Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla champinjoner  (läst 2407 gånger)

Stella123

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Odla champinjoner
« skrivet: 05 jan-17 kl 15:07 »
Vi får en hel del champinjoner som kasseras från en butik och någon sa mig att det går att odla själv om man kan ta tillvara sporerna i själva fruktkroppen  och  då inte behöver mycel. Fungerar det från färsk svamp?
« Senast ändrad: 05 jan-17 kl 15:16 av Stella123 »

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Odla champinjoner
« Svar #1 skrivet: 10 jan-17 kl 17:14 »
då får du nog ta och prova med en portabella då de är den mogna champinjonen. vet dock inte om det skulle funka men värt att testa :)

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
SV: Odla champinjoner
« Svar #2 skrivet: 14 jan-17 kl 22:15 »
Jag skulle också vilja veta lite mer om att odla just champinjoner. Jag har flyttat till en gård med en bra källare där jag tänker att det vore ypperligt med svampodling. Och jag vill i första hand ha champinjoner men hittar inget att köpa. Någon som vet hur man gör för att få igång en odling?

 

Cassandra Siarsson

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Odla champinjoner
« Svar #3 skrivet: 17 jan-17 kl 17:58 »
Hej,

Jag har inte provat att odla champinjoner men väl ostronskivling. Jag beställde och köpte ett så kallat svamphus i lokala ICA-butiken. Först blandade jag halmpellets och medföljande mycel enligt instruktionen och lät det stå några veckor. När mycelet väl tagit sig så skördade jag en ordentlig laddning ostronskivling men kände att det var synd att kasta svamphuset. Jag skaffade en fruktlåda i trä, blandade jord, kompost, mycel och en färsk björkstubbe som jag klöv. Jag stoppade halm/mycel i den spräckta stubben, tryckte ihop den igen och grävde ner den till 75% i lådan. Efter några månader infann sig första skörden i maj. Det blev ingen skörd att tala om under hösten. Jag har återupprepat projektet i en andra låda och hoppas att båda nu ska ge skörd till våren. Om detta fungerar så kommer jag att skala upp experimentet till ca tio lådor då jag gillar ostronskivling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser