Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med vattenburen värme  (läst 9071 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Problem med vattenburen värme
« skrivet: 21 nov-15 kl 18:25 »
I våras drog jag upp vattenburen värme även på övervåningen, har tidigare bara haft det på bottenvåningen. Uppvärmningen går upp på två ställen, i två separata kretsar alltså, men det sista radiatorn på varje krets blir inte varm, inte alls faktiskt. Trots luftning och nu har ju systemet varit igång i snart ett år. Jag kan få fram viss värme om jag stänger av alla radiatorer innan, sedan öppnar en koppling innan sista radiatorn och släpper ut vatten. Skruvar jag sedsan ihop det igen brukar jag kunna få svag värme ett tag, men så fort jag drar på övriga radiatorer blir de sista två iskalla igen.

Jag har ett öppet system med expansionskärl och panna i ett friliggande hus en bit bort. Jag bedömer att expansionskärlet ligger iaf 1-1.5 meter ovanför högsta radiatorns ovankant.

Kan en större cirkulationspump hjälpa till tror ni? Jag kör nu på högsta effekt med en Perfecta pivo 25-6u/130.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #1 skrivet: 21 nov-15 kl 18:46 »
Kan du skifta plats på tillopp och retur på elementet, så prova med att göra det.
kretslopp

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #2 skrivet: 21 nov-15 kl 19:01 »
Kan du skifta plats på tillopp och retur på elementet, så prova med att göra det.
Ok. Ja det kan kanske gå med lite trixande. Vad är teorin bakom det?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #3 skrivet: 21 nov-15 kl 19:34 »
Går det att strypa flödet på elementen före det sista?? Vattnet tar lättaste vägen.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #4 skrivet: 21 nov-15 kl 19:44 »
Går det att strypa flödet på elementen före det sista?? Vattnet tar lättaste vägen.
Ja stänger jag av de två radiatorerna innan helt och hållet så kan jag få ut en del värme i det sista. Men så fort jag vrider på något av de andra så kallnar det. Likaså om jag öppnar en koppling innan radiatorn så får jag fram varmvatten, men skruvar jag ihop igen så blir radiatorn aldrig varm ändå. Det orkar inte riktigt igenom känns det som.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #5 skrivet: 21 nov-15 kl 22:17 »
Som regel finns det ju en strypning man kan ställa in med skruvmejsel i radiatorkopplet (90-gradersböjen som ser ut som ett T-stycke som sitter vid nedre anslutningen till radiatorn).  Kolla hur den är ställd på de olika elementen, prova att dra igen den på de element som ligger först på respektive slinga, så att strömningsmotståndet blir ungefär lika i allihop.  Ett sätt att bedöma om inställningen är lagom är att rigga upp termometrar på inkommande och utgående vatten till alla element, när temperaturfallet är lika över alla då de vanliga radiatorventilerna (eller termostaterna) står fullt öppna så kan man vara nöjd.
Om det går att ställa in cirkulationspumpen på olika hastigheter så är lagom hastighet då temperaturskillnaden mellan framledning och retur vid pannan är sådär 5-10 grader.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #6 skrivet: 21 nov-15 kl 22:49 »
Det hörs som du har skit i systemet vid sista radiatorn som inte får värme, alternativt är den strypt på returen eller har något fel på ventilen.
Har du termostater på elementen?
Är det inte problem med flödet i sista elementet och du har kopplat rätt samt har väl dimensionerade radiatorer kommer det sista elementet automatiskt få värme när övriga rum är uppvärmda. Så skruva ner alla termostater och konstatera om det ger värme i elementet med problem. Om inte, koppla bort element med tillhörande ventiler, ut på gräsmattan och sätt en vattenslang i ventilhus och se så det rinner ut genom returen i tillräcklig hastighet.
Jag tycker torbjörn krånglar till det lite i onödan även om hans råd är beaktningsvärda. Att ställa in element med så hög precision var viktigare förr när man inte hade termostater och inte heller hade konstant värme på systemet. Med ett modernt hyfsat väldimensionerat system med fungerande termostater sköter sig fördelningen av flödet automatiskt.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #7 skrivet: 22 nov-15 kl 00:17 »
Det är ju inte bara på en radiator. Det är ju på sista radiatorn på båda slingora på övervåningen. Kan förtydliga med att säga att det är ett tvårörssystem, alltså parallellkopplade radiatorer. Jag har monterat bort termostaterna helt och hållet för säkerhets skull, men ingen skillnad. Ena radiatorn är splitt ny och den andra är en gammal en.

Men min fråga i första inlägget.. Kan cirkulationspumpen vara för klen/svag?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #8 skrivet: 22 nov-15 kl 02:23 »
Torbjörns råd är inte alls dåliga,men kan vara svår att förstå för den som inte begriper bättre, De ska mycket till om en vanlig pump blir för klen,jag tror snarare att det ligger nått skit i vägen ,alt att det är felgjort på nå vis.Om vi tänker oss ett överfallssytem ( inte securitas) Utan värme system som bygger på skälvcirkulation så gick det bra utan pump.Luft i system kan va nog så svår att bli av med.Och att ett system funkar klanderfritt utan en riktig injustering med enbart termostater på elementen är en önskedröm för installatörer.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #9 skrivet: 22 nov-15 kl 08:00 »
Ok. Jag har bara lite svårt att tro att det skulle sitta något skit i vägen ändå från start vid installationen, på båda av de sista radiatorerna.. Och visst kan det vara felinstallerat, jag är ju ingen rörkrökare direkt men de andra radiatorerna fungerar ju och allt är installerat på samma sätt både på ovanvåning och undervåning. En grövre dimension av rör så länge det finns flera radiatorer att mata och sedan en tunnare dimension bräder blir avstickare till bara en radiator (som i de här fallen).

Det skulle vara om det sitter någon sjuhelvetes luftficka någonstans innan de två sista radiatorerna i varje krets då.. Men att det inte skulle lossat så många gånger jag luftat, eller släppt på en koppling och tömt ut vatten, känns ganska otroligt det med..

Det någon skrev om att byta plats på matning/retur då? Vad syftar det till? Just nu går matning/retur på samma sätt som övriga radiatorer i huset, även som de som rörmokaren installerade på bottenvåningen.

En annan fundering. De där cirkulationspumparna har väl någon form av max tryckhöjd? Jag kan inte hitta vad just min (Perfecta Pivo 25-6U/130) har för tryckhöjd men om logiken i namnsättningen följer samma mönster som iaf en annan pump på marknaden så ska 6U stå för 6 meters tryckhöjd. Jag vet inte riktigt hur tryckhöjden räknas..
Räknas den från pumpens läge till systemets högsta punkt eller från systemets lägst punkt till högsta?

Ifall det är det sistnämnda så är 6 meter i minsta laget..
« Senast ändrad: 22 nov-15 kl 08:05 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #10 skrivet: 22 nov-15 kl 12:39 »
Tryckhöjden behöver du inte vara orolig för när systemet är vätskefyllt, du skulle kunna cirkulera i ett höghus med en vanlig pump. Problemet är luftfickor eftersom de kanske kräver 10 cm lyfthöjd medan de ställen som inte har fickor kräver 0 cm, och har du då inte högt flöde så går vattnet den lätta vägen.

Sedan kan en ventil till termostaten sitta kvar i stängt läge fast du tar bort termostatkroppen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #11 skrivet: 22 nov-15 kl 15:57 »
Anledningen till att byta  plats på ledningarna till dina tjuriga element, är att se om du får bättre cirkulation då. För "kopplet" kan vara avigt så att det bli fel cirkulation i elementet fast du tror det är rätt. När du luftar elmenten ska du ha cirkulationspumpen på max. Du ska fortsätta lufta till det kommer varmt vatten, det kan bli många liter så du måste kanske fylla på systemet en eller ett par gånger.
kretslopp

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #12 skrivet: 22 nov-15 kl 16:33 »
Anledningen till att byta  plats på ledningarna till dina tjuriga element, är att se om du får bättre cirkulation då. För "kopplet" kan vara avigt så att det bli fel cirkulation i elementet fast du tror det är rätt. När du luftar elmenten ska du ha cirkulationspumpen på max. Du ska fortsätta lufta till det kommer varmt vatten, det kan bli många liter så du måste kanske fylla på systemet en eller ett par gånger.
Ok. Testar omkopplingen som en sista utväg. Ska dock ta och testa det där med "flera-liters-luftningen". Har idag pillat lite med strypningen på kopplet som torbjörn tipsade om. Det verkar fungera riktigt bra på ena radiatorn och halvbra på den andra. Återstår att finjustera strypningen så att det inte blir för lite flöde/kallt i de tidigare radiatorerna. Kanske detta ihop med en rejäl luftning kan lösa det hela. Testar mer i veckan, det ska få tuffa och gå ett tag först efter strypningarna så att jag ser ordentligt vilket resultat det ger i de olika rummen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #13 skrivet: 22 nov-15 kl 19:34 »
En sak till! Kolla om pumpen sitter på returen eller stigaren.Om den sitter på returen så kan man få undertryck där man inte vill ha det.Vilket medför att luftfickan/luft bubblan inte kan vandra vidare utan hålls kvar i nån böj nån stans.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #14 skrivet: 22 nov-15 kl 19:38 »
En sak till! Kolla om pumpen sitter på returen eller stigaren.Om den sitter på returen så kan man få undertryck där man inte vill ha det.Vilket medför att luftfickan/luft bubblan inte kan vandra vidare utan hålls kvar i nån böj nån stans.
Den sitter inte på returen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #15 skrivet: 22 nov-15 kl 22:54 »
Då är det kollat.Undrar vad som händer om man låter dom två nya elementen gå för fullt ett tag med dom andra avstängda?? Går det att ta ett foto så man ser hur det ser ut???

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #16 skrivet: 24 nov-15 kl 23:27 »
Ett tips om man ska få ur luft ur systemet är att stänga av cirkulationspumpen en timme, då samlar sig alla luftbubblor högst upp i varje element, lufta alla element, starta pumpen. Försöker du lufta med pumpen igång så pumpar du bara runt luftbubblorna och får lufta å lufta å lufta å lufta å lufta......

och som Gottfrid skrev: " det tar lättaste vägen", ska du strypa så görs det bäst närmast pannan på samma slinga, i första hand på nedervåning. En skiss med rörlängder skulle underlätta. Du har väl inga konstiga krumbukter innan sista elementet ? typ upp o ner igen....
« Senast ändrad: 24 nov-15 kl 23:39 av Hokuspokus »

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #17 skrivet: 25 nov-15 kl 08:32 »
Så här ser ena slingan ut rent schematiskt. Sett i genomsnitt, övervåning och undervåning. Mellan sista och näst sista radiatorn är det c:a 2 meter, en genomförning i en stockvägg i mellan. Det är allt. Näst sista radiatorn, både den på övervåningen och den på undervåningen blir varma ordentligt. Storleksskillnaderna på radiatorerna motsvarar en storleksskillnad i verkligheten också.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #18 skrivet: 25 nov-15 kl 09:06 »
Ser ut som att det stora elementet, det som inte fungerar, är drabbat av luft som inte släpper. Testa att montera det lite snett så att du får avluftningsskruven garanterat i topp och gör sedan som de skrev tidigare att du stannar pumpen så luftbubblorna verkligen hamnar i topp när du luftar. Kör igång pumpen och upprepa stopp/luftning tills du är nöjd.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem med vattenburen värme
« Svar #19 skrivet: 25 nov-15 kl 13:20 »
Rören är ganska snålt dimensionerade, det finns en gräns för hur många watt du kan få fram i ett 15 mm rör, max 2 kWatt om man inte vill ha brusande rör. Blir det mer måste hastigheten ökas, dvs pumpen köras på högre hastighet vilket då ger ljudproblem. Nu vet jag inte hur stora radiatorerna är men du har ju ett antal meter så jag tycker att det mesta tyder på att stammen skulle varit en storlek större. Men innan du byter hela stammen kan du försöka med att bara byta den sista 12 mm, det är också viktigt att böjarna inte är för snäva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser