Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Australorp, tuppar eller hönor?  (läst 3821 gånger)

woelj

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
Australorp, tuppar eller hönor?
« skrivet: 30 sep-14 kl 14:50 »
Jag kläckte 5 st svart australorp kring midsommar så de är ca tre månader nu. En tupp ligger i frysen så den var inga problem att könsbestämma. Men dom kvarvarande fyra tycker jag som nybörjare är svåra! Har bildgooglat men inte blivit klokare. Tycker det är väldigt mycket kam på två av dom större. Dom två mindre hjälpte jag ur äggen vid kläckningen.
Uppskattar om någon kan se skillnad!!
Mvh Ola

 

woelj

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Australorp, tuppar eller hönor?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-14 kl 14:55 »
Hoppas bilderna är tydliga.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Australorp, tuppar eller hönor?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-14 kl 19:22 »
Den i mitten är höna, liten kam o inget slör, de andra är tuppar, såvitt jag kan se
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

woelj

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Australorp, tuppar eller hönor?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-14 kl 19:43 »
Samma som jag anade då. Det är bara det att jag tyckte dom lutade åt hönor när tuppen levde. Men dom var lägre i rang då och inte lika "tuppiga" kanske? Har inte hört nån gala sen jag slaktade tuppen.

Leder till nästa fråga: Om det bara är en höna, kan man ha ett par? Förstår såklart att en grupp hönor med en tupp är det bästa...men nu står jag där jag står.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Australorp, tuppar eller hönor?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-14 kl 19:45 »
Klart du kan! Tänk bara att hönan lätt kan bli en "Agda", lite väl mycket påsatt... Det finns ju ryggskydd att köpa som skyddar hennes rygg om han går för hårt åt henne.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

woelj

  • Inlägg: 7
    • Jämtland
SV: Australorp, tuppar eller hönor?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-14 kl 19:50 »
Bra. Då lutar det mot att jag bara har ett par över vintern. Lättskött om inte annat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 5 användare
Be, skräptanten, Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser