Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Turkisk stridshöna  (läst 1214 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Turkisk stridshöna
« skrivet: 04 jun-16 kl 16:16 »
Jag har, av en slump, fått några ägg av turkisk stridshöna. Det säger ägaren att sorten heter i alla fall. Jag hittar några trådar här på Alternativ men i övrigt mycket begränsad information om rasen.

Finns det någon som kan berätta lite om rasen? Hur stora blir hönor respektive tuppar? Storlek på ägg? Lägger de normalt med ägg (sisådär 2 ägg på 3 dagar räknar jag som "normalt")? Ruvvillighet?

Vet inte om jag ska bry mig om att försöka kläcka äggen ifall de blivande hönsen inte passar in i min blandrasflock, därav frågorna.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Turkisk stridshöna
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 21:03 »
Och hur kommer de i så fall att fungera socialt i den redan befintliga flocken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Turkisk stridshöna
« Svar #2 skrivet: 05 jun-16 kl 11:06 »
Hoppas du testar, det kan vara en intressant ras. De enda stridshöns vi har är mesar och de borde heta fredshöns för de är väldigt lugna. Tupparna kanske är vassa mot andra tuppar de inte känner, men det har vi inte testat. Det negativa med mesarna är att de inte tål kyla.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Turkisk stridshöna
« Svar #3 skrivet: 05 jun-16 kl 15:15 »
jag har indiska stridshöns, de snällaste av dem alla!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Turkisk stridshöna
« Svar #4 skrivet: 05 jun-16 kl 18:25 »
Vad jag hört om stridshöns är dom alla lugna, till skillnad mot vilka som sprider det falska ryktet om aggrisivitet.
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser