Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillad mellan vintersquash och pumpa?  (läst 5114 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« skrivet: 01 sep-14 kl 11:55 »
Som rubriken säger så undrar jag om någon kan förklara skillnaden mellan vinter squash och pumpa.

Det finns  ju sorter av såväl Cucurbita pepo som Cucurbita maxima bland både vintersquash och pumpa. Jag kan inte hitta någon vettig anledning till att man skiljer på dem men den finns säkert. Eller är det bara av hävd och ohejdad vana som vissa sorter är squash och andra pumpa?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-14 kl 23:49 »
Går man till amerikanska källor så är squash det övergripande begreppet. Och det är flera arter av Cucurbita som ingår i begreppet squash. Pumpa är en typ av vintersquash.   

 På svenska är det nog lite hipp som happ hur det används, hävd och ohejdad vana som sagt.

Förvirringen blir väl inte mindre av att sommarsquash heter summer squash i USA, men (vegetable) marrow i England.  I andra länder kallas det zucchini eller courgette och vi har lånat in de orden också.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-14 kl 09:32 »
Som jag misstänkte alltså. Jag brukar köpa fröer från Runåbergs och där listas vintersquash och pumpa som två olika saker.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Princess Mononoke

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-14 kl 04:53 »
Har inte pumpor en annan konsistens på fruktköttet och hårdare skal än vintersquash?
Hur är det med lagrigsdugligheten hos vintersquash? Är den lika bra som hos pumpa?
Själv har jag än så länge bara odlat sommarsquash, zucchini, courgette. (Kärt barn har många namn.)


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-14 kl 08:59 »
Är alla pumpor ätliga?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-14 kl 09:04 »
Bra att du tar upp den språkliga/geografiska bakgrunden. Jag håller i huvudsak med, men kommenterar några detaljer, där jag har delvis annan uppfattning:

Går man till amerikanska källor så är squash det övergripande begreppet. Och det är flera arter av Cucurbita som ingår i begreppet squash.
Men i stort sett bara två vi har att räkna med i Sverige. (Se länken i mitt förra inlägg.)

Citera
Pumpa är en typ av vintersquash.   
Stämmer till stor del men kanske inte helt? Vanlig syltpumpa är t.ex. C.pepo. Om den är sommar- eller vintersquash vete sjutton.

Citera
På svenska är det nog lite hipp som happ hur det används, hävd och ohejdad vana som sagt.

Förvirringen blir väl inte mindre av att sommarsquash heter summer squash i USA, men (vegetable) marrow i England.  I andra länder kallas det zucchini eller courgette och vi har lånat in de orden också.

Är inte vegetable marrow, zucchini och courgette namn på vissa typer av sommarsquash eller C. pepo? Dock tror jag detta kan variera.

I Seed to Seed av Susan Ashworth räknas upp en massa sorter och kanske även sorttyper, som tillhör C.pepo resp C.maxima.
« Senast ändrad: 23 sep-14 kl 09:14 av Anders S »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #7 skrivet: 23 sep-14 kl 09:11 »
Försök till sammanfattning:

Den enda klara indelningen är enligt art: Cucurbita pepo och C.maxima är i stort sett de som odlas i Sverige. I någon omfattning odlas även mer värmekrävande arter som C.moschata.

Squash är ett möjligt samlingsnamn på alla ätliga Cucurbita. Pumpa likaså. Squash och pumpa betyder alltså ungefär samma sak, men används lite olika (nyansskillnader). Utpräglade sommarsquashtyper, som t.ex. zucchini, kallas dock i allmänhet inte pumpa.

Sommarsquash är en typ av squash där frukterna lämpar sig för färskkonsumtion. Lagringsförmågan är låg till måttlig. I Sverige handlar det nästan enbart om C.pepo. Frukterna har låg torrsubstanshalt, d.v.s. de är relativt vattniga.

Vintersquash är en typ av squash där frukterna lämpar sig för lagring. I Sverige handlar det nästan enbart om C.maxima. Naturligtvis har dessa frukter högre torrsubstanshalt, d.v.s. de är mindre vattniga.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skillad mellan vintersquash och pumpa?
« Svar #8 skrivet: 23 sep-14 kl 09:59 »
Som jag misstänkte alltså. Jag brukar köpa fröer från Runåbergs och där listas vintersquash och pumpa som två olika saker.

Typiska vintersquashsorter som Uchiki Kuri kallas ofta Hokkaidopumpa. Det verkar överhuvutaget vara rätt vanligt att kalla vintersquash för pumpa, även om Runåbergs inte gör det. Runåbergs talar om pumpa i en mer begränsad mening, som kanske är gammaldags/traditionellt svensk (typ år 1900-1950? innan vintersquasharna kom (tillbaka) hit). Jag vet inte vad Runåbergs pumpor ska kallas på engelska: winter squash, summer squash eller pumpkin. Jag gissar på pumkin. Flera av dem står nånstans mellan typisk sommarsquash och typisk vintersquash i lagringsförmåga. Men de är en rätt blandad skara. För min del får Runåbergs gärna gå över till att indela enligt art.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

861 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser