Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter som envisas med att titta ut genom fårstängslet och fastnar...  (läst 4105 gånger)

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Hej! Jag behöver råd! Två av mina getter (har tre, varav en är en killing) har de senaste dagarna börjat med att försöka beta utanför fårstängslet och fastnar med hornen när de ska dra tillbaka huvudet. Speciellt den ena är svår på det här, efter att jag tog ut dem i morse och mjölkade (har dem inne på natten) så gick jag till dem en kvart senare och då hade den ena fastnat, sen var jag med henne lite ute i hagen och då stoppar hon ut huvudet medans jag ser på så jag får trixa tillbaka huvudet från fårstängselsrutan.. Man kunde ju trott att hon skulle komma ihåg att man kan fastna.  ;)

Detta är deras vinterhage och jag är inte färdig med stora sommarhagen än. Tänkte göra i ordning med fler låga trådar i en av mina hästhagar så får de gå och beta där det är ungefär ett tunnland stor hage, med blandad vall och skog. Hur gör man för att vänja en get vid eltråd istället för fårstängsel (vanligt utan el) är det bara att sätta in dem i hagen sen får de väl en "kyss" och då vet de vad som gäller??

Det som är konstigt är att det knappt finns något att beta utanför vinterhagen, mest löv och lite blåbärsris, är det blåbärsriset de vill ha??. Men det finns ju innanför också. Jag lägger in sly av tall och gran och lövträd varje dag och givetvis har de både viltsaltsten, mineral och fri tillgång på hö. Är det för att hagen är för liten som de gör detta? Har gjort massa leksaker åt dem för att roa sig, saker att hoppa på, vippbräda ect men det kanske inte gör någon skillnad nu när det börjar växa i naturen?

Är relativt ny på getter, har haft dem i två månader snart. :) Det är verkligen det bästa jag gjort att skaffa getter, de är så roliga och givande små krabater! :)

Funderar på om jag ska göra varje hål i fårstängslet mindre med hjälp av ståltråd. Kommer ju ta ett tag men jag kan ju inte leva med oron att de ska fastna och behöva vara hos dem och kolla till dem hela tiden.

Tips och råd mottages tacksamt! (vågar nog inte ha sånt där nät som man kan ha el i, bara tanken på om de skulle fastna i det får mig att rysa) som det är nu skadas de ju inte utan får mest stå still på ett ställe tills jag kan ta loss dem. (tittar till väldigt ofta eftersom jag är nojjig av mig när det gäller mina djurs välmående :) )





 

Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
Hej!
Det där känner jag igen. Hade några getter för några år sedan och de tyckte också att gräset var grönare på andra sidan. Människor som åkte förbi, knackade på och var förtvivlade över att getterna hade fastnat. När det gällde mina getter var det bara att ta med sig lite knäckebröd och ropa på dem från andra sidan hagen så krånglade de sig loss från nätet ganska smidigt.
Ha dä`bra i vårsolen.

annajohannas

  • Gäst
Det måste alltid finnas el runt i stängslet. Getterna märker väldigt snart om det inte finns någon el.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Sätt upp en eltråd en bit över marken på stolparna så slutar de sticka ut huvet.

Så fort vi slog av strömmen så stack våra getter ut huvet och fastnade i viltstängslet.


OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Smart med eltråden i stolparna!! Det ska jag göra på nästa hage! Vet inte om jag vågar ha el i själva nätet ifall de fastnar innan de märker elen kan det ju bli hemskt  :o
 
Jag har visserligen redan löst det genom att sätta smalt hönsnät 50cm brett tror jag det var, längs hela insidan av fårnätet. Alltså näst fast hönsnätet i fårnätet där hålen är så stora att de kan trycka ut huvudet utan att få tillbaka det. Såg att den ena gjorde det igårkväll fast högre upp, men där var hålet såpass stort att hon fick tillbaka huvudet själv. :)

Jag tror också att min ena get (hon som fastnade mest) är en sådan sort som vill komma ut. Igår hoppade hon ut ur hagen vid grinden där jag gjort trästaket, hade mjölkbordet på andra sidan så hon kunde mellanlanda lite på det. Nu är det flyttat och jag hoppas hon inte hoppar ut mer. :) I helgen ska fler eltrådar dras i hästhagen så har de stora vidder att beta på och då tror jag de håller sig inne bättre.


annajohannas

  • Gäst
Jag har ett fårstängsel på 100 cm högt, på insidan stolparna har jag satt isalatorer. Eltråd har jag satt som lägst 25 cm ovanför marken, sedan är det ungefär 25 cm mellan varje tråd, har fyra trådar. Mina har stannat kvar i denna hagen, och inte försökt att ta sig ut.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Alternativ lösning på fårnät/horn-problemet: Ha bara bockar med stora horn i fårnäthagen, de kommer aldrig ut med hela huvudet genom nätmaskorna och kan inte fastna :) !
...fast då kan det bli som det blev här på gårn i höstas; bockarna gick i fårnäthagen (med eltråd längst upp, så att de förhoppningsvis inte skulle klättra över), och jag skulle som vanligt (ensam) valla ut getterna från lagården till deras hage efter mjölkningen. Ledargeten (ska inte nämna något namn, för att undvika att genera henne) var brunstig - och stack! Bort till bockhagen, fort som attan, och inte kunde jag fånga henne, även om jag kunde få tag på hennes dotter, åtminstone. Getkräket gick vid fårnätet och bräkte och viftade på svansen åt de uppvaktande bockarna, mest ledarbocken. I flera timmar. Till sist såg jag att hon stuckit in huvudet i en nätmaska och fastnat! Jag skyndade mig dit för att ta loss och fånga in henne, och fick tråckla duktigt med att få ut den motspänstiga madamens horn genom nätmaskan - samtidigt som ledarbocken, han visste nog att jag försökte sno hans tjej, stångade mig på fingrarna. Tack så mycket, men jag fick iaf loss geten och kunde stänga in henne i en kätte i lagården för att undvika vidare raggningsförsök under just den brunsten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Klart att han blev sur när du snodde tjejen!  Du kan vara glad att han inte stångade ner hela stängslet, det hade mina gjort, om de inte hade hoppat över.  :D

  Beträffande vinterhagen, så antar jag att du vill prioritera att göra klart sommarhagen.  Har du kollat parasitläget i vinterhagen?  För nästa år kan jag tänka mig att försöka minska maskorna, till exempel med en ståltråd som du trär i kryss genom varje fyrkantig maska, "knyter" och drar åt.  Då borde de få anstränga sig mycket för att få huvud och horn igenom.

  Nar djur gör något så där konsekvent, så finns det oftast en orsak, fast det kan vara svårt att lista ut den där orsaken.  Du lägger ju in kvistar, men här är det med mineraler?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
De har både mineralbalja och viltsaltsten så jag tror inte de har någon brist. Men de som de vill ha (speciellt rymlingen) verkar vara blåbärsriset som börjat blomma. Jag lade märke till att alla knoppar på blåbärsriset i hagen var borta men det finns ju utanför. Smakade på några blad och inser varför de vill ha dem. De var ju jättegoda!!, lite som harsyra med en touch av blåbär.

Nu sticker de inte ut huvudet längre (tack vare hönsnätet) men den rymlingsbenägna geten har hoppat över trästaketet en gång  ;) . Så det är ju bara för mig att rappa på med sommarhagen där det finns massor med mer blåbärsris, samt ännu mer sly och gräs och annat smaskens..   ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Kan du ta fram en lie och kasta in lite godsaker?  Det där verkar ju i alla fall vara nyttigt.
Eller ta dem på promenad?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Jo jag slänger in sly varje dag, björk, tall och gran mest. Men jag har varit för lat för att klippa av blåbärsris (dessutom vill jag ju ha kvar det på backen ;) ) men de ska få gå till sin sommarhage nu i helgen så då tror jag de blir än mer nöjda.. Det är helt enkelt för mycket gott utanför staketet just nu än vad det är innanför. :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Det blir nog bra.
Det är helt enkelt för mycket gott utanför staketet just nu än vad det är innanför. :)
Ja, vem kan stanna innanför då? :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
Sätter du en el tråd på insidan så kom ihåg att den ska sitta på en 25 cm ca ifrån staketet. detta för att de inte ska kunna få ut huvudet genom staketet innan de får elstötar och får panik. man kan ansluta jord till staketet så blir det bra effekt även när marken är torr eller de står på sten. Jorda aggregatet noga enligt alla anvisningar. Och mitt råd, Köp ett med så många joul lagen tillåter. Då håller de sej borta från staketet. Det har gjort att jag inte behöver ha elen på mer än någon månad om året. När jag behöver motivera rymlingar att stanna i hagen eller göra en extra hage på sidan med hängig get eller vad det nu kan vara. Att skilja brunstiga getter från bocken har det dock inte hjälpt på.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Åh, jag kan ju uppdatera lite.. Gjorde färdigt sommarhagen i lördags och de fick gå dit. Det blev en hel del skuttande och lekande när de fick så mycket nytt och så stor hage med både gräs, björksly och skog med blåbärsris och annat trevligt. Inga problem alls! De trivdes som bara den.

Men så i söndags när de hade fått vara i hagen under förmiddagen (jag leder dem i koppel till hagen eftersom jag vill ha dem inne i stallet på natten och nya hagen ligger inte i anslutning :D) så rymmer givetvis min lilla ettåriga get, som är den som är värst på sådant. Hon hoppade mellan tråd två och tre och en gång såg jag henne krypa under på ett ställe som det var liten försänkning i marken (åtgärdade det med en snabbstolp, men då fortsatte hon med hoppandet mellan trådarna). Har fem trådar inalles. Jag hade på elen och har det starkaste aggregatet som fanns (har det till hästarna annars, men de är så staketsäkra att de får gå utan nu ett tag tills jag skaffat ett till ;) )

Jag provade att sätta in henne i hagen fem gånger tills jag tröttnade och satte dem i sin gamla vinterhage igen.. Det är ju massa bete i nya hagen så det är nog inte det. När jag gick ifrån dem, när jag satt in henne i hagen sista gången så hoppade hon ut och sprang efter mig (hon är väldigt matte-kär)..

Så vad ska jag göra? Tråden tar henne på ryggen när hon skuttar ut men jag vet inte om hon känner det genom ryggraggen. Funderade på om jag skulle frisera henne lite  8) en annan fundering är att sänka den tredje tråden lite nu är det ungefär 17 cm mellan tråd 2 och 3 (från marken räknat) och 13 cm mellan tråd 1 och två... Det tredje man kan göra antar jag är att sätta upp en till tråd, men 6 trådar känns lite motigt, går ju åt en väldans massa pengar till isolatorer om inte annat.. 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Hur många Joule effekt har du på ditt elaggregat?
Kan vara så att det brister i jordningen. Bonka ner ett par jordspett till med lagom mellanrum, helst där marken är fuktig, så kanske det blir mer kräm i stängslet.
Ettåringen som är rymmare, är hon månne en föredetta flaskkilling?
På de permanenthagar där jag har eltråd, har jag 3 stycken. Det räcker. Visst sticker killingarna då och då, men de går aldrig ifrån de vuxna i flocken, och när någon av de äldre fnyser till kommer småttingarna in igen. Trots allt hör det till att djurungar befinner sig på fel sida stängslet ibland, grannens kalvar gör likadant. Problem uppkommer när det är de vuxna som rymmer ur hagen!
Har du eltråd och inte elband till ditt stängsel, förresten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
så rymmer givetvis min lilla ettåriga get, som är den som är värst på sådant. Hon hoppade mellan tråd två och tre och en gång såg jag henne krypa under på ett ställe

Så vad ska jag göra? Tråden tar henne på ryggen när hon skuttar ut men jag vet inte om hon känner det genom ryggraggen. Funderade på om jag skulle frisera henne lite  8) en annan fundering är att sänka den tredje tråden lite nu är det ungefär 17 cm mellan tråd 2 och 3 (från marken räknat) och 13 cm mellan tråd 1 och två... Det tredje man kan göra antar jag är att sätta upp en till tråd, men 6 trådar känns lite motigt, går ju åt en väldans massa pengar till isolatorer om inte annat..

Det är vanligast att de kryper under stängslet oavsett vilket. Visst kan du "frisera" rymmaren men hon är ju redan igenom stängslet om hon träffas av el på ryggen. De ska mötas av elen redan när de sträcker fram nosen. Det är för stort mellanrum (17 cm) mellan tråd 2 och 3 speciellt för getter som lärt sig rymma. Stängsla från början så säkert som möjligt. Det är värdelöst att bättra på efterhand som dessa smarta djur lärt sig att ta sig ut. Då blir de bara ännu listigare och lär sig fler knep. Introducera varje get till eltråd/elnät innan den släpps lös i hagen. Ta geten i koppel och led fram till eltråden och se till att varje get får en rejäl kyss av eltråden, även killingarna.
« Senast ändrad: 07 maj-14 kl 08:20 av SussiloII »

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Ska kolla hur många joule det är, jag provade på varje tråd med ett grästrå och fick mig ju en stöt på varje. ;) Ska även kolla upp jordningen en gång till, har bara ett jorspett faktiskt så det behövs nog fler till en såpass stor hage...

Har eltråd, inte ren metalltråd utan sådan som ser ut som rep fast tunn..

Jag vet inte om ettåringen (som heter Betty) blev flaskmatad, men hon har iallafall varit en liten stackare som fått gå mer i trädgården än i gamla flocken så hon är ju väldigt danad på människor (köpte dem för för tre månader ungefär), sen är hon så liten och flink så det är ju klart att hon rymmer. (hon är t.ex jättesnabb med att få ut huvudet i grinden när jag ska gå ut, som en skugga efter benen är hon så jag får oftast backa ut ur hagen och trycka tillbaka henne :D) Det jag inte vill är att hon lär den andra getens killing att rymma, för de är lite som ler och långhalm nu när killingen blivit större och mamma är tråkig och inte leker lika mycket som den här ettåringen gör.

Jag inser att jag helt enkelt får ha dem i vinterhagen tills helgen då jag hunnit få upp en till tråd och flyttat alla gamla isolatorer så det blivit tätare mellan rad två och tre. Lika bra att göra det och hoppas på att hon inte hittar på något nytt smart som jag inte tänkt på. Sen blir det väl kanske en helt annan femma sen när hon killat och blir tyngre och får juver men det är ju inte föränn nästa vår  :o

Jo, det hör väl till att de rymmer ibland, jag är bara en sån som är oroligt lagd över mina djur och vill ha koll på dem ;) sen har jag en stor hingst i en hage i närheten och jag vet inte hur det skulle bli om hon promenerade in i hans hage. Förmodligen ingenting, för de har nosat på varandra genom staket och hälsat, men tänk om han sparkade eller trampade ihjäl lilla Betty. (nu tror jag visserligen hon är för snabb för det men man kan ju ändå oroa sig över det  8) )

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Grässtrået är en väldigt bra elstängselprovare :) !

Testa att förbättra jordningen, så kanske det känns ännu mera i handen när du provar med grässtrået. Har du inte fler köpe-jordspett hemma kan du jorda med i princip vilka ledande metallföremål som helst; gamla vattenrör (gärna av koppar), maskindelar, järnspett o s v.

Du har alltså elband, plastband med små invävda ledande metalltrådar? Fundera över om du ska köpa hel metalltråd istället. Den leder ström mycket bättre och är mer hållbar.

Din lilla Betty saknar månne mänskligt sällskap, är det därför hon rymmer? Går det isf att ha getternas hagar i närheten av det mänskliga huset, så att hon ofta kan se sina människor utan att behöva rymma? Mina bockar är lätta att stängsla in - så länge det finns folk i närheten, då trivs de ypperligt, men skulle en få för sig att ha dem nånstans på någon utmark är det bara att glömma att de stannar kvar, oavsett hur säkert stängsel en sätter upp!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Jag ska prova metalltråd som alternativ ifall det inte funkar med sex trådar... kan ju iofs sätta den där mellantråden som jag får sätta upp som extra i metall i stället.. Jag kom dessutom på att jag har ju väldigt torrt i mina marker (bor på sandås) så jordningen är säkert dålig på grund av det också.. Nu regnar det visserligen, men jag ska nog börja vattna lite på jordspetten när det är för torrt väder så de tar bättre...

Det där med mänskligt sällskap vet jag inte hur mycket mer jag kan ge dem, jag är hos dem ganska mycket, leker lite med dem och gosar med dem i hagen och de bor inte mer än kanske 100 meter från vårt hus. Fast det är klart, skulle Betty få välja skulle hon ju vara med mig i köket hela tiden ;)

OliviaJohanna

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Nu uppdaterar jag igen med att berätta att nu går mina getter fridfullt i sin sommarhage utan att rymma.. Lösningen var att sätta brädor längst ned omkring ingången så det inte gick att krypa under några omständigheter. Det behövs inte runt hela hagen som tur var utan bara vid insläppet.. Sex trådar el, med ca 10 cm mellan varje...

Men det som jag tror gjorde den största susen var att jag tog bort den äldsta geten som var lite av en mobbare och bytte ut henne mot en ny liten bockkilling. Resultatet av lite omorganisering i flocken var väldigt tydligt och nu är det mycket mer fridsamt i min flock..

Dessutom går de tillsammans med mitt högdräktiga sto och de kommer jättebra överens.. ska bli väldigt intressant att se hur fölet kommer överens med de små getterna. tror det blir en bra grej eftersom det är nyttigt för föl att få leka med likasinnade och då får getterna ersätta ett annat föl som kamrat..

Så härligt när det är smidigt och djurhållningen lätthanterlig.. Vardagen blir mycket lättare då. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser