Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försäljning av olika matprodukter/godkända kök?  (läst 8484 gånger)

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« skrivet: 18 feb-10 kl 12:54 »
Vet inte om det är rätt plats att fråga på men jag gör ett försök  :):
Jag har svårt att få grepp om reglerna kring försäljning av olika livsmedel och tänkte höra om ni har mer koll?
Hur avancerat bör ett godkänt kök vara? Brukar man kunna låna sådana kök nånstans? Räcker det att köket är godkänt eller måste jag som tillverkare också godkännas? Spelar det nån roll i vilken omfattning man gör det? Om man säljer i liten gårdsbutik, på marknader, till släktingar, vänner och grannar?
Vad gäller vid försäljning av bakat tex? Jag har fått för mig att man nästan alltid måste ha godkänt kök, men sen läser jag lite nu och då om folk som säljer bröd i liten skala eller har sommarkafé utan några speciella lokaler.
Vad gäller frukt och grönt har jag förstått det som att det är fritt fram att sälja så länge man inte skär i sin gröda. Konserver mm antar jag att man inte får sälja om man inte tillverkat det i godkänt kök?

Kött får man väl inte heller sälja, men det går bra att sälja djurungar som sedan får bo kvar och så slaktar man tillsammans när det blir dags?!
Nån som kan reda ut frågetecknen?
 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-10 kl 18:45 »
Reglerna är svåra att läsa ut, och vissa kan man komma runt, tex det där med slakthjälp på djur som man sålt levande.

Det bästa är att kolla med den myndighet som har kontrollfunktion för den typen av verksamhet man tänkt driva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
SV: försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 20:02 »
Hej,

det bästa är nog att du kontaktar din kommunala Miljö och hälsoskyddsinspektör och ställer dina frågor.

Jag skickar länken till den vägledning från Livsmedelsverket som dessa inspektörer använder sig av för att klassa ifall olika verksamheter är att betrakta som livsmedelsföretag eller inte. Titta lite där så kanske då får svar på dina frågor.
Tex omfattas inte skolklasser som bakar till enstaka evenemang eller ex en hembygdsförening som säljer bullar på midsommarfesten.
Men man kan faktiskt få sitt privata hemkök klassat som livsmedelslokal om det gäller enkel hantering ex brödbak och marmelad eller karamellkokning. Se sid 17 i denna länk. Det förutsätter nog att man inte har några som helst husdjur i privatbostaden, antar jag! Men som livsmedelsföretagare har du ett stort ansvar att de produkter du erbjuder marknaden är säkra ur flera aspekter och det kräver en hel del dokumentation från din sida kring HACCP i din verksamhet.
  http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/godkannande_registrering_vagledning.pdf


Lycka till / hälsningar Ebba
« Senast ändrad: 23 feb-10 kl 20:08 av Ebba »

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« Svar #3 skrivet: 23 feb-10 kl 21:03 »
Jag har tankar på att anordna sommarcafé (1 ång i veckan) och har därför kollat upp vad som gäller för min del.

Reglern säger att om livsmedelsföräljning anordnas med "viss kontinuitet" är det ett livsmedelsföretag och måste registreras.

Vad som menas med "viss kontinuitet" beror på hur avancerad försäljning man ägnar sig åt.

Om man håller sig till den lägsta risknivån kan man anordna försäljning upp till 20 gånger per år (1-2 dagar åt gången) utan att räknas som livsmedelsföretag.

Jag ämnar därför hålla mig under det antalet gånger och bara sälja/bereda sådant som räknas som lägsta risknivån.

Den lägsta risknivån innefattar:

Bakning av matbröd och torra kakor
Försäljning av livsmedel som inte kräver kyl / frysförvaring
Försäljning av frukt / grönsaker / rotfrukter / potatis
Försäljning av förpackad glass
Försäljning/hantering av frysta livsmedel
Portionsvis uppvärmning av färdiglagade maträtter
Försäljning av korv med bröd



Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« Svar #4 skrivet: 23 feb-10 kl 21:07 »
Har även förstått det som att man får sälja gårdsprodukter utan särskilt tillstånd och då kan det även vara regelbundet.

 

louise

  • Gäst
SV: försäljning av olika matprodukter/godkända kök?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 14:15 »
Det var en himla märklig lista. Vad är det för fel på mjuka kakor? Varför är de en högre livsmedelsrisk än bröd och torra kakor?

Och så undrar jag om den betyder att man INTE får sälja livsmedel som kräver kyl och frys? Enl. punkt 2. Enl punkt 5 så fpr man sälja frysta varor. Så de säger emot varandra. Fast nu är jag mest nyfiken på kyl-regeln. Man vill ju kunna sälja mjölk till kaffet, kyld saft, ja, kylförvara allting i väntan på att det ska säljas - bärpajer.. och ..säkert en massa mera självklara saker på ett kafé.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Carl Olofson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser