde den i hopp om att den fortfarande var vid liv. Den rörde sig så jag skyndade in för att den inte skulle frysa ihjäl. Vi tog sedan i mamman och gjorde i ordning till dem inne. "Gned" ungen och handduken mot mamman så att den skulle få hennes doft. Lämnade dem ifred en stund och tittade senare till dem och mamman slickade på ungen. Dock orolig att hon kommer strunta i
ungen!

Nu till min fråga! Gjorde jag rätt som tog in ungen och mamman eller hade ungen klarat sig ute ändå? Jag är väldigt ny på detta och inte påläst eftersom hanen är kastrerad sedan 7 år tillbaka och jag blev därför väldigt förvånad när ungen kom.

Väldigt tacksam för svar då jag är otroligt orolig för lillen!
« Senast ändrad: 15 apr-14 kl 01:44 av Skalman94 »

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #1 skrivet: 15 apr-14 kl 07:18 »
Tror det var bra ta in för då kan du ha mer uppsikt, eftersom du redan förstört boet. Är ungen rund om magen? Är honan ny, och blivit parad innan hon kom? Känner du andra med kaniner som har ungar nu, som kan ta emot (att lägga i ett annat bo)?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skalman94

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #2 skrivet: 15 apr-14 kl 12:09 »
Va bra. Ungen är rund och ser frisk ut. Mamman är hyfsat ny men har varit hos oss sen i somras så tror inte hon kan ha blivit parad med någon annan. Känner ingen annan med kaninungar heller så blir svårt. Funderar på att köpa hamsterbo "ludd" istället för hennes ull?

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #3 skrivet: 15 apr-14 kl 12:50 »
Det finns vilda samt utsläppta kaniner lite överallt i Sverige och kaniner förökar sig just som kaniner, även genom galler, så håll din kaninhona inne, tills du kan höja hennes bur, eller kastrera henne (om du nu inte vill ha fler kaninungar dvs).

Finns det ingen med angorakaniner i närheten? Tänkte på att de kan skörda lite ull åt dig, det gör ju inget om den är för kort för att spinna. Bara se till att den luktar massor av mamman om det går.

Skalman94

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #4 skrivet: 18 apr-14 kl 20:03 »
Honan ägs tyvärr av grannen egentligen så måste fråga dem om den saken men tycker att de borde göra det.

Lillen dog tyvärr av okänd anledning :'( Hittade dock idag två bebisar till idag när jag gav kaninerna mat. Trodde vi hade fått in råttor i buren eftersom de grävde som tusan. Lyfte då lite på halmen med en pinne (då jag inte ville bli biten av råttan) och såg att det var två bebisar. Tror nu att den ensamma ungen ramlat ut ur buren (som är upphöjd med utegård under). Trodde nämligen att de andra ungarna redan hade blivit tagna av katter eftersom den ungen kravlat ut ur utegården också. Därför kollade vi aldrig resten av buren. Har nu lärt mig det till nästa gång (om det skulle hända).

De två "nya" ungarna lät som om de mådde bra och jag kände att mamman kommer klara det bra om jag låter dem vara (förhoppningsvis). De två kvarvarande har ju varandra att få värme ifrån. Mamman har förberett ett bo åt dem under höhäcken med ull och allt (antar jag) så det ordnade sig denna gång. Synd bara att jag inte upptäckte boet innan så att jag hade kunnat lägga tillbaka den tredje där också.

Nu undrar jag lite också vad man ska tänka på när man har kaninungar? Bör jag stänga för så att inte pappan kan vara med dem eller är det lugnt att han är med dem?

annajohannas

  • Gäst
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #5 skrivet: 19 apr-14 kl 10:53 »
Ta bort hanen, för honan brunstar snart igen när hon har fött.

Skalman94

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #6 skrivet: 19 apr-14 kl 20:53 »
Jo fler ungar vill jag ju inte ha, men jag tänkte är hanen aggressiv mot ungar? Eller kommer han låta dem vara? Kommer ju separera dem när jag kan men bör jag vara orolig så länge?

 

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #7 skrivet: 19 apr-14 kl 21:13 »
Honan brunstar samma dag som hon föder,
så hon är nog dräktig igen, om hanen har varit hos henne hela tiden.

Beekeepern...
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #8 skrivet: 19 apr-14 kl 23:35 »
Var inte hanen kastrerad?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Skalman94

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Oplanerad kaninunge HJÄLP BEHÖVS!
« Svar #9 skrivet: 20 apr-14 kl 13:16 »
Jo han är kastrerad, det är det som är det konstiga. Men om det är någon gjort henne dräktig kommer han döda dem om han är med dem eller vet han inte att han inte är pappan? Han har ju inte gjort något mot dem än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 3 användare
fri, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser