Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tar mina höns?  (läst 10932 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #20 skrivet: 03 nov-16 kl 19:37 »
 :D ...Höns är väl fåglar vad jag vet  ;D ....Varför då ha ont av andra fåglar tro... Själv tycker jag kråkfåglar är roliga varelser  :D ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #21 skrivet: 03 nov-16 kl 19:39 »
Ok, då är det det som gäller.
Den som var här flög som sagt iväg ganska snart när den tröttande och inte hittade så lättillgänglig mat längre.
Sedan dess har jag aldrig sett den mer här.

Jag vet inte hur det ligger till, men de verkar inte vara lika stationära som vråkarna är.

(Vråkar tycker jag annars är nyttiga då de tar sork och annat har jag för mig, finns ormvråksrevir här, men de gör som sagt inte mycket väsen av sig.)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #22 skrivet: 03 nov-16 kl 19:41 »
Jag är stor vän av alla fåglar, inkluderat korpar och annat, ville som sagt inte döda korparna (hade ju kunnat sätta kulan litet längre ned så hade han blitt köttfärs...), trots att jag hade tillstånd att göra det.  :)
Han lever och har hälsan idag, se honom ibland, tror till och med att han hittat en jänta att skaffa ungar med numera.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #23 skrivet: 03 nov-16 kl 19:45 »
Ok, då är det det som gäller.
Den som var här flög som sagt iväg ganska snart när den tröttande och inte hittade så lättillgänglig mat längre.
Sedan dess har jag aldrig sett den mer här.

Jag vet inte hur det ligger till, men de verkar inte vara lika stationära som vråkarna är.

(Vråkar tycker jag annars är nyttiga då de tar sork och annat har jag för mig, finns ormvråksrevir här, men de gör som sagt inte mycket väsen av sig. Jag ser dem som mina vänner.)

 :D ...Får höken smak på höns väntar den troget... Precis som du skriver gör man maten otillgänglig för en tid så tröttnar den och söker föda på andra ställen... Är ju nu när löven har fallit som hökungarna ska söka mat på egen hand,farlig tid för hönsen...Testar väl vad som är gött och lättfångat  :D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #24 skrivet: 03 nov-16 kl 19:48 »
Ja, den håller sig kvar länge, men förr eller senare så måste han ju också äta och den rör sig så småning om till nya marker om den blir utan lätt tillgänglig mat länge på sitt gamla revir... (det är i allafall min erfarenhet, men han hänger gärna kvar över sommaren eller hösten, så man blir inte av med honom över en natt sas...)
Edit, vad jag minns så jagar både hanen och honan, sedan jagar mest hanen och tar hem mat till ungarna, honan är något större och tyngre än hanen, i övrigt är de ganska lika.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #25 skrivet: 03 nov-16 kl 20:01 »
 :D ...Duvhökshonan blir ca 120cm mellan vingspetsarna...Är som hästarna duckar  ;D...När hästar fanns... Tror det var människan som tog kål på dom flesta ...Återhämtar sig nu som tur är...

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #26 skrivet: 03 nov-16 kl 21:19 »
Skjuter man korp så säger man då inte det till någon, ibland är korpar och kråkor väldigt lika och svåra att urskilja ;)

Duvhöken jagar främst på morgonen och eftermiddagen, jag brukar vänta med att släppa ut hönsen till efter 12 för då är chansen större att höken redan är mätt och nöjd, och den sitter inte alltför länge på samma ställe och bara väntar på byten utan den flyttar sig om det inte verkar komma något.

Många duvhökar flyttar också till bättre jaktmarker till vintern, men den är i regel en stannfågel så helt säker kan man aldrig vara.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #27 skrivet: 03 nov-16 kl 21:58 »
Man måste ha tillstånd att skjuta korpar, de är annars fridlysta.
(Hade tillstånd då, men han fick som sagt leva, detta var länge sedan, misstänker ändå att han dött en naturlig död av ålder vid detta laget...)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #28 skrivet: 03 nov-16 kl 22:52 »
Skjuter man korp så säger man då inte det till någon, ibland är korpar och kråkor väldigt lika och svåra att urskilja ;)

Duvhöken jagar främst på morgonen och eftermiddagen, jag brukar vänta med att släppa ut hönsen till efter 12 för då är chansen större att höken redan är mätt och nöjd, och den sitter inte alltför länge på samma ställe och bara väntar på byten utan den flyttar sig om det inte verkar komma något.

Många duvhökar flyttar också till bättre jaktmarker till vintern, men den är i regel en stannfågel så helt säker kan man aldrig vara.

 :o Kan du ge en väldigt bra förklaring till varför man skjuter korpar tro... Glömde ju...äter du korp och kråkor eller har du som perverst nöje att döda dom...

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #29 skrivet: 03 nov-16 kl 23:40 »
:o Kan du ge en väldigt bra förklaring till varför man skjuter korpar tro... Glömde ju...äter du korp och kråkor eller har du som perverst nöje att döda dom...

Korp är nog det djur som som kostat mig mest pengar. Dom kan periodvis va för jävliga på att hacka sönder ensilagebalar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #30 skrivet: 03 nov-16 kl 23:44 »
Man får skjuta korp vid skyddsjakt och i viltvårdande syfte, korpen var ovanlig förut men det är den inte längre tyvärr.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #31 skrivet: 03 nov-16 kl 23:45 »
Man behöver inte tillstånd att skjuta korp om man har tamdjur som behöver skydd. Korpen är en otäck en när det är lamningstid, den kallas inte för dödens barnmorska för intet.

Men de är skarpögda, vaksamma och långt ifrån korkade så det är lättare att ha djuren instängda vid lamningstid än att vakta korp. Här finns det riktigt mycket korp så det är många kid som knappt hinner se dagens ljus innan de får ögonen uthackade.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #32 skrivet: 03 nov-16 kl 23:59 »
Korp är nog det djur som som kostat mig mest pengar. Dom kan periodvis va för jävliga på att hacka sönder ensilagebalar.

 :D...Körde förbi ett lantställe där man tänker och funderar...Vi har ju hjärnor  :o ...Dom hade satt upp en rovfågelsdrake som svävade över rundbalarna  ;D ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #33 skrivet: 04 nov-16 kl 00:07 »
Man får skjuta korp vid skyddsjakt och i viltvårdande syfte, korpen var ovanlig förut men det är den inte längre tyvärr.

Viltvårdande syfte betyder ju att man dödar...Vad är syftet till att man dödar en fridlyst fågel tro...Äter den upp älgarna eller? Är det frågan om girighet eller vad ?Nöjet att döda fridlysta djur ? Få en kick av det? Bitvis har man växt upp hos bonnafamilj...Och nej det var inte oki doki att nöjesskjuta djur...Tydligen saknas det vuxenhet i närheten, folk som kan det där med vägledning och uppfostran...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #34 skrivet: 04 nov-16 kl 00:08 »
:D...Körde förbi ett lantställe där man tänker och funderar...Vi har ju hjärnor  :o ...Dom hade satt upp en rovfågelsdrake som svävade över rundbalarna  ;D ...

Funkar nog på korkade fåglar, knappast på korp.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #35 skrivet: 04 nov-16 kl 00:11 »
Man behöver inte tillstånd att skjuta korp om man har tamdjur som behöver skydd. Korpen är en otäck en när det är lamningstid, den kallas inte för dödens barnmorska för intet.

Men de är skarpögda, vaksamma och långt ifrån korkade så det är lättare att ha djuren instängda vid lamningstid än att vakta korp. Här finns det riktigt mycket korp så det är många kid som knappt hinner se dagens ljus innan de får ögonen uthackade.

Lev du i din drömvärld med hemska djur...Tar korp lamm är det fel på lammet eller också är det vajsning på tackan som inte skyddar sin unge...Undrar om inte slaktaren är mer otäck  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #36 skrivet: 04 nov-16 kl 00:12 »
Viltvårdande syfte betyder ju att man dödar...Vad är syftet till att man dödar en fridlyst fågel tro...Äter den upp älgarna eller? Är det frågan om girighet eller vad ?Nöjet att döda fridlysta djur ? Få en kick av det? Bitvis har man växt upp hos bonnafamilj...Och nej det var inte oki doki att nöjesskjuta djur...Tydligen saknas det vuxenhet i närheten, folk som kan det där med vägledning och uppfostran...

Att korpen i och med EU saknar jakttid innebär inte på något sätt att den är sällsynt. Eller att det skulle vara negativt för övrigt vilt om den jagades.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #37 skrivet: 04 nov-16 kl 00:16 »
Lev du i din drömvärld med hemska djur...Tar korp lamm är det fel på lammet eller också är det vajsning på tackan som inte skyddar sin unge...Undrar om inte slaktaren är mer otäck  ;D
Drömvärld? Inte är det fel på tackan för att korpen står och väntar när hon trycker ut lammet. Tror du kanske att tackan skall kunna skydda sitt lamm när det är halvvägs ute? Och lammet är det inget fel på heller!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #38 skrivet: 04 nov-16 kl 00:22 »
Drömvärld? Inte är det fel på tackan för att korpen står och väntar när hon trycker ut lammet. Tror du kanske att tackan skall kunna skydda sitt lamm när det är halvvägs ute? Och lammet är det inget fel på heller!

Tyvärr kan du som människa inte bedöma det...Djuren har en instinkt som gör att dom angriper sjuka djur...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #39 skrivet: 04 nov-16 kl 00:25 »
Funkar nog på korkade fåglar, knappast på korp.

Viktiga i det hela är att man provar i nya banor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser