Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta gamla golv under nuvarande?  (läst 1214 gånger)

Honken79

  • Inlägg: 10
    • Uppland
Hitta gamla golv under nuvarande?
« skrivet: 24 jul-14 kl 11:30 »
Jag ska kolla på ett gammalt torp, för att ev köpa. Ett av mina viktigaste kriterier är att det går att hitta en massa "gömda" gamla inredningsdetaljer. Bland det viktigaste är ju golven. På bilderna ser det ut som att det dels ligger ett lackat furugolv och dels ett laminatgolv i hallen. Min fråga är; finns det något sätt att känna sig mer eller mindre säker på om det finns gamla plankgolv/skurgolv under dessa golv? Det känns ju som ett lotteri att spekulera...både om det finns och om de i så fall är i gott skick. Tacksam för råd och tips!  :)

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-14 kl 16:32 »
har golven isolerats i modern tid? Då har de med all sannolikhet varit uppe och slängts ut,ersatts av spånskivegolv och ovanpå det laminat.
du kan också se ifall de nya golven är jämna och raka,indikation på att det är nytt och uppriktat under.
är det däremot ojämnt och ev. sviktar på olika ställen är orginalgolven kanske kvar.
Räkna däremot inte med att de är i gott skick,de kan vara ordentligt slitna.
hursomhelst är det av mindre betydelse då det går att hitta gamla golvplank och golven måste i vilket fall upp om inte isolering gjorts tidigare.
Merarbete,javisst men det är livet med gamla hus. ulf

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #2 skrivet: 26 jul-14 kl 11:37 »
Många "gömda trägolv" folk hittar är egentligen gamla undergolv, mest tänkta som underlag istället för spånskivor. Dessa slipas sedan och så får man ofta ett grangolv i dålig kvalite med stoora springor.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-14 kl 13:14 »
Min syster bor på en gård där det är tunna brädor i saln, med stora springor mellan brädorna. Golvet måste ha bytts ut när huset renoverades på 60-talet och man satte även in nya fönster samtidigt.
Själv bor jag i ett hus med breda kilsågade golvplankor som är 40cm på en del ställen, och jag har också gamla fönster med handblåsta fönsterglas.
Så jag skulle säga att du ska kolla på helheten, är huset renoverat med nya fönster på 60-talet lär de också ha förstört golven, slängt ut kakelugnar, byggt badrum etc.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-14 kl 18:40 »
Har golvet, av någon anledning, varit upplockat sedan linoleummattornas slog igenom, så är det säkert bara ett undergolv där.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-14 kl 19:00 »
Misstänker att golvet varit dragit innan .

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Hitta gamla golv under nuvarande?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-14 kl 19:05 »
Förresten. Lackade furugolv brukar ofta vara gamla undergolv, som folk dragit fram. Det kan ge en hint, om hur det ser ut under övriga mattor och grejer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser