Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avfukta en källare  (läst 2710 gånger)

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
Avfukta en källare
« skrivet: 26 jul-13 kl 22:09 »
På gården finns det två små källare. En är sval och torr och förmodligen alldeles utmärkt att förvara öl, konserver och säkert även tex potatis i och det finns bara ett fel på den; den är i fel ände av huset, så långt från köket det går att komma utan att gå ut.

Det finns en andra källare som ligger på alldeles utmärkt avstånd från köket men den har ett annat problem; hydroforen står i den källaren vilket gör den så fuktig att den har permanenta invånare i form av sniglar.

Så jag funderar på om man kan få ner fuktigheten till nivåer där kanske till och med grönsaker skulle kunna klara sig. En sak som rimligtvis borde minska problemet vore att isolera hydroforen och när jag googlade på det så hittade jag ett förslag som gick ut på att helt enkelt limma dit liggunderlag på tanken!

Innan jag går lös med foglim och liggunderlag tänkte jag dock kolla vad expertisen här anser och om det finns andra saker man kan roa sig med. Ett problem är att det inte finns något avlopp i källaren, så det gör det svårt att bli av med kondensvattnet vilket givetvis inte gör situationen bättre...

Tips, förslag, grandiost galna idéer någon?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

andtol

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #1 skrivet: 27 jul-13 kl 12:55 »
Bind fast liggunderlaget så kan du pröva under att limma. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfukta en källare
« Svar #2 skrivet: 27 jul-13 kl 13:25 »
Problemet är de enkla fysiska lagarna.
Källaren är sval fuktig luft lägger sig i svala utrymmen, vattnet i hydroforen är ännu kallare då samlas ännu mer fukt tack vare kondensen.
Finns möjligheten att bygga in hydroforen i ett litet rum? Och sedan ha dit en ventilation på det utrymmet.

Att isolera hydrofor och alla rör kan fungera det oxå. men det innebär fortfarande att du har en relativ fuktighet i utrymmet. Och ingen möjlighet att leda bort fukten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #3 skrivet: 27 jul-13 kl 13:58 »
Det ska inte vara för torrt i potatiskällare, så kanske är det lagom i den fuktiga? Fast det ska förstås inte vara så fuktigt att trädelar ruttnar. 
Sniglar äter på diverse, men stoppas av saltsträngar, där de går in.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Avfukta en källare
« Svar #4 skrivet: 27 jul-13 kl 14:51 »
Samla kondensvattnet i en dunk, så har du destvatten om du behöver. Eller häll ut. Du får nog inte mer än 20 liter i månaden under sommaren, på vintern inget alls. Isolerar du tappar du den uppvärmning av källaren du har på vintern, då kanske ölen fryser :(

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Avfukta en källare
« Svar #5 skrivet: 27 jul-13 kl 17:47 »
Jag vet iofs inte exakt hur fuktigt det är där nere men ska jag gissa utifrån vad jag sett i andra hus så är det nog på gränsen att trä börjar ruttna. Jag misstänker att potatis inte vill ha det riktigt så fuktigt...

Jag har funderat på om man skulle bygga ett litet rum till hydrofor/pump, men problemet är väl hur man gör det utan att reglar etc blir angripna. Risken är att kylan från hydropressen får fukten att lösa ut i isoleringen, men det kanske man kan undvika genom att bygga hela grunkan i cellplast i stället.

Och så måste man ta hand om kondensvattnet med, då...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #6 skrivet: 27 jul-13 kl 20:12 »
I min gamla källare stod det ofta vatten, vid mycket nederbörd och på våren. Slog hål i betonggolvet, så det kunde sjunka undan snabbare.

Det var så fuktigt att träet, inte mådde riktigt bra av det och om man ställde in wellpapplådor, så möglade dessa, men pärer, morötter och äpplen, trivdes bra där.

Om träet inte trivs där, så borde du se det, om det inte blivit fuktigt alldeles nyss, typ.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Avfukta en källare
« Svar #7 skrivet: 27 jul-13 kl 20:49 »
Om du isolerar hydroforen får du det fuktigare i källaren, hydroforen är en gratis avfuktare.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Avfukta en källare
« Svar #8 skrivet: 27 jul-13 kl 21:00 »
Hm. Tänkvärt. Det är också kylelementet och man vill ju ha det svalt om man ska använda det att lagra mat.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #9 skrivet: 27 jul-13 kl 21:04 »
Hm. Tänkvärt. Det är också kylelementet och man vill ju ha det svalt om man ska använda det att lagra mat.

Och värme på vintern, som drängen skrev.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Avfukta en källare
« Svar #10 skrivet: 27 jul-13 kl 21:38 »
Finns inga utluftningsventiler så kanske det borde vara det, finns el indraget så kanske en (eller två) sån liten utsugningsfläkt som man brukar ha i våtutrymmmen kunde vara nåt? Och var går sniglarna in? Finns väl inte så mycket snigelmat i källaren såvitt det inte är alger eller liknande på väggarna, snigelrensa och röna ut var deras vägar går och täta där, det går inte att förvara rotfrukter i ett utrymme fullt med sniglar. Prova att hänga nåt gammalt täcke el dy över hydroforen så du kan få en hum om hur mycket fukt den avger. Dryper hydroforen så måste den nog avskiljas på nåt vis.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #11 skrivet: 27 jul-13 kl 21:46 »
Hydroforen avger ingen fukt, såvida den inte läcker någonstans.
Det är fukt, som redan finns i luften, som kondenseras på den, för att den nu är kall.

andtol

  • Gäst
SV: Avfukta en källare
« Svar #12 skrivet: 27 jul-13 kl 21:50 »
Vår hydrofor finns i en fuktig källare. Men dels har finns den i ett eget isolerat rum och dels har vi värme på året runt i källaren. För fem år sen när vi flyttade in var det inte fräsch luft i källaren och mycket fukt. Nu är det helt ok för det mesta. Och i själva hydroforrummet är det lite fuktigt men inte alls någon fara.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Avfukta en källare
« Svar #13 skrivet: 28 jul-13 kl 00:48 »
Om källaren får in fukt genom väggarna hjälper fläkt, men det går åt stort luftflöde då. Om väggarna blir fuktiga för att källaren är kall så är det bättre att minska ventilationen och låta din "avfuktare" jobba.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser