Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus från averto  (läst 10937 gånger)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
Växthus från averto
« skrivet: 24 feb-17 kl 20:39 »
Någon som beställt därifrån och kan uttala sig om kvalité samt leverans etc? Sugen på ett "stort" växthus på 30m² att kombinera höns på vintern och grönsaker på sommaren. Tilltalande pris och hemsidan ser gedigen ut: http://averto.lv.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthus från averto
« Svar #1 skrivet: 24 feb-17 kl 21:09 »
Vet inget om sidan men jag skulle vilja ha flera vädringsfönster i taket men ser inga sådana på bilderna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #2 skrivet: 24 feb-17 kl 22:08 »
Vet inget om sidan men jag skulle vilja ha flera vädringsfönster i taket men ser inga sådana på bilderna.

Det är tillbehör. Bara att köpa till så många man vill.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #3 skrivet: 02 mar-17 kl 10:13 »
Försöker få liv i tråden.
Ge mig en vettig anledning till varför jag inte skall köpa en sådan här: https://averto.lv/en/greenhouses/polycarbonate-greenhouses/classico/greenhouse-4classico-3x10m/
Jag har redan sett ut plats i trädgårdslandet. 10 meter blir perfekt. Är 4mm ett problem? Borde jag söka efter något med tjockare? 6mm? kostar liiiter mer. Tanken är att odla senvinter/vår/sommar/höst och den lilla tid som är kvar får hönsen göra "rent" hus.
Och om jag inte ska investera i den, vad ska jag investera i istället? Tunnelväxthus? Börsen?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Växthus från averto
« Svar #4 skrivet: 02 mar-17 kl 11:06 »
Om du söker på "tunnelväxthus" eller "bågväxthus" i rutan Google anpassad sök uppe till höger på denna sida så hittar du flera trådar som behandlar olika märken av dessa växthus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #5 skrivet: 03 mar-17 kl 15:41 »
Jag har kommit på en sak som talar emot. 319Euro i frakt :S. Får fundera lite över helgen om det är värt det, eller om jag ska gå på något annat istället.

andtol

  • Gäst
SV: Växthus från averto
« Svar #6 skrivet: 03 mar-17 kl 20:07 »
Det är väldigt lågt i tak. Ett växthus behöver ha stor rymd för att det ska bli ett vettigt klimat för växterna.

Man kan ev sätta det på en sarg som man höjer upp en bit.

Hur förseglar man plastens kanter? Det växer väldigt lätt mossa på insidan av polykarbonatskivor.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #7 skrivet: 03 mar-17 kl 20:23 »
Det är väldigt lågt i tak. Ett växthus behöver ha stor rymd för att det ska bli ett vettigt klimat för växterna.

Man kan ev sätta det på en sarg som man höjer upp en bit.

Hur förseglar man plastens kanter? Det växer väldigt lätt mossa på insidan av polykarbonatskivor.

Försegla kanterna hade jag tänkt göra själv med något kladd, typ silikon eller motsvarande... Hmm, lågt i tak vill jag förstås inte ha. Går att höja upp en del förstås när jag bygger. Men hur mycket pratar vi om för att få en bra höjd i huset?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Växthus från averto
« Svar #8 skrivet: 03 mar-17 kl 21:19 »
Försöker få liv i tråden.
Ge mig en vettig anledning till varför jag inte skall köpa en sådan här: https://averto.lv/en/greenhouses/polycarbonate-greenhouses/classico/greenhouse-4classico-3x10m/
Jag har redan sett ut plats i trädgårdslandet. 10 meter blir perfekt. Är 4mm ett problem? Borde jag söka efter något med tjockare? 6mm? kostar liiiter mer. Tanken är att odla senvinter/vår/sommar/höst och den lilla tid som är kvar får hönsen göra "rent" hus.
Och om jag inte ska investera i den, vad ska jag investera i istället? Tunnelväxthus? Börsen?

Om du skall ivestera så bygg ett eget.
Betydligt lägre kontantinsats och du kan få det precis så som du vill.
Jag byggde ett på ~15 kvm för 2000:-
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #9 skrivet: 03 mar-17 kl 22:52 »
Om du skall ivestera så bygg ett eget.
Betydligt lägre kontantinsats och du kan få det precis så som du vill.
Jag byggde ett på ~15 kvm för 2000:-

Det hade förstås varit något, men med heltidsjobb, små barn, trädgård, skog som ligger som dras hem med hästen, samt att jag cyklar en hel del så finns det inte tid för mer byggprojekt. Har tillräckligt med sådan redan :)

andtol

  • Gäst
SV: Växthus från averto
« Svar #10 skrivet: 04 mar-17 kl 13:20 »
Om du skall ivestera så bygg ett eget.
Betydligt lägre kontantinsats och du kan få det precis så som du vill.
Jag byggde ett på ~15 kvm för 2000:-

Visa gärna ditt växthus med bilder! Och hur det ser ut säsong 2 och 3.

royalimp

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Växthus från averto
« Svar #11 skrivet: 25 apr-17 kl 13:50 »
Hej
Är det ingen som köpt av Averto?

Jag har bestämt mig för deras Gracio 3x6 meter med 6 mm longlife poly.
Även med den dyra frakten verkar det mycket prisvärt jämfört med vad som går att köpa i Sverige.

Men jag får lite dåliga vibbar. De svarar sporadiskt på mail.
Recensionerna på Facebook är 2 år gamla.
/M

royalimp

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Växthus från averto
« Svar #12 skrivet: 16 maj-17 kl 14:04 »

Tänkte bara uppdatera informationen om växthus från Averto i Lettland.

Jag fick senare svar på mina mail och valde att göra en beställning. Växthuset anlände punktligt, precis som utlovat!
Mycket bra kommunikation på engelska.
Instruktionen är lång också den på engelska.
Nu skall växthuset bara skruvas ihop. Lite mekano är det!
 :)
/M

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Växthus från averto
« Svar #13 skrivet: 25 maj-17 kl 20:35 »
Kan också uppdatera. Det blev ett växthus därifrån. De hade rea på classicomodellen så jag beställde ett sådant, 30 kvadratmeter. Beställde till två ventilatonsfönster med automatiska öppnare. Tillsammans med frakten blev det strax under 10 000. Lite mekano minst sagt. Manualen var kanske inte kanon, men det löste sig till slut. Monterade det på en ram av reglar så att det kom upp en bit. Lite pyssel kvar men nästan hela huset är fyllt med växter nu. Vädringsluckorna har jag inte satt upp än, utan vi öppnar båda dörrarna istället. Fundera på att lösa klimatfrågan utan att skära upp taket. Vill ändå bygga om gaveln något, den känns lite väl klen. Får se vart det lider. Rätt nöjd än så länge, men ett tips är att inte skära upp rullen med vxthusplasten om det riskerar att  det blir blåste innan man hinner få upp det. Var inte jätteroligt att försöka fånga in plasten i blåsten :S

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Växthus från averto
« Svar #14 skrivet: 01 jun-17 kl 17:43 »
Jag har köpt en odlingstunnel, Porta 3x6 meter. Hela kalaset gick på 310 euro, det var lite meckigt att sätta upp den men det gick. Verkar vara bra grejer, men man får förankra det ordentligt här, det blåst jämt känns det som!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser