Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musfällor  (läst 10344 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
Musfällor
« skrivet: 02 sep-14 kl 20:57 »
Vilka köpemusfällor är bäst?
Funktionellt och vad det gäller hållbarhet. Mekaniska grejer alltså och inte katt och liknande. Sådan finns redan.
Tänker på förberedelser för eventuella invasioner, när det blir musår.
Och med tanke på att det är svårt att köpa gift numera, men det är väl bra visserligen.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Musfällor
« Svar #1 skrivet: 02 sep-14 kl 21:29 »
Av egen erfarenhet håller Mjölnerfällan bäst. Lätt att ladda, inga klämda fingrar och lätt att tömma. Tycker att de små billigaste slagfällorna på träplatta ofta går sönder. Så Mjölner är mitt tips.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfällor
« Svar #2 skrivet: 02 sep-14 kl 21:55 »
Bra tråd! Jag tycker också musfällan Mjölner är den bästa jag testat. http://hmteknik.se/
Få missar eller skadade möss.
« Senast ändrad: 02 sep-14 kl 23:14 av Själv är bäste dräng »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Musfällor
« Svar #3 skrivet: 02 sep-14 kl 22:59 »
Tycker Mjölner är för okänslig. Betet går åt men mössen blir bara fetare... har använt en giljotin-variant som funkat utmärkt,  svart och grå plast från Granngården tror jag. Man kunde fästa en mandel som extra hävstång på utlösaren.

Bästa fällan jag använt hade en större träplatta som trigger istf. den lilla metallfliken som är vanligast. Den tog 100 av 100 men jag hittar inte dem i butiken längre. Brukade kosta 10:- för en tvåpack.

Snart är det mussäsong...


Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Musfällor
« Svar #4 skrivet: 02 sep-14 kl 23:36 »
Jag har använt rapp, supercat , mjölner och levandefälla vippa i bur.

Mjölner lyckades mössen tjuvvittja ett par gånger, men det var i alla fall kraft i fällan. En gång hade fällan löst ut och lyckats knocka musen utan att denna fastnade i fällan, musen låg död 30-40 cm från fällan.

Supercat och rapp är fångstsäkra och lättbetade men har lite dålig kraft och ibland dör inte musen på en gång. Rapp gillade jag för att när man betar lägger man betet på marken och ställer fällan över den och när den skall tömmas trycker man på vippan och slipper helt att röra vid snusket.

Levandefällan är nog den bästa, nackdelen är priset, den får man dessutom vara noga med att vitja 2 ggr per dag så att ingen mus självdör.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfällor
« Svar #5 skrivet: 02 sep-14 kl 23:58 »
Supercat har jag kastat efter ett par misslyckade fångster där mössen sprungit runt med fällan.

Nötkräm eller något annat kletigt och gott så tjuvvittjar de inte fällan.

Om man knåpar ihop en egen levandefälla, typ den här:  http://www.bestmousetrapever.com/    , och har i tillräckligt med mat (med hög vattenhalt) samt lite kutterspån och några små kartongbon så gör det inte så mycket om man glömmer vittja någon gång. Fast jordbruksverket håller säkert inte med. Och har man mössen fångade länge så får man fler än vad som gått in ;)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Musfällor
« Svar #6 skrivet: 03 sep-14 kl 00:35 »
Supercat har jag kastat efter ett par misslyckade fångster där mössen sprungit runt med fällan.

Nötkräm eller något annat kletigt och gott så tjuvvittjar de inte fällan.

Om man knåpar ihop en egen levandefälla, typ den här:  http://www.bestmousetrapever.com/    , och har i tillräckligt med mat (med hög vattenhalt) samt lite kutterspån och några små kartongbon så gör det inte så mycket om man glömmer vittja någon gång. Fast jordbruksverket håller säkert inte med. Och har man mössen fångade länge så får man fler än vad som gått in ;)


Mitt bästa musbete nånsin är solrosfrön och häftmassa mosat i en klump. Solrosfrön och lite tejp brukar också funka.

Vadsomhelst som gör att solrosfrön sitter fast! Funkar!

Dom brukar vara galna i fröna, gäller bara att dom sitter fast vid gillret på nåt vis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfällor
« Svar #7 skrivet: 03 sep-14 kl 00:49 »
Här gör kombinationen fruns fågelbord och nötväckans bordskick att mössen föräter sig på solrosfrön ;D Vill man att de skall röra fällan måste man sticka ut i mängden...

Nutella är eftertraktat av alla.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Musfällor
« Svar #8 skrivet: 03 sep-14 kl 23:34 »
Får prova den där Mjölner då, när det blir aktuellt, tror jag.
Granngården hade någon Rapp 2 också, som verkar kosta 69 spänn och man behöver ju några stycken..

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Musfällor
« Svar #9 skrivet: 04 sep-14 kl 10:04 »
Bästa musfällan ja har provat är super cat. har för mig att det är köpt på grangården

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Musfällor
« Svar #10 skrivet: 04 sep-14 kl 10:35 »
Musfällor fästes med en stump ståltråd eller snöre, så springer inte halvdöda möss så långt med dem.
Man kan även styra in offret rätt väg i fällan genom att t.ex. sätta en liten kartong m "dörr" över fällan, ställa den i ett hörn etc. Inte så lätt att bara äta upp betet då.

Mjölner ftw.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Musfällor
« Svar #11 skrivet: 04 sep-14 kl 11:15 »
Vilka köpemusfällor är bäst?
Funktionellt och vad det gäller hållbarhet. Mekaniska grejer alltså och inte katt och liknande. Sådan finns redan.
Tänker på förberedelser för eventuella invasioner, när det blir musår.
Och med tanke på att det är svårt att köpa gift numera, men det är väl bra visserligen.
Vi har en burfälla inne på vinden, i ett helt oanvändbart utrymme, och den fungerar mycket bra, mössen agnar med sig själva och har bara en gått in så går resten in oxå. Vi, eller inte jag förstås, tömmer fällan en-två gånger om året beroende på hur pass full den är av möss. Så här kan man ju kanske inte göra i ett utrymme som används men här har denna metod fungerat i ca35 år.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Musfällor
« Svar #12 skrivet: 04 sep-14 kl 11:45 »
Vi har en burfälla inne på vinden, i ett helt oanvändbart utrymme, och den fungerar mycket bra, mössen agnar med sig själva och har bara en gått in så går resten in oxå. Vi, eller inte jag förstås, tömmer fällan en-två gånger om året beroende på hur pass full den är av möss. Så här kan man ju kanske inte göra i ett utrymme som används men här har denna metod fungerat i ca35 år.

Ni låter dom självdö i fällan?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Musfällor
« Svar #13 skrivet: 04 sep-14 kl 12:15 »
Ja och det går väldigt fort, det är lättstressade djur.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Musfällor
« Svar #14 skrivet: 04 sep-14 kl 12:22 »
Nu är jag ute på svag is MEN jag väljer ändå att länka till en sida om det där med fällor.

Att man då hävdar att möss är lättstressade har man tagit upp i denna lag när det då gäller mink som är så lättstressade att man måste kontrollera sin fälla 2ggr/24h.

http://www.ideverkstaden.com/lagreglerforfang.html

Nu jagar jag inte mus i någon större utsträckning men slagfälla är melodin för den som inte vill gå upp på vinden varje dag enligt mej..
« Senast ändrad: 04 sep-14 kl 12:31 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Musfällor
« Svar #15 skrivet: 04 sep-14 kl 12:46 »
Ja och det går väldigt fort, det är lättstressade djur.
Ja alltså fort och fort.
Att dö av stress under flera timmar uppfyller knappast kravet på human avlivning.

Jag hatar kräken hett och innerligt för allt dom orenar och förstör men det innebär inte att jag kan låta dom självdö under flera timmar.

Djur skall behandlas humant och med respekt även om det är skadedjur som man vill utrota.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Musfällor
« Svar #16 skrivet: 04 sep-14 kl 12:58 »
Ja, vi får kanske tänka om då, kasta ut fällan och skona de stackarna, även om detta är det enda som funkat utom då vi hade nån typ iller boende på vinden för då var det musfritt under lång tid.
Egentligen borde man ju inte alls ha burfällor då för vem har möjlighet att vittja den så ofta?
Grannen hade oxå burfällor och han tog hela fällan och dränkte mössen i vattentunnan men det kan iaf inte jag se som något humanare.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Musfällor
« Svar #17 skrivet: 04 sep-14 kl 13:12 »
Nä, burfällor är inte så humana, om man inte vittjar dom ofta.

Grejen med dom lite större fällorna är ju att om grannens katt skulle råka sätta sig i minkfällan så kan man släppa ut den igen men skulle grannens hund sätta sig i rävsaxen, då är ju risken att det blir tryckt stämning när man ses vid postlådan..
Därav tas detta upp i lagen... men mössens status har inte kommit dit än, så det handlar ju lite om ens egen status i livet.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Conquest

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Musfällor
« Svar #18 skrivet: 04 sep-14 kl 13:36 »
Testat allt genom små 40 år och nu har vi äntligen fått lugn med mussa-gift. F.n. använder vi Tomcat betesblock mot möss och råttor. Helt enormt bra. Jag fyller på 3-4 st i en låg skål ca var annan månad. Bara se till att andra husdjur inte kommer åt. Vi har det själv placerad i krypkällaren.
En lite annan grej, och ganska kul. På en veteranmopedtävling fanns olika tävlingsmoment och tipsrunda. Ett moment var att på kortast tid ladda 10 musfällor!!!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Musfällor
« Svar #19 skrivet: 04 sep-14 kl 17:32 »
Möss biter ihjäl och äter upp varandra om man har dem instängda utan mat. Inte speciellt snällt. Dessutom skapar man en traumatiserad så kallad "killer rat" (blir lite konstigt när det gäller möss), vilket gör att den anfaller sina olycksbröder i buren. Släpper man sedan ut den så kommer den att fortsätta med sitt beteende. Metoden har använts med brunråttor för att hålla nere antalet i kloakerna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser