Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar och resten av flocken  (läst 794 gånger)

Kackelbacken

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Kycklingar och resten av flocken
« skrivet: 07 sep-16 kl 12:41 »
Hej!
Jag har nu tre kycklingar (en vecka gamla drygt) med två mammor och har dom nu i ett eget hörn av hönshuset. När törs man öppna upp till de övriga (fyra hönor och en tupp)? Dom har kontakt nu genom kompostgallren som jag delat av med. Är lite orolig att nån ska var elak mot småttingarna. Kan man lita på att mammorna försvarar dom?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingar och resten av flocken
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 15:41 »
mina hönsmammor har klarat sina kycklingar i flocken från att de små är 1 vecka.  Fast det är möjligt att det blir rörigt med två mammor - det har jag aldrig haft.  Finns det möjlighet att släppa ut de stora (ur hönsgården menar jag) medans kycklingfamiljen får vara själva i hönsgården ett tag?  Så att de små säkert fattar hur de ska följa mammorna.  Och att du är med och kollar första timmen när alla är ihop.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Kycklingar och resten av flocken
« Svar #2 skrivet: 08 sep-16 kl 12:51 »
Oftast så brukar det gå bra att låta dem gå ihop efter en vecka. Jag har ibland fått problem med att tuppen kan hacka på kycklingarna men håll ett öga öppet så ska du se att det går bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser