Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort mögel i källaren genom att elda  (läst 15503 gånger)

bärpappa

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Ta bort mögel i källaren genom att elda
« skrivet: 29 dec-11 kl 13:24 »
Hej

Jag och sambon har hittat drömhuset. En anledning till att det är drömhuset är att den säljs väldigt billigt och är därför ett renoveringsobjekt. Vi vill fixa allt själva. Det som vi är mest osäkra på om det går att fixa är källaren. Källaren är fuktig och det är kondens där nere, det sitter mögel utmed väggarna och på ena sidan har fukt trängt in utifrån.

Vi funderar på att köpa en billig kamin, sätta den nere i källaren och elda varje dag i den. Kommer detta hålla kondens och mögel borta? Hur är det med fukten som tränger in utifrån? Kommer det att kunna hållas i schack i två år till vi har råd att spara till en dränering? Vi hade tänkt att huset ska värmas av denna kamin plus vedspis i köket som finns på första våningen. Vi hade inte tänkt inreda källare. Vad tror ni?

Vi köper detta hus för att leva alternativt så att det blir obekvämt att värma huset med kamin nere i källaren har vi inget emot. För oss är det antingen detta hus eller inget hus alls tyvärr.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 13:50 »
möglet går säkert att få bort med hjälp av kamin o skurborste, då är jag mer oroad av att det tränger in väta utifrån, det kan bli ett STORT problem senare, beror förmodligen på bristande dränering eller sprickor i väggen/grunden
Västgötamor

Xoot

  • Gäst
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 14:17 »
En gård längre bort har samma problem. Dåvarande ägare och nuvarande ägare har båda dragit på det.
Nu håller grunden på att smula sönder.

Egentligen eftersom du uttrycker det sådär,
Klart du kan dra på det, fram till tillvaron blir giftig och grunden faller eller vattnet stiger.

Men vill ni verkligen bo sådär i vetskap om att det inte finns ekonomi till att åtgärda det?
Jag hade köpt det om jag varit dig, om jag haft en trygghet i att kunna göra det själv eller betala för mig.

Av ditt namn att döma så är du pappa. Ska du verkligen bosätta er i ett mögelhus?
Av din sista skrivna mening att utläsa så har du redan bestämt dig men glöm inte att det kommer fler chanser!:)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 14:22 »
Beror ju lite på hur det ser ut, kommer det in vatten utifrån eller är det bara lite fuktigt på väggen nere mot golvet? Hos oss så är det längst ner mot väggen lite fuktigt(märks knappt) så att färgen flagnar ca 5-10 cm upp efter ena källarväggen. Det känns inte som några större problem bara man ser till att det inte blir värre. Men kommer det rent in vatten så kanske duska fundera lite till.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 14:28 »
Ni skulle säkert kunna komma tillrätta med fuktproblemen i källaren. Den största risken ( som jag ser det) i detta läget är hur mycket skada fukten redan ställt till med. Har ni kollat syllen, bjälklaget och allt trä som är i anslutning till den fuktiga källaren ???

Att det är mögel på väggarna tyder oxå på att ventilationen i källaren är undermålig. Är det något klantar***el som täppt till ventiler..... vad har isåfall samma klantar ställt till med på vinden???

Att använda källaren är väl inget problem hur fuktigt det än är.... frågan är bara till vad ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

pyromanen

  • Gäst
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #5 skrivet: 29 dec-11 kl 14:29 »
Skulle nog lägga fokus på att stoppa problemets ursprung i första hand, inte försöka elda bort symptomen. Vet ni hur stort problemet är och vad det är som måste göras för att stoppa fukten?  Är grunden för dåligt ventilerat?  Finns det en gammal dränering som inte funkar längre?  Är marknivån hög runt huset? sluttar marken mot huset?

Om det inte är jobbigt att springa ner o elda i källaren varje dag, då kanske det inte heller är jobbigt att springa ut o gräva lite på ett handgrävd dike? Alternativ gräva bort jord för att sänka marknivån beroende på vad det nu är som är problemet.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #6 skrivet: 29 dec-11 kl 15:11 »
De flesta klarar av det med en H1:a med trästicka, alltså en skyffel. Spett, korp och spade är nog också bra att ha...........å så gräva för hand. Det är många som har gjort. Visst är det roligare med en liten grävmaskin men det har du inte råd till ju.
Glöm inte att kolla vad materialet till dränering, tätskikt och grus kostar innan du bestämmer dig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bärpappa

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 15:46 »
Hej

Tack för alla svar. Vi har ca 150 000 i renoveringsbudget, så så kärvt är det inte. Slutar det med att det krävs en dränering får det helt enkelt bli det.

En väg som ligger strax över husets nivå går nära ena hörnet på huset, och det är detta hörnet som visar tecken på fuktgenomsläpp (ca 1m upp på väggen, 2kvm sammanlagt). Annars var det rejält med kondens, vilket delvis kan förklaras med att huset stått tomt i ett år (dödsbo).

Självklart kommer vi innan ett eventuellt köp låta besiktiga huset, så att vi vet att fukt inte gått upp i bjälklag etc. Nu funderar vi bara på om det är möjligt att fixa de här problemen som vi vet finns.

Nu börjar vi att fundera på att dränera för hand på ena sidan (mot vägen). Den andra sidorna sluttar det ganska bra bort från huset och är antagligen inte något problem. Tror ni att det räcker med 20 000 med material? Det kan vi lägga utan problem med en gång i så fall.

pyromanen

  • Gäst
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 16:55 »
Utifrån din beskrivning så låter det som att problemet är begränsad till en sida/hörn av huset, och att det är skapligt tydligt varifrån vattnet kommer - marknivån är högre än grunden på den sidan.  Om ni gräver ett dike mellan vägen och huset och det diket stoppar upp och leder vattnet till t.ex. ett annat fungerande dike eller i alla fall bort från huset på något vis, då är problemet tills vidare löst. Singel och dräneringsslang är bara till för att man vill slippa ha ett öppet dike, ingen nödvändighet för funktionen. Singel kan man köpa för ett par tusen hemkört för fullt lass (åtskilliga ton, antagligen mycket mer än ni behöver) och dräningeringsslang kostar inte många kronor metern. Så om ni har 20 000 då får ni lätt råd med grävmaskinen också.

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 23:04 »
Jag håller på i källaren med vattensamlingar. Jag höjer källargolvet och sen har jag två lager frigolit och ålderbeständig plast ovanpå. Det funkar som ett burklock och ev. fukt kan inte stiga uppåt. jag hoppas det skall räcka.
Jag fyller igentligen igen källaren även om vattenpumpen och varmvattenberedaren är kvar. det blir ganska lågt...1,40 kanske
alternativ light

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #10 skrivet: 29 dec-11 kl 23:35 »
Om ni kommer att ha tillgång till el från elnätet, och om det finns någon form av avlopp (golvbrunn), så är det betydligt enklare och effektivare att ställa dit en vanlig avfuktare än att hålla på och elda i kamin i källaren. I vilket fall är det bra att ständigt ha en termometer och en hygrometer i källaren så ni kan hålla koll på källarklimatet och hur det ändrar sig med årstiderna.

Om det finns dräneringsrör av någotsånär modern typ (om dräneringen har gjorts om på 1960-talet eller senare) så kan man ibland hjälpa upp saken genom en grundlig rensning av dem (högtryckstvätt med avloppsrenstillsats). Har du riktig tur så kanske det finns någon ritning på dräneringssystemet med rör, brunnar och sånt bland husets handlingar, annars får man försöka klura ut själv hur dräneringen är gjord och varifrån man kan utgå för en rensning. Ibland händer det att stuprören är hopkopplade med dräneringen och om det då inte har funnits lövavskiljare blir det fort totalt igensatt.  Om rören skulle vara igensatta av rötter (lätt hänt om det finns stora träd i närheten, björk och gran kan vara särskilt besvärliga) så får man nog acceptera att gräva upp dem och göra om hela dräneringen.

Leifem

  • Gäst
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #11 skrivet: 30 dec-11 kl 00:08 »
Grannar brukar veta vad den o den har gjort, så hör dej för om de vet om dräneringssystem lagts ner nån gång öht..  Oftast är marken intill gamla hus stenhårt packade, o då kan du komma långt med gruspluggar.. Många bönder har jordborr till traktorn som hjälp vid nedsättning av stängselstolpar..
Igen.. fråga runt..  Borra tätt med hål som du sen fyller med makadam eller grovt grus. Det kan göra underverk på vattensjuk mark. Men som sagt.. kolla först upp om dänerigsrör finns. Vet ingen, så provgräv på ngt ställe.
Lycka till !

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #12 skrivet: 30 dec-11 kl 00:35 »
vart tar regnvattnet ifrån taket vägen ?
stuprör med utkastare vid husknutarna? led bort det.

jag har i somras fixat min dränering samt isolering av källarväggar upp till marknivå, lejde bort det mesta av det arbetet

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #13 skrivet: 30 dec-11 kl 17:02 »
Om det finns en rabatt med växter vid den "dåliga" sidan så ta bort den. Man ska inte inta ha rabatter och eller växter precis invid knuten. Kan göra så att det leds in vatten mot grunden istället för ifrån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #14 skrivet: 01 jan-12 kl 09:01 »
Gräv upp på utsidan och låt det stå öppet så muren torkar innan ni sätter platon och dränering,Viktigt som någon sa är att leda bort takvattnet ,Mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Ta bort mögel i källaren genom att elda
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 23:41 »
Kolla hur stora ventilationsgluggar det finns i källaren. De skall vara placerade så, att det blir korsdrag, naturligtvis. Det finns en formel du lätt kan räkna ut, så du vet att du har tillräckligt stora gluggar i grunden : Ventilationsgluggarnas sammanlagda yta skall vara 2 kvadratcentimeter per kvadratmeter källargolv.
   Var inte dödsförskräckt för litet mögel. Om det inte luktar uppe i huset utan bara i källaren tror jag inte du har några olösliga problem. Möglet dör när källaren blir torr.
  Städa ur källaren ordentligt, ta bort allt som samlar fukt och inte skall vara där. Efter att du dränerat vid knuten, så om det är jordgolv i källaren gräv en 30 - 40 cm djup grop och se om den vattenfylls. Gör den det, så har du inte tillräcklig dränering. Händer inget så har du lyckats. Vill du ha fin luft i källaren kan du sätta en solpanel på utsidan och en liten fläkt som blåser in frisk luft.
  Stäng ventilationsgluggarna på vintern när det är minusgrader både dag och natt. Öppna dem genast på våren när det är plusgrader alla dagar. Svårare än så är det inte. Lycka till !
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser