Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggoljetempera skär sig  (läst 2661 gånger)

Martin.l

  • Inlägg: 27
    • Gästrikland
Äggoljetempera skär sig
« skrivet: 29 aug-14 kl 10:10 »
Hej!

Jag behöver lite hjälp.
Vi ska måla med äggoljetempera som vi blandar själva.
Vi börjar med att skaka ett ägg så det blir blandat och droppar sen i oljan väldigt lite i taget, som när man gör majonäs.
Tidigare har det gått väldigt smidigt men nu skär den sig hela tiden och vi vet inte varför.

Vi har gjort rent bunkar, burkar och verktyg väldigt noga, men det hjälper inte.

Är det någon som har några tips?
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #1 skrivet: 29 aug-14 kl 11:04 »
du blandar vatten och ägg(som skall vara ekologiska,mycket viktigt) sedan linolja lite i taget.
mängden ägg är också viktigt,1/3 av varje del,för lite ägg så funkar det inte,det är nämligen ägget som är emulgatorn.
vanliga industriägg funkar sämre och även här har det gått åt skogen när det är något fel på äggen. ulf

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #2 skrivet: 29 aug-14 kl 11:35 »
Martin, så noggrann är inte vi. Vispar äggen och dumpar i all olja direkt, eftersom man måste koncentrera sig på att väga. Lika många gram ägg som linolja. Rengöringen är det väl si o så med också.   ;D

Men vi använder en mixerstav, kör med den i 1-2 minuter och allt är ett fint ljusgult väl emulgerat "majonäs-fluff"
Så vårt tips; mixerstav. =)

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.se/search/label/%C3%84ggoljetempera-tajm
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #3 skrivet: 29 aug-14 kl 20:17 »
Nu har jag inte försökt blanda just äggoljetempera, men i alla andra sammanhang brukar ju emulsioner hålla ihop bättre ju varmare det är. Det är inte helt enkelt så att råvarorna och omgivningen är kallare nu än vid tidigare tillfällen?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #4 skrivet: 29 aug-14 kl 20:55 »
du kan ha en poäng där,det bästa är att samtliga ingredienser är runt rumstemperatur,särskilt linolja blir ju trög i kyla.
Blanda med mixer gör många men risken är att färgen delar sig på väggen om inte emulsionen funkat,dvs vattnet och linoljan delar upp sig och väggen blir flammig och fläckig.Jag låter alltid en nygjord blandning stå till sig några timmar så syns det i burken. Ulf

 

Martin.l

  • Inlägg: 27
    • Gästrikland
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #5 skrivet: 30 sep-14 kl 12:24 »
Tack för alla svar!

Jag misstänker att det var äggen! Men det kan också ha varit temperaturen. Vi gjorde nya försök med nya, ekologiska ägg (hemägg) och då fungerade det.

Alternativ är som vanligt en räddare!

Forsnäs hemma, har ni planerat att måla med äggoljetempera även på utsidan av huset/stugan?
Håller ni till i Villhelmina?

Martin
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

Forsnäs Hemman

  • Inlägg: 95
  • Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
SV: Äggoljetempera skär sig
« Svar #6 skrivet: 30 sep-14 kl 17:31 »
Jepp, hela huset, och det du ser på bilden på blogginlägget är grundfärgen  enl "av jords" recept på utsidan av huset.  Det som riktigt sålde mig var en bild i boken "jordens färg" av milis ivarsson. Där fick man se ett hus, målat med äggoljetempera för 15 år sedan och en nygjord utbyggnad nymålad med äggoljetempera i samma nyans. Det gick inte att se någon skillnad alls mellan det gamla och det nya, fast det skiljde 15 år mellan målningstillfällena.

Vi planerar också att måla om alla Hemmanets rödmålade hus i samma äggoljetemperafärg, vartefter Falu rödfärgen åldras. Jag har experimenterat fram en nyans, med grunden i Milis recept för färgen "5 dec" som ska påminna om de traditionella rödmålade svenska stugorna, men ha en mer mjuk och ljus lyster. Efter några olika receptförsök har jag kommit rätt och ser nu verkligen fram mot nästa målningssäsong, så att stugan får bli vackert röd. Under tiden planerar jag för resten av nyanserna som ska användas inomhus och på altanen (som inte var färdigbyggd på bilden.

Vi har ju egna ägg av frigående genbankande Ölandshöns, så jag har aldrig tänkt på kvaliteten på äggen. =) Men det kan gott ha varit dom. Milis skriver i sin bok att man ska använda ekologiska ägg, pga. att äggkvaliteten är så viktig för resultatet.

Och, ja, vi bor bara strax söder om Vilhelmina.
« Senast ändrad: 30 sep-14 kl 17:57 av Forsnäs Hemman »
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser