Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpliga raser för trädgård  (läst 3489 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #20 skrivet: 01 maj-16 kl 14:05 »
Jag har inga djur   till salu  och inga avelsägg,  föder inte upp för att sälja. Möjligtvis om jag får väldigt lyckad könsfördelning kan jag ha enstaka unghönor till salu. I höst. men jag tycker att det är bra om man väljer en hönstyp som passar ens förhållanden. Jag har haft en lantras, blomme, i flera år och de var mycket aktiva och vidlyftiga, och vi hade ändå en mycket större tomt än t.s.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #21 skrivet: 02 maj-16 kl 10:11 »
Oj jag har inte upplevt att någon försökt pracka på mig något, tvärtom det som jag bad om, tips och råd. Jag skulle inte våga kläcka upp kycklingar själv som helt grön, utan ska försöka hitta flyttklara "ungdomar" som någon erfaren fött upp. ( springer ivrigt ut och tittar om det ligger några strutsägg i brevlådan)

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #22 skrivet: 02 maj-16 kl 13:19 »
Jag har haft Brahma (inte nu längre). De är stora, snälla och lägger hyfsat med ägg. Nackdelen är väl att de äter rätt mycket, blir könsmogna (värper) sent och vissa linjer är ruvbenägna. De jag hade var dessutom lite klumpiga och trampade lätt sönder äggen. Men som sagt stora, lugna och snälla! Vackra är de också!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #23 skrivet: 02 maj-16 kl 17:07 »
Mm lugn låter bra. Finns inte de förresten även i dvärgmodell? Då kan jag sammanfatta våra önskemål: lugn, trevlig, trivs på vår plätt, ägg.. fin..! Vi har  ju som det är nu inga ambitioner på att bli självförsörjande eller så, utan vill bara njuta av hönssällskap. Bodde vi på landet skulle nog drömmen vara att bli det..

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #24 skrivet: 03 maj-16 kl 12:32 »
Jag kan tänka mig att dvärgbrahma kan vara ett bra alternativ men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Jag slutade med brahma för de dumruvade hela tiden. Nu har jag bara några korsningar kvar och av dem är det en som vill ruva och det tycker jag är lagom.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #25 skrivet: 03 maj-16 kl 13:14 »
Lugn höna som bara vill ruva eller äggläggande höna med längtan till de stora vidderna.. finns det inget mittemellan då tro?
Vad sägs om dvärg sussex? Jag känner mig bara mer förvirrad.. kanske två olika sorter, två som lägger ägg och två sällskapliga! ( och som trivs ihop)

Gilbert

  • Gäst
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #26 skrivet: 03 maj-16 kl 13:59 »
Anledningen till din förvirring är att du tyvärr lyssnat på dvärjfanatikerna. Har man inte öra för goda råd så har man inte. Man gör ett val och står för det. Du har fått rådet lantraser, det finns många att välja bland men du tänker tyvärr som en 08. Lantraserna är ett mycket gott råd.
Höns är lixom inget husdjur och klappvänligt för barnen oavsett vilka höns du väljer.
 

Gilbert

  • Gäst
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #27 skrivet: 03 maj-16 kl 14:24 »
Vi har Sussex och det är inget jag skulle rekommender dig även om det passar oss väl.

Det är en sk köttras, men det är snälla hönor som skrockar och pratar med en när man klappar eller sticker in handen och hämtar ett ägg.

Lantraserna beter sig på samma sätt, och det finns många att välja bland.


MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #28 skrivet: 03 maj-16 kl 17:25 »
^ Kan du rekommendera en lantras som skulle trivas på mina ytor? Utegården skulle kunna bli större. Klappar gör vi på katterna så det behövs inte. Har inte ens varit och tittat än så har verkligen inte bestämt ras. Lantraserna finns ju också i olika storlek.. ;)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #29 skrivet: 03 maj-16 kl 19:20 »
Eftersom ni inte ska ha tupp och det alltså inte blir avkomma finns det egentligen ingen anledning att hålla sig till en ras. Jag är motsvarande situation, lite större tomt kanske,  men ingen bil. Så jag har köpt höns och kläckägg dit jag kan komma utan bil. Jag har varit nyfiken på olika raser.  Men det  har mest blivit blandraser, stora och dvärg.  Fast mest lantrasblandningar.  Den mest produktiva hönorna har varit korsning mellan värphybrid och lantraser.    Men hos mig har det varit större skillnader mellan individer än mellan raser vad gäller lättskrämdhet, lätthet att bli tam, ruvvillighet.  Men ingen större skillnad i hur stor yta de rör sig på när de går fritt.  Dock har jag inte haft några tunga raser.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Lämpliga raser för trädgård
« Svar #30 skrivet: 04 maj-16 kl 13:37 »
Tack Karsan! Nu känns det mer okomplicerat..och roligt! ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim, Valpen001

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser