Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostfrågor  (läst 5453 gånger)

aeej

  • Inlägg: 8
  • Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
Kompostfrågor
« skrivet: 14 aug-12 kl 11:29 »
Hej

Nu när vi har en stor trädgård så skulle jag vilja ha en kompost för att hantera trädgårdsavfall och matrester (både veg och kött). Jag har läst på lite om komposter men saknar helt egen erfarenhet så jag har massor av frågor:

Ska jag köpa en plastkompost? Hur stor behöver man? Vi är två personer, 4 hundar och 12000 m2 trädgård.

hur nära huset kan man ha komposten utan att störas av doften?

ska jag köpa till ett galler att ha i botten? hur små maskor bör det ha?

ska jag ha strö eller nåt att hälla i? hur ofta gör man det? ska man röra om eller lägger man bara i lager?

kan man kompostera hundbajs? eller blir komposten konstig då?

Mvh
/Erika

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kompostfrågor
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 14:22 »
Det brukar vara bättre att separera hushållskompost (som måste vara sluten) och trädgårdskompost (som kan vara öppen). Det är viktigt att det är hög biologisk aktivitet hela tiden i den isolerade hushållskomposten, och späder man ut den med trädgårdsavfall så kan den bli alltför kall. Det går bra att kompostera hundbajs i hushållskomposten, men då bör man kanske inte använda den kompostjorden till grönsaker.

aeej

  • Inlägg: 8
  • Nybörjare som just blivit med trädgård igen...
    • Östergötland
SV: Kompostfrågor
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 15:33 »
Ok så då ska jag ha två komposter :)

Är nedfallna äpplen hushållskompost eller trädgårdskompost?

Varför ska man inte använda hushållskomposten till grönsaker? Och menar du "all ätlig växtlighet" med grönsaker eller är det skillnad på grönsaker, rotfrukter, spannmål, etc i det här hänseendet?


Rossbo

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Kompostfrågor
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 15:51 »
Vi är 2 vuxna och kör växelvis med 2 gnagartäta varmkompostbehållare på 800liter för allt hushållsavfall utom hund- och kattbajs. Använder träspån och torv blandning för att hålla rätt fuktighet i komposten. Flugor och dålig lukt kommer då det är för våt. (Hushållskomposten då den är rätt skött stinker inte.) Myror flyttar in då det blir för tort. Rör om i den vid varje påfyllning av avfall och tillsätter lagom med strö. Då den 1-a behållare är full i september, startar jag den andra med lite avfall från den första för att få värme igång innan vinter kommer. 1-a behållaren töms på våren på marken i en hörna i trädgården men den komposten kanske kan inte användas direkt till rabatter och odlingar då det kan finnas för mycket salt i den. Först då jag ser att det börjar gro ogräsfrö i kompostenen så använder jag den där den behövs.
Trädgårds avfall lägger jag i en låda av staplade laspallskragar. 3 till 4 kragar på höjden. Grenar och kvistar flisar jag i en trädgårdskvarn och även det lägger jag i denna kompost. Det blir fin jord redan på hösten i den nedre delen av lådan! Det översta oförmultnade lager lägger jag tillbaka i lådan och det är klart till våren. Hade tidigare kompostgaller men det var för tort i den och det tog flera år innan avfallet har förmultnat.
Hund- och kattbajs lägger jag i restavfall som sopbilen tar till förbränningen. Det känns motbjudande att det skulle hamna i trädgården där små barnsben springer omkring. Jag känner dock folk som petar ner det i jorden rund rosor och i blomrabatter och njuter av grönskan som näringen ger.

tofsvipa

  • Inlägg: 16
    • Uppland
SV: Kompostfrågor
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 10:26 »
Jag håller med om att det är lämpligt att använda två system. jag har en stor kompost som jag knuttimmrat av träd som stod ivägen. i den hamnar allt från trädgården samt det mesta från hushållet. i en varmkompost av hårdplast sorterar jag sedan animaliska produkter som varvas med tidningspapper för fuktreglering. hund eller kattbajs skulle jag absolut ha där om jag hade hund och självklart skulle jag använda det nedbrytna till att gödsla grönsaker året efter. En sak som är lämplig att tänka på är att använda animaliska komposten för uppgödsling på hösten, inte att toppgödsla under odlingssesång. under sommaren har jag ett tredje kärl där jag konstant jäser gödselvatten. det vattnet har jag som toppgödsel under odlingstid. varmkomposten kan stå var som helst, den luktar inte och gör den det lägger du i mer papper eller annat fiber för att den inte ska vara så blöt. trädgårds och matrestkomposten skulle jag ställa på ett ställe som blir praktiskt för trädgårdsarbetet. gödselvattentunnan nära de grönsaker som behöver det, tex tomat och gurka. 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Kompostfrågor
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 17:08 »
Varför inte pröva Börje Gustavssons metod, jordisering. Vi har börjat med det och med gott resultat.

Man borrar ganska djupa hål, strax under matjordslagret, t.ex. i sitt grönsaksland som inte har någon gröda just då. Sedan stampar man ned allt organiskt avfall man vill bli av med i hålet, och när ca 20 cm återstår, täcker man med jord. Sedan kan man odla i denna jord. På detta sätt utökar man matjordslagret.

På hösten kan man borra ett antal hål som man använder under vintern. Man får täcka över hålet som håller på att fyllas, så att djur inte kommer åt att rota i avfallet.

Kolla Börje Gustavssons hemsida, där kan man se vilka odlingsresultat han åstadkommer.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Kompostfrågor
« Svar #6 skrivet: 18 apr-14 kl 21:39 »
Varför inte pröva Börje Gustavssons metod, jordisering. Vi har börjat med det och med gott resultat.

Jordisering är jätteintressant! Jag har köpt en jordborr (billigaste på Jula) men inte kommit igång än. När man har barn och djur som springer omkring så kan det också vara lite riskfyllt med djupa borrade hål överallt i trädgården så det gäller att planera hur man ska gå tillväga.

Trädgårdsavfall direktanvänder jag som täckmaterial/näring i land och rabatter. Jag har i och för sig ett ställe där jag lägger saker på hög också när jag inte orkar eller vill sprida ut det genast. Ogräs kan också behöva torka till lite så att det inte råkar rota sig där man sprider ut det. Denna mellanlagringsplats består av en enkel presenning lagd på marken.

För hushållskomposten använder jag en så kallad "underkompost". Detta är en överprissatt trälåda med en mekanism som göra att det man häller i hamnar längst ner, och dessutom blir finfördelat. Den är helt luktfri och fungerar utmärkt så om man har pengar över kan man satsa på en sådan. Annars fungerar ju vanliga plasttunnor för kompostering utmärkt även om många av de varianter som finns att köpa inte är särskilt rått-säkra. Man kan få avhysa en eller annan gnagarfamilj när det är dags för tömning (rivning ur deras perspektiv). Ett intressant budgetalternativ är att ta ett gammalt kylskåp och lägga det ner med dörren uppåt. Det fungerar fint, är både råttsäkert och välisolerat. Dessutom får trädgården en lite punkig känsla med en sådan kompost.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

994 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Tur-Johan, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser