Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  försvunnen anka  (läst 3554 gånger)

robema

  • Gäst
försvunnen anka
« skrivet: 26 jul-05 kl 11:57 »
Hej, jag fick nyligen mitt ankpar identifierat här som Kejsaranka, tack för den snabba hjälpen med det!
Nu är det så illa att på Onsdag morgon förra veckan fanns det bara en anka kvar, honan är helt spårlöst försvunnen! Området runt dammen där dom håller till är inhägnat med hönsnät så jag tror knappast att räven kan ha tagit henne, det fanns heller inga som helst spår av strid. Finns det något annat djur som kan ha tagit honan (rovfågel?), hon var ganska stor så det kan inte varit ett lätt byte.
En annan tanke vi varit inne på är om hon har tagit sig ut ur inhägnaden (det har hänt förut men då har hannen och honan suttit tätt ihop på var sin sida nätet), och lagt sig för att ruva i skydd av någon buske eller annan växtlighet.
Vi har letat på ett ganska stort område runt huset, men utan resultat.
Är det någon som har en idé om vad som kan hänt med henne?
Hur brukar honan bete sig när hon skall ruva ett ägg?
Vi är noviser på området så alla tips och råd mottages tacksamt!
Slutligen, jag tror knappast att honan dyker upp igen så jag skulle vara tacksam för ett tips om var vi kan få tag på en ny hona av arten Kejsaranka (hels i västsverige), den stackars hannen verkar känna sig väldigt ensam.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:försvunnen anka
« Svar #1 skrivet: 26 jul-05 kl 17:01 »
konstigt.. exakt samma sak hände mig med mitt myskankpar.

Honan var helt plötsligt borta, flyger knappast över 2 m högt staket och dessutom var hon så ung så vingarna var ej klara.

Hannen fick en ny hona så han slipper vara ensam, men vart tog den första hona vägen ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

camhed

  • Inlägg: 48
    • Brofarmen
Re:försvunnen anka
« Svar #2 skrivet: 27 jul-05 kl 09:24 »
Tyvärr är det mycket ankstölder runt om i landet nu...kolla på  Svenska
Simfågel & Kalkon Klubben sida http://www.geocities.com/srfaogsk/sidatta.html
Nu är det nog inte så att dom tar ett enstaka djur men man vet aldrig..
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

katta

  • Gäst
Re:försvunnen anka
« Svar #3 skrivet: 15 aug-05 kl 09:32 »
Har ni hittat honan?

Annars kan en rovfågel mycket väl ha tagit henne, en bekant till mig har blivit av med flera ankor på det viset.

Alternativt att hon kanske tagit sig ut som du skrev att det har hänt tidigare, och lagt sig att ruva i ngt buskage någonstans. Det händer titt som tätt att honor försvinner på det viset också.

Om ni har mård i närheten så har det hänt att sånna tagit ankor utan att lämna minsta spår. har ingen aning om hur stora mård är men om jag ska tro det jag hört så tar de ankor.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:försvunnen anka
« Svar #4 skrivet: 15 aug-05 kl 11:29 »
har ingen aning om hur stora mård är men om jag ska tro det jag hört så tar de ankor.

Mården är ett litet djur, men i förhållande till sin storlek kan den döda förvånansvärt stora byten. En anka är en enkel match, även om mården är betydligt mindre själv och måste "rida" på ankans rygg för att kunna ta ihjäl ankan. Men att få med sig ankan från en inhägnad rastgård...? Nej, det är mer än vad mården klarar av. Den kan visserligen klättra in, och sedan är den stark nog att kunna släpa på ankan genom att ta tag i den och backa bit för bit. Men att få med sig ankan klättrandes över ett staket går inte.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser