Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved som möglar.  (läst 6103 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Ved som möglar.
« skrivet: 19 okt-14 kl 12:02 »
Hallå alla! Jag har kapat och klyvt ved och staplat i vedbon. Den började mögla, så jag lade pallar på golvet och spred ut veden istället, och lämnade båda dörrarna lite öppna för att få maximal luftgenomströmning, ändå fortsätter veden mögla! Det är nylagt tak på hela byggnaden, jag bytte i somras så det kan inte vara problemet, så vad beror det på? Och framför allt,vad ska jag göra?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved som möglar.
« Svar #1 skrivet: 19 okt-14 kl 12:06 »
Ved möglar ofta i början, innan den hunnit torka så mycket att möglet inte kan överleva. Så det är bara att vänta så fixar det sig av sig själv. Hoppas du inte tänkt elda med den veden i vinter för den är helt klart inte torr nog.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Ved som möglar.
« Svar #2 skrivet: 19 okt-14 kl 12:14 »
Nej, det är nästa års vedförråd :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved som möglar.
« Svar #3 skrivet: 19 okt-14 kl 12:28 »
Dåså, bara att låta det torka i fred. Stapla gärna luftigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ved som möglar.
« Svar #4 skrivet: 19 okt-14 kl 14:45 »
Om det blir en lång period med riktigt blötväder så här på höstkanten så får man finna sig i att veden möglar hur luftigt den än ligger.

Sätt gärna upp en hygrometer i vedboden så du kan hålla koll på luftfuktigheten.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Ved som möglar.
« Svar #5 skrivet: 20 okt-14 kl 10:05 »
Mer ventilation! Fullt öppna dörrar och luckor... när vädret tillåter.

Just nu hjälper det kanske inte med tanke på hur allt dryper av regn och fukt.

Normalt brukar väl rekomenderas att man torkar veden ute, gärna under tak eller plåt, innan den bärs in i vedbod.

Det är mycket vatten som ska torka bort från färsk ved. Flera kubikmeter från en full vedbod.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ved som möglar.
« Svar #6 skrivet: 20 okt-14 kl 10:11 »
Det är mycket vatten som ska torka bort från färsk ved. Flera kubikmeter från en full vedbod.

Jodå. Jag har ett vedträ liggande inomhus, från en sälg som jag fällde i april i år. Jag har vägt det lite då och då, nu är det nere på lite drygt halva vikten jämfört med när det var färskt. Det har gått ner från 1170 till 620 g.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Ved som möglar.
« Svar #7 skrivet: 20 okt-14 kl 12:00 »
Är dörrarna på samma sida?
Blev taket du la mycket tätare än det  gamla?
Lösningen är i alla fall att öka ventilationen rejält.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ved som möglar.
« Svar #8 skrivet: 20 okt-14 kl 12:07 »
När fälldes individerna som veden kommer från?

 

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Ved som möglar.
« Svar #9 skrivet: 21 okt-14 kl 23:10 »
Dörrarna är på varsin sida av vedbon, så det är korsdrag, och taket är numera tätt, det var det inte förut :). Veden fälldes tidigt i våras, mars har jag för mej, och har legat ute fram tills i september då jag började klyva. Jag har flyttat om och sorterat upp veden nu, det var inte så farligt som jag trodde. Det mesta var faktiskt torrt, det är den gigantiska björken en kompis fällde sent i somras som inte är torr och har möglat, men den ska jag inte elda med i år, så det gör inte så mycke. Den hinner torka till nästa höst/vinter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser